10 Najlepszych piosenek Marilyna Mansona

0
2317

Marilyn Manson (właściwie Brian Hugh Warner) obchodzi dzisiaj (5 stycznia) urodziny. Z tej okazji zapraszam Was na 10 najlepszych piosenek zespołu Marilyn Manson!

Sweet Dreams

Cover zespołu Eurythmics. Oryginalna wersja tego utworu ukazała się w 1983 roku. Inspiracja do przeróbki tej piosenki ma dość nietypową genezę – podczas jednego z odlotów po narkotykach Mansonowi wydawało się, że w radiu puszczono cięższą i bardziej ponurą wersję Sweet Dreams. Sytuacja ta została opisana w książce Trudna droga z piekła (pierwszej tego typu pozycji o Marilynie Mansonie).

EAT ME, DRINK ME

Tytułowy kawałek z szóstego albumu MM.  Tytuł może nawiązywać do Alicji w Krainie Czarów: „Zjedz mnie, Wypij mnie”, ale może też odnosić się do słów Jezusa, aby jeść jego ciało i pić jego krew. Czerwona Królowa i pomalowane na czerwono drzewa z tej piosenki także pochodzą z opowieści o Alicji. Marilyn odwołuje się również do twórczości Vladimira Nabokova – do Zaproszenia na egzekucję (drzewa) i Lolity (zdanie „To tylko gra, to tylko gra”).

The Fight Song

The Fight Song (podobnie jak cała płyta Holy Wood (In The Shadow of the Valley of Death) przedstawia przyczyny strzelaniny w szkole w Columbine (dwóch nastolatków postrzeliło kilkanaście osób, po czym popełniło samobójstwo). Zdaniem Mansona, powodem, dla którego to się wydarzyło jest fakt, że amerykańskie dzieciaki wychowuje się w taki sposób, aby czuły się niechciane i „właściwie martwe”.

Irresponsible Hate Anthem

Jedyna piosenka z Antichrist Superstar, która została napisana i przez Mansona, i przez basistę Twiggy Ramireza (pozostałe utwory z płyty napisał sam Manson). Tekst opowiada o sprzeczności w chrześcijańskiej moralności: z jednej strony wychwala się miłość, a z drugiej – propaguje nienawiść wobec różnych grup społecznych. Ten kawałek od 1995 roku jest grany na wszystkich koncertach grupy.

Tourniquet

W swojej biografii (Trudna droga z piekła) Marilyn wyjaśnia powstawanie tej piosenki:

„Oszołomiony podniosłem mikrofon podłączony do komputera. […] Bardzo powoli i stanowczo bębniłem lewą ręką o stół, jakbym stuknął S.O.S. do telegrafu i szepnął do mikrofonu: „To… jest… mój… najbardziej… wrażliwy… moment”.

Jest to puszczone od tyłu i stanowi pewne wołanie o pomoc, którego nie słyszy nikt, poza Mansonem.

Coma White

Manson w teledysku nawiązuje do sytuacji, kiedy żona Johna F. Kennedy’ego, Jackie nie mogła poradzić sobie z żałobą po mężu, pomimo brania antydepresantów. To prawdopodobnie o niej jest ta piosenka. Przesłaniem Coma White jest to, że prochy nie są w stanie zlikwidować twoich problemów – mogą jedynie zmienić twoje zachowanie. Za klip odpowiadał Samuel Bayer, który reżyserował m.in. teledysk do Smells Like Teen Spirit Nirvany.

(s)AINT

Piosenka o osobie, która wykorzystała Mansona do swoich celów, a później go opuściła. Prawdopodobnie chodzi o aktorkę Rose McGowan, z którą Manson spotykał się przez około 3 lata. Sam teledysk jest bardzo obrazoburczy – sceny samookaleczania, wciągania narkotyków z okładki Biblii, różnych aktów seksualnych. Wytwórnia odmówiła wydania go – klip ukazał się dzięki samemu Mansonowi, który opłacił go ze swoich pieniędzy.

Mephistofeles of Los Angeles

W tej piosence, inspirowanej Faustem Goethego, Marilyn zastanawia się nad swoją przeszłością i drogą, którą odbył od początku swojej kariery. Jak sam powiedział:

„(…) spłacam to, co było należne za umowę, którą zawarłem ze sobą na początku, kiedy chciałem zostać gwiazdą rocka”.

Ten motyw spłaty długów przewija się przez całą płytę The Pale Emperor.

Tattooed In Reverse

Jest to utwór, w którym Manson mówi, że nie żałuje tego, co zrobił w życiu. Zawsze idzie pod prąd i robi wszystkim na przekór. Jak sam powiedział w jednym z wywiadów:

„Wszystko, co mam wspólnego z niekontrolowanymi i szalonymi ludźmi, złymi nawykami wszelkimi zamieszkami jakie wyrządziłem i moją całkowitą obojętnością wobec tego świata, to wszystko dokonałem sam. Mój ból jest stały i ostry, a ja nie mam nadziei na lepszy świat dla każdego(…)”.

mOBSCENE

Za ten kawałek zespół otrzymał nominację do Nagrody Grammy w kategorii Best Metal Performance w 2004 roku. Jednak statuetkę odebrała Metallica  – wygrali piosenką St. Anger. W 2016 roku grupa New Years Day scoverowała mOBSCENE i ta przeróbka znalazła się na płycie Decades of Destruction. Oprócz NYD na krążku pojawili się m.in. Sabaton (w piosence Kingdom Come), Korn (We Care A Lot), Asking Alexandria (Duality) lub Katatonia (Night Comes Down).

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments