Najlepsza zima w grach wideo według redaktorów Kulturalnych Mediów

0
1917

Julia Wójciak – Rise of the Tomb Raider

Rise of the Tomb Rider to gra stworzona przez Crystal Dynamics, wydana przez Microsoft Studios i Square Enix. Miała ona premierę 10 listopada 2015 w Ameryce Północnej i  13 listopada 2015 roku w Europie. Gra jest kontynuacją przygód kultowej Lary Croft. Tym razem bohaterka wyrusza na wyprawę do spowitej mrozem Syberii z zamiarem oczyszczenia imienia ojca, zbadania tajemnicy nieśmiertelności oraz  odnalezienia miasta Kitież.

Tak jak w poprzednich produkcjach, jest to przygodowa gra akcji z elementami survivalu, tocząca się na otwartych i zabudowanych lokacjach. Eliminacja wrogów, kolekcjonowanie potrzebnych surowców i rozwiązywanie zagadek są stałymi elementami rozgrywki. Nie jest zaskoczeniem, że podczas trwania fabuły spotykamy znane z poprzedniej serii postacie jak np. Jonah – przyjaciel Lary, a także jeden z ludzi ocalałych z wyprawy na japońską wyspę Yamatai.

Głównym wrogiem dziewczyny jest tajemnicze stowarzyszenie o nazwie Zakon Trójcy,  nieprzerwanie utrudniające jej wykonywanie coraz to nowych zadań. Kolejna odsłona  gry pełna jest bogatych w wyzwania grobowców, których przejście daje możliwość nabycia nowych umiejętności. Podczas trwania fabuły występuje wiele scen walki – zarówno z ludźmi, jak i ze zwierzętami.

Rise of the Tomb Raider - Zima
Walka z niedźwiedziem potrafi podnieść ciśnienie.

 Zabójczy Mróz

Od samego początku gry, przygodzie Lary towarzyszą górskie widoki ośnieżonego krajobrazu. Syberyjska zima staje się jednym z kolejnych wrogów bohaterki. Gra rozpoczyna się od sceny, w której Lara wraz z Jonahem są w drodze na szczyt góry. Oglądając ich wspinaczkę, widzimy trzęsącą się z zimna bohaterkę, która wśród szalejącej śnieżycy idzie po obsuwającym się podłożu. Już na samym wstępie zostajemy powitani przez lawinę rozdzielającą dwójkę przyjaciół.

Sprawia ona, że dziewczyna musi sama zmierzyć się z czyhającym na nią niebezpieczeństwem. Gracz powinien być przygotowany na to, że bohaterka nie raz poślizgnie się na lodzie, stojąc na wąskiej półce skalnej czy też przechodząc nad przepaścią po złamanym konarze. Dużą rolę odgrywa także występowanie lodowców. Podczas ucieczki przed Trójcą Lara zmuszana jest skakać z walących się, niestabilnych konstrukcji. Dzięki ich obecności oraz posiadaniu niezastąpionych czekanów jest w stanie uniknąć śmierci. Tak jak w poprzedniej odsłonie gry bohaterka musi pływać w lodowatej wodzie po to, aby przedostać się w niektóre trudno dostępne miejsca.

Lara Croft w zimowej krainie

Klimatu dodaje fakt, że Lara trzęsie się z zimna przemierzając zimowe pustkowie ale tylko w sytuacjach, które to uzasadniają. Nietrudno wyobrazić sobie, że po przymusowej kąpieli w strumieniu przy bardzo niskiej, minusowej temperaturze bohaterka przeżywa duży szok termiczny. Obozowiska służą więc nie tylko po to, żeby ulepszyć ekwipunek i przenosić się między odkrytymi lokacjami, są także istotne dla fabuły – postać ogrzewa się przy nich, aby uniknąć śmierci z wychłodzenia. W grze dostępne są stroje, które możemy kupić lub dostać za wypełnienie dobrowolnych misji. Dają one różne możliwości, jak chociażby przedłużenie czasu działania chmur śmierci z zatrutych strzał (zjawa) lub zwiększenie obrażeń zdawanych podczas walki wręcz (pionier).

Wspominając zbieranie surowców należy pamiętać o możliwości polowania na zwierzęta. Dzięki ich likwidacji bohaterka zdobywa skóry, które później służą jej do wytwarzania nowych przedmiotów. W grze oprócz zająców, ptaków i saren występują drapieżniki. Przemierzając las można dostrzec ich ślady odbite w śnieżnym puchu, który podczas poruszania się postacią wydaje charakterystyczne odgłosy co jest kolejnym, fajnym elementem gry nadającym jej realizmu.

Tym, co sprawia, że zima przedstawiona w serii jest godna uwagi, jest pokazanie jej surowego, destrukcyjnego oblicza. Oprócz Zakonu Trójcy bohaterka walczy z otaczającą ją naturą, która, pomimo faktu braku świadomości bywa bardziej niebezpieczna od ludzi.

Rise of the Tomb Raider - Zima
Podczas wspinaczki po pionowej ścianie lodu każdy krok może być naszym ostatnim.

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments