Najlepsza zima w grach wideo według redaktorów Kulturalnych Mediów

Kamil Ceglarek – The Long Dark 

The Long Dark to tytuł wydany na komputery osobiste z systemem Windows, macOS a także Linux 22 września 2014 oraz konsole PlayStation 4 i Xbox One 1 sierpnia 2017. Produkcja została sfinansowana między innymi dzięki fanom na Kickstarterze. The Long Dark zostało stworzone przez studio Hinterland, które znane było wcześniej z prac nad takimi tytułami jak chociażby Company of Heroes czy Far Cry 3. Ciekawostką jest, że niektórzy pracownicy Hinterland w swojej przeszłości reprezentowali BioWare czy chociażby Riot Games.

Zima
Brr… zimno jak w kieleckim!

Skarpety cenniejsze niż złoto?

Tytuł ten to pierwszoosobowy survival o strukturze otwartego świata w którym to przetrwać musimy apokalipsę powstałą na skutek niespodziewanej burzy elektromagnetycznej. Apokalipsa ta przyszła nagle i bez ostrzeżenia razem z pierwszymi płatkami śniegu. Nikt nie spodziewał się, że niedobitki ludzkości będą musiały zmierzyć się z morderczą i bezwzględną… zimą. Długie noce, brak jedzenia, niska temperatura, nieliczne ale krwiożercze drapieżniki… To tylko część niebezpieczeństw jaka czeka nas w tym Długim Mroku.

Akcja gry rozgrywa się w zimowej Kanadzie. W trybie fabularnym gracz wciela się w rolę Williama Mackenziego czyli pilota, który przeżył katastrofę lotniczą spowodowaną zagadkową burzą elektromagnetyczną. Sterując poczynaniami Williama walczymy z głodem, ujemną temperaturą a także okazjonalnie z drapieżnikami zamieszkującymi odwiedzany przez nas teren. Dzięki otwartej strukturze świata otrzymujemy ogromne możliwości. Eskapady na zaśnieżone tereny są zależne od naszego „widzi mi się” a także zapasów jakie ewentualnie zgromadzimy odwiedzając kolejne miejsca.

Świat, choć otwarty, podzielony jest na kilka części, które różnią się od siebie klimatem a także poziomem trudności. Większość czasu spędzonego w grze „marnujemy” na odnalezienie schronienia, ciepłych ubrań, jedzenia czy przedmiotów użytecznych do walki z chociażby wilkami. Jak łatwo można zauważyć, naszym największym wrogiem jest pogoda, temperatura, zmęczenie czy kondycja znalezionych przedmiotów. Jeśli pogoda nie dopisuje – może warto przeczekać dzień w schronieniu? Jeśli zbytnio się wychładzamy – może warto założyć kolejną warstwę ubrania, wymienić odzież na lepszą albo może po prostu ulepszyć ją przy użyciu szmat, które znaleźliśmy godzinę wcześniej? Możemy też zignorować wszystko i zamarznąć w nocy podczas snu, jeśli nie ma w nas już nadziei na ratunek… Wszystko to sprawia, że każda decyzja może mieć kluczowe znaczenie dla naszego życia. Bądź śmierci.

Zima
Czy kiedykolwiek ten śnieg przestanie padać?

Hello winter my old friend…

Jedno jest pewne – ze świecą szukać tytułu, który w bardziej bezpośredni sposób przedstawia zimę. Najmniejszy błąd w naszych poczynaniach może zostać bardzo szybko skarcony przez nieprzyjazną nam aurę. Biały puch przyjmuje tutaj maskę bezwzględnego mordercy. Nigdy wcześniej, ani później, zima w grach nie była przedstawiona jako tak realne zagrożenie. W The Long Dark zima jest częścią mechaniki, jest głównym i dominującym elementem graficznym, jest zarazem antagonistą oraz… przyjacielem. Przyjacielem na którego obecność musimy się zgodzić i z którym musimy się oswoić. Przyjacielem z którym spędzamy większość czasu w grze. Przyjacielem, który daje i odbiera jednocześnie nadzieję na ratunek. Bo przecież kiedyś ta zima musi się skończyć, prawda?