Krystian Broniek – Frostpunk
Frostpunk został stworzony przez 11 bit studios i wydany na komputery osobiste 24 kwietnia 2018 roku przez Cenega S.A. Gra jest strategią czasu rzeczywistego, zawierającą elementy typowe dla city builderów. Bardzo istotnym elementem jest tutaj przetrwanie. W trakcie rozgrywki na próbę zostanie wystawiona nasza umiejętność radzenia sobie z sytuacjami kryzysowymi. Wycieńczona i wymierająca społeczność oraz niedobór surowców czy żywności jest tutaj na porządku dziennym. Gra do najłatwiejszych nie należy. Wymaga nauczenia się pewnych mechanik i zasad rządzących światem, a nawet to nie daje pewności zwycięstwa. Jak nie trudno się domyślić, naszym największym wrogiem i przeciwnikiem w walce o przetrwanie jest niekończąca się zima.
Mroźna apokalipsa
Mróz i śnieg to nasi najwięksi przeciwnicy. Tak naprawdę większość mechanik gry oparta jest właśnie na tym. Zima nie jest tutaj tylko tłem, ale najważniejszym elementem rozgrywki. Cała fabuła toczy się wokół niej. Kierujemy małą społecznością, która przetrwała wielkie zlodowacenie, wyniszczające całą planetę. Wyruszamy z Londynu na północ, w poszukiwaniu porzuconego generatora, który ma zapewnić nam przetrwanie. Od teraz to właśnie on staje się sercem naszego rozwijającego się miasta. Jednocześnie będąc jedyną szansą na przetrwanie. Niestety ogrzanie szybko rosnącego miasta nie jest takie łatwe.
Mechaniki oparte na walce z zimnem
Konieczność przeciwstawienia się mrozom stworzyła ciekawy koncept tworzenia miasta. Mamy generator ciepła na środku naszego miasta, toteż nielogiczne byłoby rozbudowywanie się na planie kwadratu. Z pewnością jest to jeden z ciekawszych elementów Frostpunk’a. Wszelkie budowle stawiamy na planie koła, ważniejsze budując jak najbliżej centrum, aby zachować w nich odpowiednią temperaturę. Naturalnie z czasem zwiększamy moc generatora, czy budujemy dodatkowe węzły grzewcze. Wciąż jednak utrzymanie ciepła w każdej budowli stanowi spore wyzwanie. Ludzie śpiący na mrozie zaczną wkrótce chorować, a później nawet umierać.
Dodatkowo praca w gorzej ogrzewanym budynku może być mniej wydajna i bardziej niebezpieczna. Oprócz tego będzie powodować także niezadowolenie. Zdobycie żywności w takich warunkach też nie należy do najłatwiejszych. Każda wyprawa po żywność wiąże się z ryzykiem i nigdy nie mamy stuprocentowej pewności, że jedzenie jakie zdobędziemy wystarczy dla wszystkich. Wkrótce zaczną pojawiać się dylematy moralne. Mamy możliwość chociażby posłania dzieci do pracy, czy wytwarzanie jedzenia z czego popadnie. Wszystko z czasem może odbić się jednak na naszej reputacji i zadowoleniu, a być może nawet na zdrowiu naszej społeczności. Często zdarzy się, że w momencie w którym wydaje się nam, że mamy wszystko pod kontrolą, przyjdą jeszcze większe mrozy. Nie łatwo jest przetrwać w świecie skutym lodem.
Zimna i bardzo dobra gra
W tym wypadku zimna nie odnosi się tylko do warunków atmosferycznych panujących w grze. To także sposób w jaki Frostpunk traktuje gracza. Stawia ogromne wyzwanie, a przejście całości wiąże się często z wieloma momentami frustracji. Jest jednak przy tym bardzo satysfakcjonująca i daje ogromną frajdę z każdego sukcesu i posunięcia swojej kolonii naprzód. Dlaczego jest to najlepsza zima w świecie gier? Ponieważ jest ona nie tylko elementem tła czy pojedynczym mechanizmem. Jest podstawą fabuły, wszystkich mechanik, a do tego nie wybacza błędów. Jest bezwzględna i bardzo niebezpieczna. Jeśli temat was zainteresował, więcej na temat tej produkcji znajdziecie w naszej recenzji gry Frostpunk.