Festiwal w Cannes znany jest z tego, że wyróżnia wystawne superprodukcje. Nagrodą jest Złota Palma przyznawana nie tylko wyżej wspomnianym produkcjom, ale również i tym skromnym, kameralnym.Oto najlepsze filmy nagrodzone Złotą Palmą!
Lata 70.
MASH, reż. Robert Altman (USA), 1970
Podczas wojny w Korei, do jednego ze szpitali polowych sprowadzono dwóch nowych chirurgów – kapitana Benjamina Franklina Pierce (Donald Sutherland) oraz kapitana Augustusa Bedforda Forresta (Tom Skerritt). Rola chirurga jest bardzo wymagająca, jednak bohaterowie w każdej wolnej chwili rozluźniają się do tego stopnia, że zapominają o swoich obowiązkach. Personel szpitala postanawia coś z tym zrobić. Jednak nie zdają sobie sprawy, że będzie to takie ciężkie.
Rozmowa, reż. Francis Ford Coppola (USA), 1974
Harry Caul (Gene Hackman) jest specjalistą od podsłuchu, który jest dość rzadkim fachem. On natomiast osiągnął w tym mistrzostwo. Jest w stanie podsłuchać każdą rozmowę, niezależnie od tego, w jakim miejscu się ona odbywa. Podczas swojej pracy Caul kieruje się jedną ważną zasadą – nieangażowanie się. Do pewnego dnia ta zasada była nie do złamania, jednak pewna rozmowa zmusiła Harry’ego do działania.
We władzy ojca, reż. Paolo i Vittorio Taviani (Włochy), 1977
Autobiograficzna powieść Gavino Ledda, który przekazuje wstrząsające wspomnienia z lat dzieciństwa i młodości spędzonych na włoskiej Sardynii. Film przyjmuje charakter niemal dokumentalny w sposobie relacjonowania wydarzeń. Opowieść zaczyna się od najmłodszych lat – 6-letni Gavino zostaje zabrany ze szkoły, by pasać stado owiec, należących do ojca. Chłopiec z każdym razem próbuje się buntować, z nadzieją, że ojciec ustąpi, jednak ten zostaje zawsze przy swojej surowości. Film stopniowo pokazuje dalsze etapy życia Ledda.
Lata 80.
Człowiek z żelaza, reż. Andrzej Wajda (Polska), 1981
Akcja toczy się w roku 1980, w Gdańsku. W stoczni trwa strajk. Dziennikarz radiowy Winkel (Marian Opania) otrzymuje polecenie zrealizowania reportażu kompromitującego Macieja Tomczyka (Jerzy Radziwiłowicz), działacza komitetu strajkowego. Badecki, przedstawiciel władz, uświadamia mu jak poważne jest to zadanie. W tłumie przed bramą zakładu Winkel spotyka znajomego, Dzidka (Bogusław Linda), który opowiada mu o Tomczyku. Aby uzyskać przepustkę na teren stoczni, Winkel odwiedza rodzinę Wiesławy Hulewicz.
Zaginiony, reż. Costa-Gavras (USA), 1982
Tytułowym zaginionym jest amerykański pisarz, Charles Horman, który znika bez śladu podczas puczu w Chile w 1973 roku. W poszukiwania angażuje się jego żona, Beth, która jest nawet w stanie poświęcić własne życie. Ze Stanów przylatuje Ed, ojciec Charlesa, który pomaga kobiecie w poszukiwaniach. Ed jest konserwatywnym businessmanem głęboko wierzącym w słuszność amerykańskiej polityki zagranicznej. Jego poglądy zaczynają się zmieniać kiedy odkrywa, że władze jego kraju nie robią nic by mu pomóc.
Misja, reż. Roland Joffé (Wielka Brytania), 1986
Jezuita ojciec Gabriel (Jeremy Irons) podejmuje wyprawę w głąb południowo-amerykańskiej dżungli, gdzie buduje misje dla Indian Guarani. Niespodziewanie zyskuje sprzymierzeńca w osobie Rodriga Mendozy (Robert De Niro), nawróconego najemnika. Gdy Hiszpania sprzedaje swą kolonię Portugalii, Jezuici postanawiają bronić terytorium nad wodospadami przed portugalską agresją.
Lata 90.
Dzikość serca, reż. David Lynch (USA), 1990
Historia dwóch zakochanych osób. Sailora Ripleya (Nicolas Cage), który niedawno wyszedł z więzienia oraz jego ukochana Lula (Laura Dern). Salior postanawia wyjechać z ukochaną. Jednak matka dziewczyny, Marietta (Diane Ladd) robi wszystko, by odsunąć go od swojej córki. Kobieta nakłania swojego dawnego kochanka, prywatnego detektywa, by odnalazł Lulę. W tym samym czasie młodzi zatrzymują się w pewnym miasteczku, gdzie Sailor dostaje propozycję udziału w napadzie.
Fortepian, reż. Jane Campion (Nowa Zelandia), 1993
Akcja filmu rozgrywa się w połowie XIX wieku. Ada, młoda, niezamożna panna z dzieckiem, opuszcza rodzinną Szkocję. Wyrusza wraz z dziewięcioletnią córeczką Florą do nowozelandzkiego buszu, taszcząc ze sobą tytułowy instrument. Swoje uczucia wyraża za pomocą gestów, spojrzeń, a także – muzyki. Fortepian jest dla niej bardzo znaczącym instrumentem w jej życiu.
Pulp Fiction, reż. Quentin Tarantino (USA), 1994
Płatni mordercy, Jules (Samuel L. Jackson) i Vincent (John Travolta), dostają zlecenie, by odzyskać z rąk przypadkowych rabusiów tajemniczą walizkę bossa mafii. Bohaterowie niespodziewanie wpadają po uszy, gdy przypadkowo zabijają zakładnika. Kłopoty ma też podupadły bokser (Bruce Willis), który otrzymał dużą sumę za przegranie swojej walki.
XXI wiek
Pianista, reż. Roman Polański (Polska), 2002
Władysław Szpilman (Adrien Brody) to żydowski pianista, który podczas II wojny światowej doświadczył wielkiego cierpienia. By przeżyć, wyprzedaje cały swój majątek za śmieszne pieniądze. Nawet musi pożegnać się z najcenniejszym skarbem – fortepianem. Szpilman zarabia na utrzymanie całej rodziny grając w kawiarni, do której na spotkania przychodzą członkowie getta. Gdy Niemcy zaczynają wywozić Żydów, Szpilmanowi pomaga żydowski policjant. Wybuch powstania warszawskiego zmusza go do kolejnej walki o przetrwanie.
Klasa, reż. Laurent Cantet (Francja), 2008
Opowiada historię François, który jest etatowym nauczycielem. Ma specyficzne relacje z uczniami. Położona w niebezpiecznej dzielnicy szkoła, w której pracuje mężczyzna jest nietypowym ośrodkiem nauki. Panuje tu niepowtarzalny klimat tworzony przez barwną mieszankę różnych osobowości. François lubi i szanuje swoich uczniów. Jednak mężczyzna ma jednak swoje zasady, które nie do końca każdemu odpowiadają.
Miłość, reż. Michael Haneke (Austria), 2012
Niezwykła historia Alexandre (Alexandre Tharaud) i Anne (Emmanuelle Riva). To małżeństwo z kilkudziesięcioletnim stażem. Mają artystyczne dusze, są bardzo zgrani i cieszą się każdą sekundą życia. Pewien dzień wywróci ich życie do góry nogami. Anne dostaje wylewu. Alexandre odrzuca pomoc rodziny. Nie chce również wysłać żony do domu starości. To będzie wielkie wyzwanie dla obu stron. Ale przecież miłość przetrwa wszystko.
Parasite, reż. Joon-ho Bong (Japonia) 2019
Rodzice z dwójką dorosłych dzieci żyją w nędzy, wszyscy są bezrobotni, a przyszłość rysuje się tylko w szarych barwach. Jednak pomimo niedoli, potrafią być ze sobą blisko, kochać się i trwać w zgodzie. Pewnego dnia syn Ki-woo (Woo-sik Choi) zostaje polecony przez kolegę, studenta prestiżowego uniwersytetu, na dobrze płatną posadę korepetytora. czy to odmieni ich życie?