League of Legends – czy ADC po buffach są rzeczywiście OP?

Odkąd ponad dwa tygodnie temu na PBE League of Legends pojawiły się buffy dla prawie wszystkich strzelców, m. in. Reddit eksplodował pod naciskiem opinii graczy nt. potęgi ADC. Ponad 80% wszystkich hypercarry z BOTa dostało dodatkowe, podstawowe punkty życia i zwiększony jego przyrost co poziom. Czy ta aktualizacja  faktycznie wpłynęła na to co się dzieje na Summoner’s Rifcie?

Granie ADC z czasem staje się coraz trudniejsze. Coraz większa liczba postaci, które są w stanie wymazać strzelców z mapy w mniej niż sekundę świadczy o tym, że grając tę rolę, trzeba mieć oczy dookoła głowy. Oczywiście samych eksplozywnych obrażeń, asasyni posiadają dużo więcej statystyk oraz umiejętności mobilnych. Przekłada się to na coraz trudniejsze możliwości orbwalkowania oraz kaitowania. Łatka 10.11 wprowadza kilka ułatwień dla papierowych ADC.

ADC też ma życie!

BohaterZmiana HPZmiana przyrostu HPPodstawowe HP przed 10.11 na 18. poziomiePodstawowe HP po 10.11 na 18. poziomieRóżnica HP
Aphelios500 ⇒ 53086 ⇒ 881 962‬2 02664
Ashe539 ⇒ 57085 ⇒ 871 9842 04965
Caitlyn481 ⇒ 51091 ⇒ 932 0282 09163
Draven574 ⇒ 60588 ⇒ 902 0702 13565
Ezreal500 ⇒ 53086 ⇒ 881 9622 02664
Jhin556 ⇒ 58591 ⇒ 932 1032 16663
Jinx581 ⇒ 61084 ⇒ 862 0092 07263
Kai’Sa571 ⇒ 60086 ⇒ 882 0332 09663
Kog’Maw534  565 88  90 2 0302 09565
Miss Fortune541  570 91  93 2 0882 15163
Sivir532  562 88  90 2 0282 09264
Twitch582  612 84  86 2 0102 07464
Varus500  530 89  91 2 0132 07764
Xayah561  590 86  88 2 0232 08663

Z powyższej tabeli wynika, że każdy z tych strzelców otrzymał około 30 dodatkowych punktów HP na pierwszym poziomie, oraz średnio 64 na maksymalnym poziomie. Na pierwszy rzut oka, zmiana wydawałaby się błaha, lecz ile razy się zdarzyło tak, że przeciwnik uciekł nam mając mniej niż te 30 punkty życia?

Harder Better Faster Stronger

Oprócz samego życia, ulepszeniu uległy również przedmioty składane na większości z wyżej wymienionych strzelców. Mimo braku zwiększenia obrażeń, co lepsi gracze odczują te zmiany, ponieważ ułatwią one pogoń za przeciwnikiem lub przed ucieczkę przed nim. Każdy item, którego elementem jest Zapał (ang. Zeal) uzyskał dodatkowe 2% prędkości poruszania się. Na szczególną uwagę zasługuje tutaj Huragan Runaana (ang. Runaana’s Huricane), który tej prędkości ruchu daje najwięcej, a jest teraz dość modnym przedmiotem, ponieważ Manamune jest grany na coraz większej liczbie ADC.

Jak te zmiany wpłynęły na win ratio?

Te wszystkie ulepszenia wydawać się mogło zmienią nieco metę w League of Legends. Nieszczęśliwie dla mainów dolnej alei tak się nie stało. Co prawda delikatną różnicę w procentowym udziale w wygranych można odczuć, lecz najlepszym miejscem w zestawieniu bohaterów z najwyższym win ratio może poszczycić się Vayne, zajmując 35. miejsce. Jest to o tyle ciekawe, że ta bohaterka nie uzyskała buffa do życia, a jedyne z czego korzysta to z tych 2% większej prędkości ruchu. Z drugiej jednak strony jest to ADC, którego obrażenia bazują w głównej mierze na ilości maksymalnego zdrowia przeciwnika… więc? Odpowiedź nasuwa się sama dlaczego ona jest teraz najmocniejszym strzelcem. Kolejni trzej bohaterowie zajmujący kolejno miejsca 50,51 oraz 53. to Twitch, Sivir i Ashe. Oni bardziej skorzystali z najnowszego patcha i posiadają procent zwycięstw na poziomie ponad 51.3%, co jest dobrym wynikiem.

Podsumowanie

Zmiany niewątpliwie ułatwią grę strzelcami, niemniej jednak wszystkie wykresy wskazują na to, że w na Summoner’s Rifcie dominują Tanki oraz Juggernauci z górnej alei na czele z Urgotem, Nasusem i Maokaiem. Singeda specjalnie pominąłem, gdyż jest to bardzo specyficzny champion i nie zaliczyłbym go ani do jednej, ani drugiej grupy. Moim zdaniem strzelcami gra się trochę lepiej, choć różnicę widać dopiero po dwóch przedmiotach z Zealem. A Wy co myślicie o zmianach na ADC? Dajcie znać w sekcji komentarzy!

 

Volibear rework + darmowa skórka!

Volibear rework + darmowa skórka!