18 czerwca podczas wernisażu wystawy pokonkursowej ujawniono laureatów VII edycji Konkursu 30/30 na najlepszą polską okładkę płytową. Kto wygrał?
Wielki zwycięzca
Nagrodę główną, a zarazem miano najlepszej polskiej okładki płytowej 2020 roku zdobył Łukasz Paluch za front albumu Highlight kultowego duetu Skalpel. 16-osobowe Jury uzasadniło swój wybór następująco:
Za wiarę w siłę konceptu graficznego. Prostą, ale zarazem niebanalną anegdotę wizualną. Umiejętne zobrazowanie dźwiękowej przestrzeni przez abstrakcyjną figurę. Za świadome użycie koloru, kombinację barw oddającą współbrzmienia i kontrasty oraz żywą interakcję światła, tonów i rytmów. Za lapidarność znaku dającą się rozwijać w przemyślaną narrację wizualną, która dopełnia warstwę muzyczną i ją ilustruje, ale równocześnie jest od niej niezależna i autonomiczna.
Miejsce drugie
2. nagrodę otrzymał natomiast Jacek Walesiak i okładka albumu Koledzy hip-hopowej grupy JWP/BC, za brawurowo przywołany, przetworzony i trafnie wykorzystany erudycyjny cytat z siedemnastowiecznego malarstwa flamandzkiego.
Miejsce trzecie
Do rapowego wydawnictwa powędrowała również 3. nagroda, za okładkę autorstwa Bartłomieja Walczuka i Pawła Fabjańskiego dla Jana-rapowanie i jego płyty Uśmiech!. Wyróżniony projekt koncentruje się na tym, co najważniejsze, bo zwraca uwagę na ludzi, ich wzajemne relacje i emocje, wprowadza świeży i sympatyczny ton w ikonografię hip-hopową.
Nagroda specjalna
Przyznano także Nagrodę Specjalną im. Rosława Szaybo (pomysłodawcy Konkursu) za szczególne osiągnięcia w dziedzinie projektowania okładek płytowych. Trafiła ona do Tomka Kuczmy i Marcina Kempskiego, autorów frontu Zabawy Krzysztofa Zalewskiego, docenionych za mistrzowskie operowanie warsztatem graficznym i trafne rozłożenie akcentów.
Nowość
Tegoroczną nowością była natomiast Nagroda Specjalna za Edytorstwo, honorująca staranność produkcyjną i edytorską całego fizycznego albumu, nie tylko projektu okładki. Po burzliwych obradach grono jurorskie zdecydowało się przyznać aż dwie takie nagrody. Jedna z nich powędrowała do Natalii Łabędź i Romana Kozłowskiego za wysokojakościową oprawę płyty jazzowego zespołu EABS Discipline of Sun Ra. Kolejne nagrodzone wydawnictwo to Sorrento Bovskiej, zaprojektowane przez samą artystkę z wykorzystaniem fotografii Łukasza Murgrabi – podnosi ono status albumu płytowego do rangi dzieła sztuki przez sprawne wykorzystanie technik edytorskich i poligraficznych. To jednak nie koniec wyróżnień, gdyż organizatorzy postanowili wprowadzić również Nagrodę Publiczności: każdy z odwiedzających wystawę podczas jej trwania może oddać głos na jedną z 30 finałowych okładek, samemu też biorąc udział w losowaniu nagród.