Otrzymaliśmy podsumowanie wyników finansowych muzycznego oddziału Universal Music Group. Wyniki są więcej niż zadowalające, a zaprezentowane dane wyraźnie pokazują, że streaming muzyki jest przyszłością branży.
Świetny pierwszy kwartał Universal Music Group
W pierwszych trzech miesiącach bieżącego roku wartość wydawniczej działalności muzycznej Universal Music Group przekroczyła 1,370 miliarda dolarów, co oznacza wzrost o 19,2% w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego. Około 837 milionów z tych pieniędzy zostało wygenerowane poprzez przesyłanie strumieniowe. Oznacza to, że wytwórnie Universal gromadzą obecnie około 9,3 miliona dolarów dziennie od takich firm jak Spotify, Apple Music, Tidal, Amazon Music i YouTube. W związku z tym strumieniowe przesyłanie muzyki stanowiło 61% łącznych przychodów grupy Universal z tytułu nagrań muzycznych w tym kwartale.
Inne wpływy Universal Music Group
Fizyczna sprzedaż nośników z Universala w pierwszym kwartale wzrosła o 20,8% patrząc na analogiczny okres w zeszłym roku. Przyniosła ona aż 219 milionów dolarów. Po nabyciu praw Epic Rights na początku roku, UMG wygenerowała w ciągu kwartału 82 mln dolarów z tytułu sprzedaży licencjonowanych gadżetów. Wynik ten oznacza wzrost o ponad 80% w porównaniu z rokiem ubiegłym. Universal Music Publishing Group uzyskała ponad 256 mln dolarów w ciągu kwartału, co oznacza wzrost o 4,7% w porównaniu z rokiem poprzednim.
Przychody UMG w pierwszym kwartale – w tym przychody z nagrań muzycznych, wydawnictw itp. – wzrosły o 18,8% do 1,7 miliarda dolarów, co pozwala realnie liczyć na przekroczenie zeszłorocznych wyników finansowych. Znakomite dochody w pierwszym kwartale tego roku, Universal Music zawdzięcza przede wszystkim Arianie Grande, ścieżce dźwiękowej do filmu Narodziny Gwiazdy oraz japońskiemu zespołowi Back Number, Queen i rewelacyjnej debiutantce – Billie Eilish.
Streaming przyszłością muzyki
Nie trzeba specjalnie siedzieć w branży, żeby stwierdzić, że przyszłością muzyki będzie streaming. Dane zaprezentowane przez koncern Vivendi wyraźnie pokazuje, iż rola muzyki przesyłanej strumieniowo nieprzerwanie rośnie. Wszystko wskazuje, że w kolejnych latach trend ten nie tylko się utrzyma, a prawdopodobnie znaczenie streamingu wyraźnie wzrośnie. Rozwój technologii, niskie ceny subskrypcji oraz wygoda są czynnikami, które powodują wzrost zainteresowania tą formą “zakupu” muzyki.
Koncern Universal Music Group na sprzedaż?
Całkowity przychód koncernu Vivendi, który jest właścicielem koncernu Universal Music Group, wyniósł 3,459 miliarda euro. Oznacza to, że UMG wygenerowało 43,4% dochodów Vivendi. Mimo zaskakująco dobrych wyników finansowych, ostatnio sporo się mówi o chęci sprzedaży akcji Universala przez spółkę Vivendi. Obecnie trwają poszukiwania nabywcy do połowy akcji spółki. Wśród ewentualni zainteresowanych wymieniane są firmy Alibaba, Tencent, Disney, Verizon, Apple, Google i Amazon.