Rzeźby Antoniego Rząsy w Bielskiej Galerii BWA

0
594

Trwa retrospektywna wystawa rzeźb Antoniego Rząsy w Bielskiej Galerii BWA. W setną rocznicę urodzin rzeźbiarza, mamy okazję do świętowania. Kontemplując sztukę Rząsy, wspominamy wielkiego rzeźbiarza, istotną postać polskiej sztuki drugiej połowy XX wieku.

Bywają ekspozycje, które oferują odbiorcom udział w przejmującym wydarzeniu. Jakby wejście na wystawę było czymś w rodzaju wkroczenia w sferę sacrum. Galeria sztuki oferuje wówczas coś więcej niż możliwość zobaczenia obiektów. Tak jest w przypadku wystawy rzeźby Antoniego Rząsy w Bielskiej BWA. Wrażliwy odbiorca wchodzący w przestrzeń ekspozycji zapomina o codzienności na rzecz przeżycia doniosłej chwili. Dzieła Rząsy zawierają w sobie pewien niepokój, dramat, budują napięcie. Ta chwila odczuwania czegoś w rodzaju zadrażnienia, dysonansu, świadczy o tym, że sztuka to coś więcej, niż walory estetyczne.

fot. Marcjanna Wysocka
O rzeźbiarzu

Rzeźby Antoniego Rząsy są wykonane w drewnie. To naturalne, gdyż artysta związany był z Liceum Sztuk Plastycznych w Zakopanem, wykształconym ze Szkoły Przemysłu Drzewnego. Po ukończeniu szkoły objął pracę na stanowisku nauczyciela rzeźby. Był uczniem, a z czasem przyjacielem Antoniego Kenara. Żył skromnie. Jeszcze za życia ukończył budowę domu w Zakopanem, gdzie prowadził autorską galerię. Zmarł 26 stycznia 1980 roku.

Rodzina

Syn Antoniego Rząsy kontynuuje zamiłowanie do rzeźby. Marcin Rząsa to polski artysta rzeźbiarz, również absolwent Zakopiańskiego Liceum Sztuk plastycznych. Obecnie prowadzi galerię ojca, jest kuratorem wystawy w Bielskiej BWA. Oprócz prac Antoniego Rząsy galeria oferuje spotkanie z twórczością żony rzeźbiarza Haliny Rząsowej, prezentując fotografie przedstawiające pejzaże z rodzinnych stron. Ponadto można oglądać też fotografie żony Marcina Rząsy, Magdy Ciszewskiej-Rząsy.

fot. Marcjanna Wysocka
Twórczość uduchowiona

Rzeźby Antoniego Rząsy to przeważnie prace o tematyce chrystologicznej, pasyjnej. Głównie od śmierci przyjaciela Antoniego Kenara rzeźbiarz obrazował ludzkie cierpienie. Ukrzyżowanie Chrystusa było dla niego najbardziej wyraźnym znakiem dramatu, ludzkiego bólu. Twórczość Rząsy można nazwać kontrowersyjną, gdyż przełamuje znaną wówczas kościelną ikonografię. Dalekie od realistycznych, wyidealizowanych przedstawień, figury Rząsy emanują dojmującym bólem, dotykają bezpośrednio ludzkiego tragizmu cierpienia, przez co potęgują odbiór. Prace te, niezwykle przejmujące są wyrazem głębokiego uduchowienia artysty.

Wernisaż wystawy odbył się w piątek, 26 kwietnia 2019 roku. Wystawa potrwa do 23 czerwca.

Warto odwiedzić Bielską BWA już po wydarzeniu otwarcia ekspozycji. Sztuka ta wymaga bowiem ciszy, kontemplacji, samotności. To inny rodzaj doświadczenia.

fot. Marcjanna Wysocka
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments