Kapitan Żbik i żółty saturator w Teatrze Syrena [fotorelacja]

We wtorek, 25 lutego 2020 roku, mieliśmy przyjemność uczestniczyć w próbie medialnej musicalu Kapitan Żbik i żółty saturator. Odbyła się ona w Teatrze Syrena w Warszawie.

Zaprezentowano nam scenę Szara przesyłka w dwóch obsadach. Prezentuje się ona następująco:

Kapitan Żbik – Maciej Maciejewski, Łukasz Szczepanik
Porucznik Ola – Iga Rudnicka, Ada Szczepaniak
Manfred Steif – Albert Osik, Tomasz Więcek
Kasia – Barbara Garstka, Karolina Gwóźdź
Danuta – Ewelina Adamska-Porczyk, Adrianna Dorociak
Kuba – Maciej Dybowski, Michał Juraszek
Wilhelm – Krzysztof Żabka
Marzena – Karolina Szeptycka , Anna Terpiłowska
Barbara – Barbara Melzer, Katarzyna Walczak
Ryszard – Marek Grabiniok, Grzegorz Pierczyński
Zuza – Marta Parzychowska

Tancerze:
Sara Kaźmierska
Joanna Kierzkowska
Anna Pacocha
Dariusz Kowalewski
Krzysztof Tyszko
Damian Zawadzki
Tomasz Ziółek

Historia

Spektakl Kapitan Żbik i żółty saturator powstaje na specjalne zamówienie Teatru Syrena. Jest oparty na jednym z najpopularniejszych polskich komiksów. Jego głównym bohaterem jest kapitan Żbik – polski James Bond. Wersja oryginalna komiksu ukazywała się w latach 1968-1982. Licencja na wykorzystanie w spektaklu postaci kapitana Żbika została pozyskana od Władysława Krupki, zmarłego niedawno twórcy tego kultowego bohatera.

Pełnowymiarowy, dwuaktowy musical będzie nie tylko czystą rozrywką, ale posiadać będzie niezaprzeczalny walor poznawczy. W umiejętny i atrakcyjny dla widza w każdym wieku sposób ukaże Warszawę lat 70-tych nie tylko od strony architektury, topografii i sztafażu (Rotunda, Plac Unii Lubelskiej, dom towarowy WARS czy Pałac Kultury i Nauki etc), ale także, a nawet przede wszystkim, od strony realiów PRL-owskiej rzeczywistości. Pojawią się, zapomniane już przez młodsze pokolenie przedmioty, wydarzenia i mechanizmy, jak samochód Warszawa, magnetofon Grundig, czy saturatory niegdyś wszechobecne na ulicach miast, klasodrużyny, zbiórki makulatury w czynie społecznym, odgórnie ustalane ceny usług etc., co pozwoli przybliżyć życie codzienne w latach 70-tych młodszym odbiorcom. Dodatkowo przed oczami widza przewinie się cała plejada archetypicznych warszawskich postaci: od wygadanego warszawskiego taksówkarza, po potrafiącą sobie radzić w niełatwej rzeczywistości rezolutną Marzenkę. Autor nie tylko wykorzystuje w scenariuszu narrację typową dla epoki lat 70., ale umiejętnie wplata do akcji nawiązania do światowej literatury i mitologii (np. mit o Dejanirze) sprawiając, że całość uzyskuje ponadczasowy charakter.

Wizualnie spektakl będzie zachowywać „kreskę” charakterystyczną dla komiksów z Kapitanem Żbikiem – tak jak malował to Grzegorz Rosiński w pierwszych zeszytach tej serii, a scenografia zachowa elementy typowe dla tego gatunku z umieszczeniem postaci w scenograficznych okienkach, jak w komiksie, czy z wykorzystaniem komiksowych, dialogowych dymków. Konwencja spektaklu stylistyką z kolei nawiąże do filmu „Hotel Budapest”, co będzie widoczne w kompozycji obrazów, grze aktorskiej, kolorystyce, kostiumach, reżyserii, scenografii i choreografii.

Materiały prasowe.

Twórcy

Wojciech Kościelniak, jeden z najwybitniejszych polskich reżyserów teatralnych i twórców musicalowych, stworzył koncepcję i scenariusz musicalu Kapitan Żbik i żółty saturator. Inspirował się w epizodach historiami prawdziwych postaci. Jest również reżyserem spektaklu.

Dynamiczną muzykę nawiązującą do modnych trendów lat 70-tych, takich jak: rock, pop czy disco, na potrzeby tego musicalu skomponował pianista jazzowy, kompozytor i aranżer Mariusz Obijalski.

Kierownikiem muzycznym jest Tomasz Filipczak. Za scenografię i kostiumy odpowiada Anna Chadaj, a za choreografię – Ewelina Adamska-Porczyk.

Kapitan Żbik i żółty saturator – premiera 

Polska prapremiera musicalu Kapitan Żbik i żółty saturator zaplanowana jest na 29 lutego 2020 roku.

Fotorelacja

Zapraszamy do zapoznania się z naszą fotorelacją.