Powojenne losy Wrocławia, czyli „Liżę Twoje Serce” we wrocławskim Capitolu

Powojenne losy Wrocławia, czyli „Liżę Twoje Serce” we Wrocławskim Capitolu
fot. GRZEGORZ GOŁĘBIOWSKI

Przenieśmy się do roku 1945, kiedy nasz ukochany Wrocław zwany był z niemiecka Breslau.  Miasto w końcu zaczyna tętnić szczęściem i na ulicach rozbrzmiewa słowa piosenki: „Nie ma wojny, nie ma bomby. Nie kryjemy się po piwnicach”. Śpiewają je główne bohaterki, czyli Cyganka (Helena Sujecka), która chce znaleźć swojego ukochanego Cygana ze złotym zębem i Dziewczyna (Ewa Szlempo) marząca o aktorstwie.

Historia opowiada o dylematach, przeciwnościach i fantazyjnej miłości. Z resztą sam tytuł musicalu oznacza – Kocham Cię – w języku Romów. Młoda i wyzwolona Cyganka ratuje Dziewczynę przed gwałtem. Tak zaczyna się podróż dziewcząt przez  szaberplac (plac Grunwaldzki), zoo, plac Wolności, Rynek. Spotykają się z najróżniejszymi ludźmi mówiącymi po rosyjsku, niemiecku i polsku, na przykład z prezydentem miasta (Emose Uhunmwangho), profesorem ze Lwowa (Błażej Wójcik), aktorką (Pola Błasik), dyrektorem zoo (Modest Ruciński), dyrektorem teatru (Artur Caturian), prostytutką (Klaudia Waszak), radzieckimi żołnierzami, uchodźcami, szabrownikami. Na końcu Cyganka odnajduje swojego Cygana ze złotym zębem. Niestety wtedy okazuje się, że ta idealna miłość istniała tylko w wyobrażeniach bohaterki. Miasto jednak nie pozwala się zatrzymać i daje kolejne możliwości ludziom, którzy szukają szczęścia.

 

Powojenne losy Wrocławia, czyli „Liżę Twoje Serce” we wrocławskim Capitolu
fot. GRZEGORZ GOŁĘBIOWSKI

Sama wizja to nie wszystko

Muzykę skomponowali Mariusz Obijalski oraz Marcin Januszkiewicz. Ten drugi również napisał teksty. Wspaniali muzycy pod batutą Adama Skrzypka włożyli w spektakl mnóstwo pozytywnej energii. Niestety nie można tego powiedzieć o scenografii, która nie dopełniła całego widowiska. Wizja Magdaleny Maciejewskiej okazała się bardzo znikoma i banalna. Bryły obklejone białym papierem. Można by powiedzieć, że te graniastosłupy były nawet nieestetycznie wykonane, ponieważ bez trudu zauważało się złączenia papieru. W dzisiejszych czasach poszukujemy rażących, kontrowersyjnych i niesmacznych połączeń, ale to twierdzenie na pewno nie odnosi się do tej scenografii. Papierowe bryły spisywały się za to jako ekrany, na których można było wyświetlić ruiny miasta czy park – zadziałały też również w jednej scenie, bardzo ciekawie rozwiązanej, a mianowicie podczas cygańskiego pogrzebu. Nie mniej jednak cała oprawa na zdjęciach jakoś się broni, na żywo za to dużo traci. Co więcej znów aktorzy są zmuszeni do przestawiania scenografii tak samo, jak w „Trzech Muszkieterach”.

Powojenne losy Wrocławia, czyli „Liżę Twoje Serce” we wrocławskim Capitolu
fot. GRZEGORZ GOŁĘBIOWSKI

ZOO

Wśród wszystkich wątków, śpiewnych piosenek, które na pewno po spektaklu zostaną nam w głowie, najbardziej wzruszająca jest historia wrocławskiego zoo. Samo ustawienie aktorów w rzędzie – co bardzo często się zdarza w tym musicalu – jak do rozstrzelania, z głowami najróżniejszych zwierząt, zmusza do przemyśleń. Wiemy, że „mieszkańcy” wrocławskiego zoo zostali wymordowani przez żołnierzy. W musicalu zostały one opłakane przez dyrektora zoo, który lamentował przed widownią.

Powojenne losy Wrocławia, czyli „Liżę Twoje Serce” we wrocławskim Capitolu
fot. GRZEGORZ GOŁĘBIOWSKI

Na koniec

Chciałabym wspomnieć o wolności, której wątek jest cały czas wyczuwalny w przedstawieniu, a w szczególności o wietrze we włosach i muzyce „w sercu” Cyganki. Ważna cecha Romów to Ich brak przywiązania do rzeczy materialnych, stałości, za to ogromna waleczność. Cały musical jest humorystycznym przedstawieniem o przepowiadaniu przyszłości i naciąganiu ludzi, którzy tak boją się przyszłości, a mimo wszystko chcą ją poznać.

Cały musical „Liżę twoje serce” ma być „ku pokrzepieniu serc” Wrocławian, a nie wprawić Ich w osłupienie czy zmusić do dogłębniejszych przemyśleń.

 

Agnieszka Glińska o spektaklu „Liżę Twoje serce”

 

Realizatorzy

SCENARIUSZ: AGNIESZKA GLIŃSKA I TOMASZ MAN

REŻYSERIA: AGNIESZKA GLIŃSKA

MUZYKA: MARIUSZ OBIJALSKI I MARCIN JANUSZKIEWICZ

TEKSTY PIOSENEK: MARCIN JANUSZKIEWICZ

„Pieśń starej Cyganki”: BRONISŁAWA WAJS – PAPUSZA (wiersz „Przychodzę do was”, tłum. Jerzy Ficowski)

ARANŻACJE: MARIUSZ OBIJALSKI

KIEROWNICTWO MUZYCZNE: ADAM SKRZYPEK

SCENOGRAFIA I KOSTIUMY: MAGDALENA MACIEJEWSKA

CHOREOGRAFIA: WERONIKA PELCZYŃSKA

REŻYSERIA ŚWIATŁA: KATARZYNA ŁUSZCZYK

WIZUALIZACJE: TOMASZ DOBISZEWSKI

ASYSTENT REŻYSERA: MARCIN JANUSZKIEWICZ

ASYSTENT SCENOGRAFA: JOANNA HRISULIDU

Obsada

CYGANKA: HELENA SUJECKA

DZIEWCZYNA: EWA SZLEMPO

CYGAN: ARTUR BOCHEŃSKI (GOŚCINNIE)

STARA CYGANKA: JUSTYNA SZAFRAN

KRÓL CYGANÓW / ŻYDOWSKI AKTOR: MACIEJ MACIEJEWSKI

PREZYDENT MIASTA: EMOSE UHUNMWANGHO

PROFESOROWA ZE LWOWA: AGNIESZKA ORYŃSKA-LESICKA 25, 26 I 2018 / BOGNA WOŹNIAK-JOOSTBERENS 27, 28 I 2018

PROFESOR ZE LWOWA: BŁAŻEJ WÓJCIK

CHŁOPAK ZE LWOWA: MATEUSZ BIERYT (GOŚCINNIE)

AKTORKA: POLA BŁASIK (TEATR IM. JULIUSZA SŁOWACKIEGO W KRAKOWIE)

DYREKTOR TEATRU / ŻOŁNIERZ RADZIECKI 1: ARTUR CATURIAN

DYREKTOR ZOO: MODEST RUCIŃSKI (GOŚCINNIE)

ZŁODZIEJ: PATRYK SZWICHTENBERG (GOŚCINNIE) 25 I 2018 / MICHAŁ ZBOROWSKI (GOŚCINNIE) 26-28 I 2018

PROSTYTUTKA / CYGANKA Z WOZU: KLAUDIA WASZAK (GOŚCINNIE)

ŻOŁNIERZ RADZIECKI 3 / MALARZ: ADRIAN KĄCA

SZABROWNIK: MIKOŁAJ WOUBISHET

ŻOŁNIERZ RADZIECKI 2 / GENERAŁ RADZIECKI: BARTOSZ PICHER

UCHODŹCY, SZABROWNICY, CYGANIE NA CMENTARZU I INNI:

POLA BŁASIK, BOŻENA BUKOWSKA, ALICJA KALINOWSKA (GOŚCINNIE), MAJA LEWICKA, AGNIESZKA ORYŃSKA-LESICKA, EMOSE UHUNMWANGHO, KLAUDIA WASZAK, BOGNA WOŹNIAK-JOOSTBERENS, MATEUSZ BIERYT, ARTUR CATURIAN, ADRIAN KĄCA, TOMASZ LESZCZYŃSKI, PIOTR MAŁECKI, BARTOSZ PICHER, MODEST RUCIŃSKI, PATRYK SZWICHTENBERG, MIKOŁAJ WOUBISHET, BŁAŻEJ WÓJCIK, MICHAŁ ZBOROWSKI

Orkiestra

ADAM SKRZYPEK: DYRYGENT, GITARA BASOWA, KONTRABAS

DARIUSZ KALISZUK / MICHAŁ POLAK: PERKUSJA

WOJCIECH BULIŃSKI / SEBASTIAN SKRZYPEK: INSTR. PERKUSYJNE

MAREK POPÓW / MACIEJ MAZUREK: GITARA AKUSTYCZNA I ELEKTRYCZNA

JACEK BERG: INSTR. KLAWISZOWE, AKORDEON

BEATA WOŁCZYK: I SKRZYPCE

MAGDALENA KSIĄDZYNA / DAGMARA KARKULOWSKA: II SKRZYPCE

DARIUSZ WOŁCZYK / KATARZYNA PŁACHTA-STYRNA: ALTÓWKA

EMILIA DANILECKA / URSZULA KOPIJKOWSKA: WIOLONCZELA

PIOTR HAŁAJ / PIOTR KOSIŃSKI: TUBA

MARCIN WOŁOWIEC / ARTUR TOMCZAK: PUZON

TOMASZ PRUCHNICKI / ROBERT KAMALSKI: SAKSOFON TENOROWY, KLARNET

MAREK KUBISZYN / ALEKSANDER KOBUS / ADAM LEPKA: TRĄBKA