Wojtek Marcinek – autobattler
Jako wieloletni fan gier multiplayer nie miałem w tym zestawieniu innej możliwości – zamiast jednego tytułu wybrałem cały gatunek. Gry typu Autobattler, bo o nich tutaj mowa, wzięły szturmem rynek sieciówek i zdobyły niesamowitą popularność w zaledwie ten jeden rok.
Z czym to się je – Autobattler w pigułce
Tytuły typu Autobattler należą do gatunku gier strategicznych. Nasza postać jest dowódcą armii, do której rekrutuje ze sklepu jednostki za pomocą złota zdobywanego na przestrzeni rozgrywki. Do nas jako gracza, należy jedynie zakup jak i odpowiednie rozmieszczenie „pionków”, które następnie same stoczą walkę z armią przeciwnika. Wynik danej rundy oraz to jak przytłaczające było nasze zwycięstwo/porażka, decyduje o tym kto i ile zdrowia straci. Wygrywa ostatni na polu bitwy!
O historii „szachów” słów kilka
Protoplastą gatunku jest wydany 4 stycznia 2019 roku mod do Doty – Dota Auto Chess, stworzony przez studio Drodo. Modyfikacja cieszyła się ogromną popularnością, zarówno wśród niedzielnych graczy, jak i profesjonalistów gier strategicznych czy karcianych. Ogromne zainteresowanie sprawia, iż już w kwietniu Drodo uruchamia mobilny port gry pod tytułem Auto Chess oraz zapowiada rychłe przeniesienie go jako pełnoprawnej gry na komputery stacjonarne. Na odpowiedź konkurencji długo czekać trzeba nie było – już w czerwcu Valve wypuściło swoje Dota Underlords, natomiast Riot Games – Teamfight Tactics. Monumentalnie większą przewagę popularności posiada ta druga wersja, wprowadzająca wiele rewelacyjnych oraz rewolucyjnych zmian do wcześniejszego modelu gry. Dodatkowym atutem TFT było zawarcie go w tym samym kliencie co najpopularniejszej obecnie gry multiplayer – League of Legends. Sprowadziło to rzeszę nowych graczy chętnych spróbować nowego modelu rozgrywki. Efekt? Setki tysięcy graczy online oraz drugie tyle tych oglądających transmisje z gry na serwisach streamingowych.
Co niesie przyszłość?
Mimo spadku popularności w ciągu ostatniego miesiąca roku, liczne zapowiedzi zmian oraz prężnie rozwijająca się scena esportowa (wspierana przez samo Riot Games), wróżą dalszy rozkwit Autobattlerów.
„Najlepsza gra roku”
Stąd też wybór tego gatunku jako „najlepszej gry 2019 roku” przyszedł mi z wielką łatwością – wszystkie z powstałych tytułów są zupełną nowością na rynku gier i zdobywają go szturmem – zarówno w wersji desktopowej, jak i mobilnej. Autobattlerowy szał dotarł niemal do każdego gamingowego community, powstały setki kopii oryginału, jak i zupełnie jego nowych interpretacji, wykreowało się wielu twórców internetowych związanych z tym gatunkiem. „Szachy” dały więc całej społeczności gier multiplayer powiew świeżości, umożliwiły im poznanie czegoś nowego, bez porzucania starych „przyzwyczajeń” (wszak czy to Dota Underlords, czy też TFT bazują na postaciach z korespondujących im gier!). Obserwowanie tych wydarzeń z boku, każdemu fanatykowi gier komputerowych przysporzyło by na twarzy solidny uśmiech – wszak pokazuje to jak ta branża wciąż rozwija się i przyciąga nowe, jak i stare twarze.