Magiczne brzmienie polifonii bachowskiej

0
477
Magiczne brzmienie polifonii bachowskiej
Fot. Materiały prasowe

Może by tak przenieść się na chwilę w świat polifonii bachowskiej? Już w najbliższą niedzielę będziemy mieli taką okazję! A to za sprawą koncertu w wykonaniu zespołu Furibondo oraz chóru kameralnego In Laetitia, który odbędzie się w warszawskim Kościele Seminaryjnym na Krakowskim Przedmieściu.

Nie ma chyba doskonalszej okazji, aby zajrzeć do świata muzyki Bacha, niż wysłuchanie jego dzieł we wnętrzu kościoła. To właśnie dzięki wspaniałej akustyce, jaka panuje w większości kościołów, polifonia bachowska przybiera najpiękniejszą formę. W wykonaniu zespołów usłyszymy dwa duże dzieła kompozytora – II suitę h-moll oraz motet Jesu, meine Freude.

Szczypta informacji o repertuarze koncertu

Suity Bacha nazywane są w oryginale uwerturami. Nazwa ta nawiązuje właściwie jedynie do pierwszej części kompozycji, gdyż to właśnie ona zbudowana jest na wzór typowej uwertury francuskiej. Zatem z powolnego, dostojnego wstępu utrzymanego w rytmie punktowanym – naprzemiennych wartości krótkich i długich, po którym następuje szybsza część fugowana, a po niej powrót do pierwszego tematu. Reszta części kompozycji to po prostu formy suitowe. W przypadku II suity, są to kolejno Rondeau, Sarabande, 2 Bourrées, Polonaise, Minuet i finalne Badinerie. Co ciekawe, w polonezie Bach stylizuje polską melodię ludową Wezmę ja kontusz – jak wiadomo, kompozytor nosił również tytuł nadwornego kompozytora króla Augusta III Sasa. Najbardziej chyba popisową częścią jest finałowe Badinerie, gdzie występuje wirtuozowska, bardzo szybka partia fletu. Badinerie oznacza po prostu „żart”, stąd część ta ma wydźwięk lekki i żartobliwy. W innych kompozycjach Bach używa raczej terminu „scherzo” w odniesieniu do części o takim charakterze.

Motet J.S Bacha w Warszawie

Jeśli chodzi o drugie dzieło, które usłyszymy, to jeden z bardziej znanych motetów Bacha. Melodia chorałowa jest tutaj zaczerpnięta od Johanna Crügera. Motet ma nietypowy jak na Bacha bo 5-głosowy układ. Jedynie w kilku kompozycjach kompozytor zastosował takie rozwiązanie. Mamy zdwojoną partię sopranu. Rolą drugiego sopranu jest wzbogacenie brzmienia. Cały motet składa się z 11 części.

Furibondo

Na najbliższym koncercie usłyszymy zespół Furibondo w następującym składzie: Agnieszka Kowalska – flet, Ewa Kierszys – I skrzypce, Maria Grochowalska II skrzypce, Elżbieta Piasecka – altówka oraz Maciej Kubera – wiolonczela.

Furibondo to kameralny zespół muzyki dawnej. W obecnym formie istnieje od 2013 roku. Występuje zarówno w repertuarze barokowym jak i klasycznym. Muzycy zespołu to bardzo wszechstronni artyści grający także dzieła odbiegające gatunkowo od muzyki dawnej. Współpracują bowiem z takimi zespołami jak: Tango Para Todos, Sugar Jazz, czy Elektryczne Gitary.

In Laetitia

Natomiast chór kameralny In Laetitia, to zespół istniejący od 2016 roku. Zespół tworzą warszawiacy, którzy pragną realizować swoje pasje muzyczne. Koncertują oni bardzo regularnie w wielu kościołach Warszawy. Możemy ich usłyszeć w szerokim repertuarze, takim jak kompozycje Mikołaja Gomółki, Benjamina Brittena, Mariana Sawy, Stanisława Moryty, Jacquesa Arcadelta, czy oczywiście bohatera najbliższego koncertu Jana Sebastiana Bacha.

Koncert odbędzie się o godzinie 19.30. Wstęp jest wolny. Szkoda byłoby więc nie skorzystać z tak wspaniałej okazji przeniesienia się do świata polifonii barokowej. Serdecznie zapraszamy!

 

NOSOWSKA NA TŁUSTO I BASTA. Kolejne koncerty wokalistki

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments