Magic: The Gathering to już ikona pośród gier karcianych. Nie trzeba jej przedstawiać nikomu, kto z zamiłowaniem oddaje się grze w kolekcjonerskie gry karciane czy też planszówki. Teraz jednak wydawca gry, Wizards of the Coast, postanowił uczynić to, czego jak dotąd mu się nie udało – skutecznie wejść w świat internetowej rywalizacji. Ma mu w tym pomóc nowy tytuł – MTG Arena.
Czym dokładnie jest Magic?
MTG to najstarsza kolekcjonerska gra karciana, została bowiem wydana w 1993 przez Wizards of The Coast. Pomysłodawcą gry był Richard Garfield, amerykański nauczyciel matematyki. Odzew graczy od samego początku przerósł najśmielsze oczekiwania małego wówczas WotC i niesamowicie szybko przyniósł sukces kasowy. Zasady gry są proste – jako gracz wcielamy się w maga, rzucającego potężne zaklęcia i starając się pokonać naszego przeciwnika. W grze dostępnych jest 5 kolorów, z których budujemy swoje talie: biały, niebieski, czarny, czerwony oraz zielony. Zagranie każdej karty wymaga od nas posiadania odpowiedniej ilości landów, które są odpowiednikiem many znanej nam z innych gier. Warto także wspomnieć, że w Magica możemy grać nie tylko w dwie osoby, gra skonstruowana jest tak, iż nawet piątka graczy może ze sobą jednocześnie rywalizować.
Poprzednie próby przeniesienia MTG do wersji cyfrowej
Próby przeniesienia papierowej wersji Magica na komputery sięgają aż 1999 roku. Wtedy to właśnie firma Leaping Lizards Software, zaprezentowała WotC swoją wizję projektu Magic Online. Owa wersja spotkała się z aprobatą wydawcy, więc szybko ruszyły prace nad wersją alfa. Po oficjalnym wypuszczeniu gry okazało się, że twórcy zaproponowali graczom system zdobywania kart dokładnie taki sam jak w wersji fizycznej – paczki i zestawy kart za tą samą cenę. Haczykiem jednak była możliwość wymienienia swojej kolekcji cyfrowej na fizyczną po zebraniu każdej karty danego dodatku. Magic Online ma także swoje dedykowane turnieje oraz ligi, co sprawiło, że na przestrzeni lat trzymał się całkiem nieźle. Warto także wspomnieć o grach Magic: The Gathering Duels, który były wydawana przez kilka lat, za pośrednictwem platformy Steam. Te odsłony gry oferowały limitowaną ilość kart możliwych do zdobycia i posiadały kampanię przeciwko komputerowi. Wydawca zrezygnował z ich dalszego wydawania, na rzecz MTG Arena, które powoli zabija też Magic Online.
MTG Arena, czyli realna szansa na ekspansję internetową
3 listopada 2017 roku, WotC wypuściło zamkniętą betę MTG Arena, do której pod koniec tego samego roku zaczęło zapraszać testerów. W zamyśle, gra miała być nowoczesną i przyjazną dla nowicjuszy alternatywą dla Magic Online, z którego głównie korzystali weterani oryginału. Oficjalna, otwarta dla wszystkich użytkowników wersja beta wystartowała 27 września 2018 roku, zaraz przed premierą dodatku Guilds of Ravnica.
Arena triumfuje tam gdzie zawiódł Magic Online
Czym przyciąga do siebie nowych graczy Arena? Z pewnością jedną z takich rzeczy jest dobrze wykonany samouczek, z którego możemy wyciągnąć większość podstawowych mechanik rozgrywki. Cieszy też graficznie dopieszczony overlay, zarówno samego menu w kliencie, jak i pola walki podczas gry. Kolejną kwestią jest dostęp do ogromnej ilości trybów gry, poprzez zwykłe gry w systemie bo1, czy też bo3, gdzie używamy przygotowanej wcześniej przez siebie talii, aż po drafty (otwieramy 3 pakiety, z każdego z nich wybieramy po kilka kart wraz z innymi graczami, po czym tworzymy z nich talię do udziału w turnieju), czy też sealed (otwieramy 6 pakietów, z których konstruujemy deck do udziału w turnieju).
Dobry marketing przyciąga fanów internetowych celebrytów
WotC postarało się także o aspekt marketingowy, bowiem cyklicznie organizowane są wydarzenia, w których zasady ustalają streamerzy czy też youtuberzy powiązani ze sceną Magic: The Gathering. Udział w każdym z takich trybów gry nagradza nas oczywiście nagrodami, odpowiadającymi wynikom jakie udało nam się osiągnąć.
Gameplay w MTG Arena
Gra w wersji cyfrowej niczym nie różni się od swojego fizycznego ojca. Nasza tura podzielona jest na kilka faz, w których możemy używać odpowiednich rodzajów kart, od stworów, aż po czary. Cel jak zawsze jest prosty – sprowadzić naszego przeciwnika do ujemnego stanu zdrowia. Różnicą w stosunku do innych karcianek, jest fakt, iż manę potrzebną do zagrywania jednostek, posiadamy w formie kart zwanych landami. Karty te dają nam manę danego koloru, a czasami posiadają także potężne zdolności. Tym co najbardziej natomiast zaskoczy osoby, które swoje pierwsze kroki w tym gatunku gier stawiały chociażby z Hearthstone, jest fakt, iż nie jesteśmy w stanie atakować jednostek wroga swoimi jednostkami, a tylko blokować ich ataki. Mamy także możliwość rozgrywki podczas tury przeciwnika. Magic jest grą w pełni interaktywną, co oznacza, że jeśli posiadamy akurat odpowiednią kartę i wystarczającą ilość many, to możemy w każdym momencie skontrować zagranie przeciwnika. Gameplay, jak w przypadku pierwowzoru, stoi na bardzo wysokim poziomie i z pewnością jest najlepszym sposobem nauki gry w MTG.
System finansowy rozgrywki
Twórcy gry postawili w tym sektorze na model free2play, z możliwością szybszego zdobywania kolekcji, w zamian za prawdziwe pieniądze. W grze obowiązują dwie waluty. Pierwszą z nich – złoto, zdobywamy poprzez wygrywanie gier oraz wykonywanie codziennych zadań (może też być nagrodą za np. wygrywanie wydarzeń). Drugą, czyli klejnoty, kupujemy za gotówkę, bądź też wygrywamy za pomocą eventów. Ciekawym rozwiązaniem jest zastosowanie możliwości „wymiany” złota na klejnoty. Biorąc udział w niektórych wydarzeniach, za wstęp na nie płacimy złotem, a w ramach wygranej otrzymujemy klejnoty. Takie rozwiązanie pozwala nam grać za darmo, pozwalając odblokować pełny kontent w zamian za czas gry. Same karty natomiast zdobywamy głównie za pomocą otwierania paczek kart, lub dostając je losowo poprzez zadania oraz wydarzenia. Podczas otwierania pakietów otrzymujemy także części tak zwanych Wild Cards. Karty te mają 4 kolory, każda pozwala na stworzenie jednej dowolnej karty o tej samej rzadkości co dzika karta. Pozwala to szybko dostać egzemplarze, których akurat potrzebujemy do naszej talii. Wydawcy sporadycznie raczą nas także kodami na darmowe karty z wszelakich okazji, jak np. Święta, czy Nowy Rok.
Sklep w MTG Arena
MTG can into esports?
Najlepszym potwierdzeniem, iż WotC tworząc MTG Arena, nie przyszło po swój kawałek internetowego ciasta, a całe owe ciasto dla siebie zagarnąć, jest fakt przeznaczenia 10 milionów dolarów na rozwój esportu w 2019 roku. Oceniając po efektywnej współpracy twórców z graczami oraz po dotychczasowych doświadczeniach z tym tytułem (chociaż znajduje się on dopiero w becie), można śmiało stwierdzić, że jest to godny konkurent dla obecnie królującego w tym gatunku Hearthstone. Oficjalna data wydania gry jest planowana na rok 2019, wtedy najpewniej zobaczymy, jaki efekt wywrze na sektorze cyfrowych gier karcianych. Jedno jest pewne, jeśli jeszcze nie mieliście okazji spróbować swoich sił w Magic: The Gathering, to zdecydowanie warto to nadrobić.
Hearthstone: Rozróba Rastakana, nowe rozszerzenie już ruszyło
Hearthstone: Rozróba Rastakana, nowe rozszerzenie już ruszyło