Wykonanie
Wspomniany przed chwilą klimat Horroru z Arkham zawdzięczamy samemu wykonaniu gry. Zarówno fabuła, jak i grafiki sprawiają, że tę (nie)zwykłą planszówkę zaczynamy odczuwać jak wirtualną rzeczywistość. Od strony technicznej również nie ma na co narzekać – przy normalnym traktowaniu posłuży nam ona kilka dobrych lat. Koszulki na karty nie są konieczne, warto jednak uważać na karty znaczników Badaczy podczas wkładania ich w plastikowe podstawki – wtedy są najbardziej podatne na uszkodzenia.
Co z tą planszą?
Przez wielu graczy znienawidzona, uważana za niedopracowaną i nieczytelną – według mnie ma jednak swój „urok” (o ile można powiedzieć tak o planszy do horroru…). Twórcy mieli jakiś cel w tym, aby była ona taka, jaka jest. Jej wygląd i klimat odzwierciedlają całą fabułę gry, więc to, co w planszówce najważniejsze i często trudne do osiągnięcia, tutaj niezaprzeczalnie jest. Znajdziemy na niej m. in. Arkham, czyli miejsce głównej rozgrywki oraz poszczególne portale, które prowadzą do innych wymiarów.
Dla kogo?
Niektórzy uważają, że Horror w Arkham jest przyznaczony tylko dla miłośników twórczości Lovecrafta i osób obeznanych w tematyce mitologii Cthulhu. Takim graczom niewątpliwie będzie łatwiej zrozumieć fabułę, jednak osoby, które nie miały nigdy styczności z Przedwiecznymi również sobie poradzą. Głównym utrudnieniem i problemem w tej grze mogą być nie zawarte w niej treści, tylko jej mechanizm – jest on dość skomplikowany, jednak po pewnym czasie zauważamy powtarzający się schemat.
Trzy razy na tak?
Zdecydowanie. Horror w Arkham ma kilka minusów. Jego złożoność jest przez niektórych uważana za główną wadę – nie jest to gra „na szybko”, wymaga poświęcenia sporej ilości czasu (zwłaszcza przez początkujących, bo samo wdrożenie się w sposób gry może być dość czasochłonne), jednocześnie jednak może to być uznane za plus. Po jednej rozgrywce zazwyczaj nie poznamy wszystkich kart, postaci, historii Badaczy, umiejętności czy broni, dzięki czemu (może nie od razu, ale po pewnym czasie) mamy ochotę na kolejną rozgrywkę. Zaletą jest również to, że nie jest to kolejna gra, której tytuł jest tylko obiecującym dużą ilość wrażeń tytułem, a to, co w środku zaskakuje swoją dennością. Horror w Arkham dla niektórych rzeczywiście może być horrorem – zwłaszcza dla tych z bujną, niekiedy płatającą figle wyobraźnią (pro tip od redakcji: darujcie sobie grę w namiocie na polanie pośrodku ciemnego lasu 🙂 ).
Cena
Nie oszukujmy się, Horror w Arkham do najtańszych gier nie należy. Cena podstawki (w zależności od miejsca, gdzie sprawdzamy) waha się między 150-200 zł, a gdzieniegdzie nawet więcej. Całkowita jego wartość, wliczając wszystkie dodatki i rozszerzenia, byłaby z pewnością sumą czterocyfrową, ale nie można powiedzieć, że nie jest on wart swojej ceny. Ci, którzy zainteresowali się grą, ale jednocześnie nie są pewni co do jej zakupu, mogą skorzystać z alternatywy. Podstawka Horroru dostępna jest do wypożyczenia w darmowej wypożyczalni gier w Bibliotece Kraków.
Gra karciana
Ci, którzy czują niedosyt po planszówce mogą spróbować czegoś innego. Horror w Arkham – gra karciana to gra z rodzaju LCG, czyli Living Card Game (w wolnym tłumaczeniu: Żywe Gry Karciane). LCG polega na stworzeniu podstawowego zestawu kart, do którego następnie wypuszczane są dodatki. W grach LCG to gracz decyduje o tym, jak będzie wyglądać jego talia, dzięki czemu może on m. in. stworzyć własną postać o określonych umiejętnościach. Horror w Arkham – gra karciana to gra kolekcjonerska, której złożoność przekłada się na mnogość rozszerzeń i dodatków. Sama nie miałam okazji (jeszcze) przetestować tej talii, ale dla niektórych z Was z pewnością okaże się to ciekawa alternatywa.
A dla tych, którzy (jak ja) nie lubią gubić się w internetach i szukać od czego zacząć swoją przygodę z Horrorem w Arkham, którzy chcą sprawdzić czego jeszcze im brakuje do pełnego zbioru lub po prostu dowiedzieć się, co jest dostępne, dajemy małą ściągę:
Planszówka
Dodatki:
- Klątwa Czarnego Faraona
- Koszmar z Dunwich
- Król w żółci
- Widmo nad Innsmouth
- Mgły nad Kingsport
- Uniwersytet Miskatonic
- Czyhający w Progu
- Czarna Koza z Lasu
- Klątwa Czarnego Faraona – edycja poprawiona
Karcianka
Cykle Mitów:
- Cykl Dziedzictwo Dunwich:
- Muzeum Miskatonic*
- Essex County Express
- Krew na ołtarzu
- Bezwymiarowe i niewidzialne
- Gdzie czeka zagłada
- Zagubieni w czasie i przestrzeni
- Cykl Szlak do Carcosy:
- Echa przeszłości
- Nieopisywalna przysięga
- Widmo Prawdy
- Blada Maska
- Noc czarnych gwiazd
- Mgły Carcosy
- Cykl Zapomniana era:
- Nici losu
- Poza granicami czasu
- Serce starszych
- Miasto archiwów
- Czeluście Yoth
- Rozbita wieczność
- Cykl Przerwany krąg:
- Sekretne imię
- Zapłata za grzechy
- Dla większego dobra
- Zjednoczenie i zwątpienie
- W szponach chaosu
- Przed Czarnym Tronem (premiera 29 lipca 2019 roku)
* Do każdego z rozszerzeń niezbędny jest podstawowy zestaw kart Horror w Arkham oraz karty z poszczególnych cykli, np.: do Muzeum Miskatonic potrzebna jest podstawa, czyli Horror w Arkham LCG oraz cykl Dziedzictwo Dunwich.
W każdym z wyżej wymienionych dodatków podstawowe zasady gry, jak na przykład ilość graczy, mogą nieco się różnić.
Scenariusze i zestawy kart:
- Powrót Nocy fanatyka
- Powrót Dziedzictwa Dunwich
- Labirynty obłędu
- Klątwa Rougarou
- Karnawał koszmarów
- Strażnicy otchłani
Zostały stworzone również maty do gry:
- Niezliczone Koszmary (66 cm x 66 cm)
- Ucieczka w ostatniej chwili (35,5 cm x 61 cm)
- Nienasycona żądza krwi (35,5 cm x 61 cm)
- Przemienione zwierzę (35,5 cm x 61 cm)
- Poprzez czas i przestrzeń (35,5 cm x 61 cm)
Zdecydowanie bardziej aktualny spis rozszerzeń do Horroru da się znaleźć tutaj.
Pozdrawiam serdecznie, i pamiętajcie, w wyborach parlamentarnych głosujcie na większe zło 😉