Dlaczego bilety na koncerty ciągle drożeją? Wyjaśniamy!

0
958
Ceny biletów idą w górę. Dlaczego?
Ceny biletów idą w górę. Dlaczego?

Problem każdego koncertomaniaka – skąd wziąć pieniądze na kolejny koncert?! Wydaje się, że rzeczywistość nie sprzyja fanom. Dlaczego ceny biletów ciągle idą w górę?

Zmiany w przemyśle muzycznym

W ostatnich dziesięcioleciach branża muzyczna przeszła od biznesu koncentrującego się na sprzedaży kaset, płyt winylowych i płyt CD do dzisiejszego biznesu skupionego głównie na streamowaniu muzyki. Według Billboard przedaż najlepiej sprzedających się albumów spadła o 17 procent od 2017 roku. Jeśli porównamy najlepszych wykonawców piosenek z artystami, których albumy najlepiej się sprzedają, będziemy mieć problem by znaleźć to samo nazwisko na obu listach. Duże platformy streamingowe, takie jak Spotify, płacą mniej niż jeden cent za streaming, więc przy milionie odsłuchań, piosenka może przynieść około 7000 dolarów. Nie wszystkie te pieniądze trafiają do artysty.

Koncerty jako główne źródło dochodu

Teraz, gdy przemysł muzyczny zapewnia mniejsze prawdopodobieństwo, że nawet najbardziej popularni artyści zarobią na sprzedaży piosenek i albumów, koncerty stały się istotnym źródłem dochodów. Nawet najlepsi artyści zwracają się w stronę tournee, aby przynieść prawdziwe pieniądze. Oprócz możliwości generowania ogromnych przychodów ze sprzedaży, koncerty dają możliwość zarobienia ogromnych sum z towarów i, co ciekawe, sprzedaży albumów. Niektóre trasy oferują teraz bilet w pakiecie z płytą CD.

Wielkie show zamiast kameralnego koncertu

Koszty wielkiego show (od produkcji scenicznej przez tancerzy do pirotechniki wewnętrznej, a nawet hologramów) gwałtownie wzrósł wraz z ceną biletów na koncerty. Wszyscy artyści próbują stworzyć najbardziej wyszukany program jaki tylko mogą. Gdyby rozłożyć na części koncert Taylor Swift naliczymy się dwóch olbrzymich nadmuchiwanych węży, mega telebimy, fontannę, fajerwerki i mnóstwo tancerzy. To wszystko składało się na Reputation Tour. Teraz jej wspólny występ z Brendonem Urie (Panic! At The Disco) podczas Bilboard Music Awards wydaje się zawyżać poprzeczkę.

Taka produkcja wymaga niewidocznych wydatków, takich jak koszt dostarczenia sprzętu z miasta do miasta i pracy w celu rozładunku ciężarówek. Do tego dochodzi oświetlenie i udźwiękowienie. Koncerty muszą być również promowane i reklamowane. Cena miejsca odgrywa również znaczącą rolę. Całkowity koszt produkcji  za duży koncert na stadionie szybko sięga siedmiu cyfr.

Nie samym koncertem fan żyje!

Dawno minęły czasy, kiedy jedynym sposobem na zbliżenie się do swoich ulubionych wykonawców było czekanie przed tylnymi drzwiami lokalu w nadziei, że rzuci się na artystę okiem, gdy pospieszy do tourbusu.Fani muzyki znajdą dziś wiele okazji do uczestniczenia w specjalnych wydarzeniach, takich jak meet & greet, sesje zdjęciowe i próby dźwiękowe. Istnieje wiele poziomów cen, które oferują ekskluzywne doświadczenia i interakcje z artystami.

Sprzedawcy biletów mają teraz możliwość „obsługi super fanów”. To oznacza, że im więcej interakcji (np. w mediach społecznościowych) nawiązaliśmy z danym artystą, tym większe prawdopodobieństwo, że dowiemy się o następnych ofertach jako pierwsi. Działa to na zasadzie newsletteru. Wystarczy też spojrzeć na niektóre pakiety oferowane przez VIP Nation. Te ulepszenia koncertów mogą sprawić, że każdy fan poczuje się jak VIP – za cenę.

Technologia i rynek wtórny

Jedna z największych zmian w cenie biletów na koncert pochodzi ze świata cyfrowego, w postaci rynku wtórnego. Technologia umożliwiła jego start. Wraz z pojawieniem się wymian biletów online, takie jak StubHub i Verified Tickets firmy Ticketmaster, sprzedaż i zakup biletów stały się łatwe i niezawodne. Zdając sobie sprawę, że fani kupili bilety na rynku wtórnym za znacznie więcej niż pierwotna cena, organizatorzy koncertów zaczęli podnosić ceny biletów. W wielu krajach bycie Internetowym „konikiem” jest nielegalne.

Duet Taylor Swift i Brendona Urnie z piosenką ME!

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments