Paszporty POLITYKI 2017 – laureaci w kategorii muzyka

0
778
„W ciągu 25 lat nagrodziliśmy 187 artystów. Paszport miał różne znaczenie, ale nigdy nie była to zachęta do emigracji” – mówił podczas gali Paszportów POLITYKI 2017 Jerzy Baczyński, redaktor naczelny POLITYKI.

W tym roku nagrody zostały wręczone po raz 25. Jubileusz odbył się szczególnej oprawie. Klimat lat 90. gali udało się stworzyć za pomocą animacji, muzyki. Nie zabrakło licznie zgromadzonych gości, ludzi kultury i laureatów lat ubiegłych. Uroczysta gala odbyła się w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej i była transmitowana przez TVN.

Paszport POLITYKI 2017 w kategorii Muzyka popularna otrzymał zespół Hańba! za muzyczno-literacko-polityczną rekonstrukcję, która daje efekt zaskakujący: twórczo odświeża formułę folku i punka, a przy tym celnie opisuje dzisiejsze polskie konflikty i zagrożenia.

Hańba! (pierwotnie: Zbuntowana Orkiestra Podwórkowa Hańba!) – grupa założona w Krakowie w 2011 roku, w kręgu muzyków związanych z tamtejszą sceną folkową i punkową. Zadebiutowała w 2013 roku Gra w składzie: Michał Radmacher – akordeon, klarnet; Andrzej Zagajewski – banjo, śpiew; Mateusz Nowicki – bęben, grzebień, śpiew; Jakub Lewicki – tuba, śpiew (pseudonimy sceniczne, kolejno: Wiesław Król, Andrzej Zamenhof i Adam Sobolewski, Ignacy Woland).

Muzyka Hańby! to, jak powtarzają krytycy, połączenie miejskiego folku z punkiem, stąd pewnie częste porównania z Irlandczykami z The Pogues. Inspiracją podstawową jest jednak Polska przedwojenna z jej rewolucyjną i antysanacyjną poezją, kabaretami, kulturą robotniczą, folklorem politycznym i ludycznym. Cała ta rekonstrukcja (chronologia Hańby! zakłada, że są właśnie lata 30. XX wieku) poprzez użycie sztafażu historycznego celnie opisuje dzisiejsze polskie konflikty i zagrożenia. Nagrodzeni za płytę „Będą bić!” (Antena Krzyku), na której uderzają w militaryzm, nacjonalizm, ksenofobię i przestrzegają przed coraz bardziej nieuchronną katastrofą.

***
Wszystkie nominacje:
Hańba!
Marek Pędziwiatr
Stefan Wesołowski

Paszport POLITYKI 2017 w kategorii Muzyka poważna otrzymała Joanna Freszel. Za wszechstronność, kreatywność, precyzję, sceniczny wdzięk i swobodę śpiewania w najrozmaitszych stylach muzycznych.

Joanna Freszel (ur. 1983 roku w Warszawie) to absolwentka z wyróżnieniem, a obecnie doktorantka warszawskiego Uniwersytetu Muzycznego. Ukończyła też studia ochrony środowiska na SGGW. Otrzymała Les Orphées d’Or – Prix de la SACD od Académie du Disque Lyrique za najlepszą interpretację muzyki współczesnej na debiutanckiej płycie „Real Life Song” (DUX, 2016 rok), a także m.in. I nagrodę (Giuseppe Sinopoli Award) wraz z nagrodą specjalną Opery we Frankfurcie na J: opera Voice Competition ISA12 (2012 rok). Śpiewała w Teatrze Wielkim w Poznaniu („Rozwód Figara” Eleny Langer), warszawskiej Operze Narodowej („Eros i Psyche” Ludomira Różyckiego), Estońskiej Operze Narodowej („Faust” Gounoda), Teatro Lope de Vega w Sewilli („Così fan tutte” Mozarta).

Nagrodzona za wszechstronność, kreatywność oraz talent aktorski. Dokonała prawykonań m.in. utworów Uriego Caine’a, Aleksandra Kościówa, Krzysztofa Wołka, Adama Falkiewicza. Uczestniczyła w pierwszym polskim wykonaniu „Stabat Mater” Arvo Pärta; pamiętne też były jej interpretacje – „Mysteries of the Macabre” György Ligetiego oraz utworów George’a Crumba i Romana Haubenstocka-Ramatiego.

***
Wszystkie nominacje:
Joanna Freszel
Piotr Sałajczyk
Artur Zagajewski

Gratulujemy!

 

źródło

fot. PAP

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments