Myślę, że każdy kojarzy takie utwory jak Chryzantemy złociste czy Tango milonga, mimo że są one dosyć wiekowe. Bardzo możliwe, że zasłuchiwały się nimi nasze babcie lub nawet prababcie, lecz mimo upływu czasu, a co za tym idzie – zmiany gustów, muzyki i trendów – piosenki te nie zostały zapomniane.
Chryzantemy złociste, Tango milonga czy To ostatnia niedziela kojarzą nam się raczej z czymś, co przeminęło. Z czymś, czego się już nie słucha, no chyba, że na herbatce u babci poleci przypadkiem ze starej gramofonowej płyty. A jeśli pomyślimy o artystach, którzy tworzyli tę starą muzykę, to zapewne od razu przyjdzie nam na myśl Mieczysław Fogg, Eugeniusz Bodo czy Tadeusz Faliszewski.
Jednak to, że te utwory są starsze niż niejeden z Was, nie znaczy, że zostały schowane do szuflady, zapomniane i pozostawione bez zmian w swojej pierwotnej wersji. Oczywiście nie mam tu na myśli niezwykle popularnego (pokusiłabym się o stwierdzenie, że wśród młodszych odbiorców – nawet bardziej rozpoznawalnego) pastiszu Chryzantem. Mowa tu o obecnie istniejących i działających grupach muzycznych, które za cel wzięły sobie rekonstruowanie tej twórczości. Do takich grup możemy zaliczyć Małą Orkiestrę Dancingową, Warszawskie Combo Taneczne i Warszawską Orkiestrę Sentymentalną.
Mała Orkiestra Dancingowa
Mała Orkiestra Dancingowa to dwunastoosobowy skład pod dyrekcją Noama Zylberberga. Grają wczesny polski pop, czyli mieszankę wielu gatunków – od austriackich operetek, przez nową muzykę amerykańską, aż po muzykę polską, żydowską i romską. Rekonstruują znane już dźwięki starych utworów, korzystając przy tym z oryginalnych nagrań. Na swoim koncie mają już dwa albumy: Mała Orkiestra Dancingowa (2018) i Wczesny Polski Pop (2021). Orkiestra sięga raczej po mniej znane piosenki, więc w ich repertuarze nie natkniemy się na wyżej wspominane Chryzantemy złociste czy Ostatnią niedzielę. Jednak wachlarz przedwojennych utworów jest znacznie szerszy niż te dwa – Na każdym kroku jest dziewczyna czy Codziennie inna są równie dobre i warte przesłuchania!
Warszawskie Combo Taneczne
Celem również tej grupy jest ocalenie od zapomnienia starych warszawskich piosenek. Skład Warszawskiego Combo Tanecznego to siedem osób, a za jego powstanie odpowiedzialny jest Jan Młynarski – syn słynnego Wojciecha Młynarskiego. WCT w swym dorobku artystycznym ma cztery albumy: Przyznaj Się (2014), Dancing, Salon, Ulica (2016), Sto lat panie Staśku! (2018) i Skarałeś mnie Boże (2021). Inspiracją do płyty z 2018 roku dla zespołu Janka Młynarskiego był Stanisław Grzesiuk.
Warszawska Orkiestra Sentymentalna
Warszawska Orkiestra Sentymentalna wykonuje utwory z repertuaru Adama Astona, Wiery Gran czy Mieczysława Fogga. Wybierają najlepsze, najbardziej poruszające i skoczne polki, foxtroty, walce oraz tanga i wykonują je zachowując styl, ale dodają im współczesnej wrażliwości. Zadebiutowali na festiwalu Polskiego Radia Nowa Tradycja w 2015 roku. Mogą pochwalić się czterema albumami: Umówmy się na dziś (2016), Tańcz mój złoty (2017), Płyń Wisełko (2018) i Śpiewnik kolędowy (2018).
Więc jeśli chcecie poczuć ducha tamtych czasów, jednocześnie będąc tu i teraz, koniecznie zerknijcie na te trzy bandy. A i okazja, żeby zobaczyć je na żywo, nadarzyć się może już w najbliższej przyszłości. Śledźcie facebookowe profile artystów, na których pojawiają się informacje o koncertach!