40. rocznica wydania kultowego albumu Michaela Jacksona

0
248
Zdjęcie wykorzystane dzięki zgodzie Sony Music Poland

Sony Music Entertainment oraz Estate of Michael Jackson prezentują specjalną edycję najlepiej sprzedającego się albumu na świecie – Thriller.

Do dnia dzisiejszego płyta rozeszła się w ponad 100 milionach egzemplarzy. Premiera albumu na dwóch płytach CD oraz winylu z alternatywną okładką już 18 listopada 2022 roku – także w Polsce. Wydawnictwo zamówić można na stronie empik.com.

40 lat Thrillera

Od dnia premiery, czyli 30 listopada 1982 roku, album był obecny przez ponad 500 tygodni na liście Billboardu, z czego 37 pierwszym miejscu. Thriller otrzymał 8 nagród Grammy oraz pokrył się trzydziestoczterokrotną platyną. Globalnie, album Michaela znalazł się na pierwszym miejscu m.in. w Wielkiej Brytanii, Francji, Włoszech, Australii, Danii, Belgii, Hiszpanii, Irlandii, Nowej Zelandii i Kanadzie. Z Thrillera pochodzą takie single jak Beat ItBillie Jean oraz tytułowy utwór. Wszystkie z nich zdobyły szczyt listy Billboard Hot 100. Muzyka z Thrillera to ponadczasowa definicja takich gatunków jak pop, rock czy soul. Singiel Beat It był swego rodzaju połączeniem popu z rockiem i zapisał się w historii muzyki m.in. dzięki wstawkom gitarowym Eddiego Van Halena. Na tym samym albumie znalazły się kompozycje z afrykańskimi korzeniami: Wanna Be Startin’ Somethin’ oraz rytmiczna i bluesowa Billie Jean.

Michael Jackson postanowił zrewolucjonizować sposób opowiadania historii i rozrywki na wielką skalę, ale niestety napotkał przeszkody. Mimo spektakularnej kinematografii, dramatycznej narracji i niesamowitej choreografii, przez pewien czas teledysk do Billie Jean nie pojawił się na antenie MTV. Gdy w końcu to się udało, oglądalność stacji poszybowała w górę, a drzwi dla pokolenia afroamerykańskich artystów zostały otwarte na szeroką skalę. Następnie pojawił się niezapomniany film krótkometrażowy Beat It, w którym Jackson połączył dwa gangi dzięki sile muzyki i tańca. Kolejnym klipem był kultowy już Thriller. Premiera teledysku odbyła się w AVCO Theater w Los Angeles w 1983 roku. Bilety na pokazy były wyprzedane każdej nocy przez trzy tygodnie. Żaden inny teledysk nie wywołał takiego poruszenia i nie przykuł naszej uwagi tak bardzo, że 40 lat później wszyscy uważamy go za kultowy i pozostaje on jedynym wideo, który został wpisany na elitarną listę dziedzictwa kulturalnego Stanów Zjednoczonych.

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments