Świadome i poprawne oddychanie

0
129
Świadome i poprawne oddychanie
fot. Pixabay

Oddychanie to coś, o czym na co dzień nie myślimy. To naturalna czynność, która sprawia, że żyjemy. Czasem jednak warto warto się temu przyjrzeć. Świadome i poprawne oddychanie jest niezwykle ważne i ma naprawdę duże znaczenie.

Rola oddechu

Prawidłowe oddychanie jest ważne dla wielu dziedzin życia. Bardzo często zwracamy na to uwagę podczas ćwiczeń, ponieważ organizm potrzebuje więcej tlenu, w efekcie czego możemy osiągnąć większą wydajność. Dostarczamy wtedy także tlen do mięśni. Odpowiedni oddech jest równie ważny przy graniu na różnych instrumentach, np. dętych, czy śpiewaniu. Ma on także wpływ na nasz organizm. Wpływa na pracę mózgu, serca, wspomnianych wcześniej mięśni czy stres. Właśnie dlatego tak często podkreśla się rolę świeżego powietrza.

Jak prawidłowo oddychać

Prawidłowe oddychanie powinno aktywować naszą przeponę. Pozwala ona na wzięcie głębszego wdechu, co wiąże się ze znaczną pojemnością jamy brzusznej. Przepona obniża się, a następnie swobodnie unosi do góry. W tym samym czasie zapada się jama brzuszna. Właśnie dlatego ćwiczenia na oddychanie przeponą często porównuje się do dmuchania i następnie spuszczania powietrza z balonika. Takie oddychanie aktywuje mięśnie brzucha i dna miednicy. Z tego powodu można odczuwać minimalne napięcie, jest to jednak w pełni normalne. Poza samym mechanizmem, ważna jest także postawa. Będąc zgarbionym, zapada nam się klatka piersiowa, przez co oddech jest płytszy. Wpływa to na niedotlenienie narządów wewnętrznych. Dlatego istotne jest by być wyprostowanym, ale jednocześnie postarać się przy tym rozluźnić i nie spinać mięśni. Dbajmy również o dostęp do świeżego powietrza. Organizm na pewno to doceni i będziemy czuć się lepiej, zarówno fizycznie, jak i psychicznie.

Ćwiczenia oddechowe

Metoda 3-3-6

To ćwiczenie oddechowe polega na wzięciu wdechu i policzeniu w myślach do trzech. Trzymamy go przez kolejne trzy sekundy i wypuszczamy powietrze, licząc do sześciu. Ćwiczenie należy powtarzać kilkakrotnie, najlepiej do momentu pełnego odprężenia.

Kapalabhati

Kapalabhati, czyli inaczej oddech ognia to ćwiczenie, które oczyści nasz organizm pod kątek fizycznym i psychicznym. Siadamy ze skrzyżowanymi nogami i prostym tułowiem. Ręce spoczywają na kolanach. Wraz z wdechem wydłużamy kręgosłup, a przy wydechu opuszczamy głowę do klatki piersiowej. Oddech powinien być dynamiczny. Szybki i mocny. Właśnie dzięki temu pozbędziemy się toksyn i poczujemy się zregenerowani i odprężeni.

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments