Największe domy mody solidaryzują się z walczącą Ukrainą i okazują swoje wsparcie dla zaatakowanego kraju. Pierwszym z nich była Balenciaga.
Hołd dla Ukrainy
6 marca, podczas tygodnia mody w Paryżu, Balenciaga zaprezentowała swoją najnowszą kolekcję na sezon jesień-zima 2022/2023. Wydarzenie rozpoczęło się od odczytania ukraińskiego wiersza o miłości i pokoju autorstwa Ołeksandra Ołesia przez dyrektora kreatywnego Demna Gvasalia. Na krzesłach pojawiły się flagi Ukrainy, a wybieg symbolicznie nawiązywał do wojny i warunków, w jakich uchodźcy muszą uciekać z kraju. Pokaz został zamknięty dwiema stylizacjami, które kolorystycznie nawiązywały do barw ukraińskiej flagi – niebieska suknia i żółty komplet.
Demna Gvasalia chciał w ten sposób złożyć hołd walczącej Ukrainie, ponieważ sam dobrze wie, jak to jest uciekać przed wojną. W wieku 12 lat projektant musiał opuścić Gruzję, gdyż wybuchła tam wojna domowa z Osetią Południową, wspieraną przez Rosję. Początkowo Gvasalia chciał odwołać pokaz, jednak uznał go za idealny moment to oddania hołdu Ukrainie. Projektant, poza flagą Ukrainy, zostawił także na każdym z krzeseł specjalną kartkę opisującą pokaz.
Zdałem sobie sprawę z tego, że odwoływanie tego pokazu będzie poddaniem się złu, pokłonem przed tym, co krzywdziło mnie przez 30 lat. Wojna w Ukrainie przywołała ból i traumę, jaka towarzyszy mi od 1993 roku, kiedy to samo dotknęło mój kraj i kiedy sam stałem się uchodźcą, którym pozostanę już na zawsze. Postanowiłem więc nie poświęcać już żadnej części mnie w tej bezsensownej, bezdusznej wojnie. Ten pokaz nie wymaga komentarza. Niech będzie dedykacją dla nieustraszonej postawy, oporu, a także triumfu miłości i pokoju. – pisze Demna
https://twitter.com/LJorjiashvili/status/1500511966883942401
Kilka dni przed pokazem dom mody usunął wszystkie swoje zdjęcia z Instagrama, a w ich miejsce wstawił post z flagą Ukrainy i wezwaniem do pomocy zaatakowanemu kraju. Powstała także oficjalna strona marki, na której odbywa się zbiórka pieniędzy dla Światowego Programu Żywnościowego, który zapewni pomoc żywnościową dla osób uciekających przed konfliktem na Ukrainie i w krajach sąsiednich.
Wsparcie domów mody
Inne luksusowe marki również pokazały swoją solidarność z Ukrainą, ograniczając lub całkowicie wycofując swoje produkty z Rosji. 5 marca oficjalnie z rynku rosyjskiego zniknęły takie marki jak Dior, Louis Vuitton, Fendi, Givenchy, Tiffany, Celine, Gucci, Alexander McQueen, Balenciaga, Bottega, Veneta, Saint Laurent, Hermès czy Chanel. Na Twitterze NEXTA pojawiło się nagranie pokazujące puste butiki.
TSUM in #Moscow now looks like this pic.twitter.com/cFgLYeAQqs
— NEXTA (@nexta_tv) March 6, 2022