Studio Riot Games jak co roku postarało się, żeby przenieść gamingową rzeczywistość na wyższy poziom. Sezon obfitował w ciągle namnażającą się ilość filmów na oficjalnym YouTube gry, od silnie nacechowanej emocjami historii dziecka do luźnej, miłej dla oka produkcji muzycznej.
League of Legends jest grą, której rozgłos wspomagają pojawiające się regularnie od 9 lat animacje. Rok 2018 nacechowany był nowymi pomysłami twórców dotyczącymi tej formy promocji kultowej już gry. Fani zostali mile zaskoczeni, rozpoczynając rok w towarzystwie produkcji takich jak ANNIE: Origins – przedstawiającej genezę postaci młodej piromantki, oficjalną piosenką World Championship 2018 – RISE będącą hołdem dla graczy biorących udział w corocznych mistrzostwach oraz opublikowanym 3 Listopada muzycznym projekcie K/DA – POP /STARS, liczącym obecnie ponad 84 mln wyświetleń na YouTube.
Animacje te wyróżniają odmienne style i wykorzystane techniki tworzenia mające oddać charakter i zamysł autorów. Każda z nich powstała w innym celu, wszystkie za to na bardzo wysokim poziomie wizualnym i znakomitej oprawie muzycznej.
ANNIE: Origins – tragiczna historia dziecka, które stało się potworem
Jest to zdecydowanie jedna z najbardziej oryginalnych i skomplikowanych animacji wypuszczonych dotychczas przez Riot Games. Historia przedstawia postać Annie, jedną z sześciu pierwszych zaprojektowanych bohaterów i pierwszą postacią posłującą się w walce ogniem. Animacja pokazuje ogrom bólu, tęsknoty i niezrozumienia przez innych uczuć małej bohaterki, a także tragiczne wydarzenia mające miejsce w jej życiu jak chociażby strata obojga rodziców. Określana jest ona w grze jako „dziecko ciemności”, demoniczna dziewczynka ze swoim misiem Tibbers’em – jedyną pamiątką po zmarłej matce.
Przeszłość Annie nigdy wcześniej nie była przedstawiona w sposób rozbudowany. Ludzie postrzegali ją według schematów nie doszukując się większego sensu, którego wydobyciem zajęła się grupa 5 osób uczestniczących w projekcie. Ich założenie było proste – chcieli wyciągnąć i przekazać jak najwięcej z osobowości postaci dziewczynki przedstawionej w grze.
Założenia, porażki i próby
Problem pojawił się w momencie chęci połączenia jej demonicznych mocy, przy równoczesnym zachowaniu niewinnego wrażenia postaci. Postawiono na zastosowanie bajkowo-malarskiego stylu o onirycznym charakterze
Znalezienie odpowiedniego sposobu projektowania wymagało wielu testów rozpoczynających się od prób z Motion Capture (techniki, dzięki której ruchy aktorów zapisywane są na komputerze a zachowania powstałego modelu są naturalne) i animacją w 2D, które zakończyły się porażką.
Zespół musiał zadać sobie pytanie: jak stworzyć postać zachowującą malarski wygląd, która równocześnie zachowuje się realistycznie?
Zastosowali animacje 3D odpowiedzialne za wyrażanie pożądanych emocji – stały się one bazą, na którą nałożona została odpowiednia tekstura. Kolejnym krokiem było nadanie prawidłowego wyglądu postaci i tłu, dzięki animacji malarskiej, grze świetlnej i odpowiedniemu doborowi kolorów.
Harmonijna zależność
Jedną z kolejnych wyróżniających się cech wśród innych projektów tego typu jest tło muzyczne. Współgra ono ściśle z filmem i zdaje zmieniać się w zależności od emocji towarzyszącym bohaterom. Oprócz orkiestry smyczkowej w trakcie oglądania słychać całą gamę dźwięków odnoszących się do danego kadru. Ciche odgłosy palonego drewna, szum rwącej rzeki, dźwięk kroków czy też otwieranej szafki przyprawiają o dreszcze. Ogół doznań wzmaga niepokojący charakter całej animacji.
Autorzy zaznaczali, że chcą uczynić historię Annie wyjątkową tak, aby ludzie mogli się z nią utożsamić i okazywać współczucie. Dzięki swojej pracy sprawili, że obok tej postaci nie można przejść obojętnie.
RISE – symboliczna droga na szczyt
RISE jest animacją stworzoną w wyniku współpracy zorganizowanej przez Riot Games’Music Team pomiędzy The Word Alive, The Glitch Mob i Mako. Głównym celem twórców było stworzenie piosenki bojowej oddającej charakter rywalizacji wraz z jego silnym nacechowaniem emocjonalnym. Została ona wyemitowana na żywo podczas ceremonii rozpoczęcia tegorocznych mistrzostw świata odbywających się w Korei Południowej.
Co znajdziemy w środku?
Przedstawiona fabuła nie jest skomplikowana i zasadniczo opiera się na postaci progamera Ambition, który w drodze do zostania mistrzem pokonuje trzech innych powszechnie znanych zawodowych graczy o pseudonimach: Faker, Uzi i Perkz. Przedstawianej historii towarzyszy ścieżka dźwiękowa, której genezę można zobaczyć na opublikowanym przez oficjalny kanał LOLa filmie: Making Of RISE | Worlds 2018 – League of Legends, po którym widać jak wiele wysiłku zostało włożone w powstanie tej idei.
W filmie najbardziej zadziwia jednak oprawa graficzna,całkowicie różniąca się stylem od ANNIE:Origins. W tym przypadku zespół użył mieszanej techniki składającej się z 3D CG oraz z tradycyjnej animacji 2D, która w połączeniu z zastosowanym stylem graficznym i kolorystyką tworzy oszałamiający efekt. Nie sposób zarzucić tej produkcji błędu w jakimkolwiek momencie jej trwania. Obraz z dźwiękiem tworzą idealną, dynamiczną całość z łatwością oddając mimikę bohaterów, poczucie napięcia oraz rywalizacji wymagającej wysiłku.
Dzięki tym czynnikom w głównej mierze zdobyła ona bardzo szybko mnóstwo pozytywnych komentarzy, opinii, a także emocjonalnych reakcji fanów. Wielu z nich zajęło się tworzeniem fan artów, tematycznych animacji/filmów oraz traktowanych w sposób humorystyczny zestawień porównujących walki toczone w animacji do ich odpowiedników w grze.
Jedną z ciekawych informacji i jednocześnie miłym gestem ze strony Riot Games było wyprodukowanie oryginalnych figurek postaci występujących w produkcji. Zostały one podarowanie graczom, którzy posłużyli jako wzór.
K/DA – POP/STARS
K/DA to nowo utworzony girlsband z gatunku muzyki k-pop, którego piosenka została wyprodukowana przez Riot Music Team.
Zespół składa się z 4 członkiń: Ahri i Evelynn (głównych wokalistek), Akali (raperki) oraz Kai’sa (głównej tancerki). Wokale podkładały kolejno: Miyeon z zespołu (G)I-DLE, Madison Beer, Soyeon – również z (G)I-DLE i Jaira Burns. Całość wzorowana jest na systemie koreańskich zespołów – chwytliwa piosenka i wizualizacje połączone są z wybitnie zsynchronizowanym układem choreograficznym (Ellen Kim). Każda z przedstawionych wokalistek pełni ponadto wyznaczoną rolę oraz posiada swoje własne, indywidualne cechy oraz umiejętności.
Wizualizacja, która zachwyca
Nie sposób zaprzeczyć, że animacja robi wrażenie. Jest ona w głównej mierze pomieszaniem tradycyjnej animacji 2D i 3D z zastosowaniem klatki kluczowej. Elementy harmonizują się ze sobą tworząc płynną całość, rytmiczności nadaje jednakowy „ruch kamery”, który zawsze oddala się od pokazywanej w teledysku sceny. Animacja jest dynamiczna z przeważającym uwzględnieniem wokalistek w centrum kadru. Dzięki grze światłem nabiera ona innego wymiaru, neony przyciągają uwagę a efekty współgrają ze ścieżką dźwiękową. Na wielką pochwałę zasługuje maska Akali – stworzona z użyciem animacji 2D przy pomocy fluorescencyjnych, poruszających się elementów. Dzięki nim oddaje ona ruch wybranych przez twórców sylab w sposób nadający twarzy dziewczyny niesamowitą, hipnotyzującą ekspresję.
Razem z RISE piosenka została zaprezentowana na ceremonii otwarcia mistrzostw świata 2018. Oprócz tancerzy, piosenkarkom podkładającym głos towarzyszył wirtualny zespół. Riot przeniósł go na scenę za pomocą AR (rzeczywistości rozszerzonej, dzięki której na obrazy realne można nałożyć wizualizacje 3D).
Sprytna kampania
Od momentu ukazania się serii zdobyła ona ogromne rzesze fanów, zarówno wśród graczy jak i tych, którzy niekoniecznie byli związani z samą grą. Promocji zespołu towarzyszą opublikowane na stronie League of Legends zdjęcia prasowe K/DA zza kulis oraz liczne fan arty. Dostępny jest również wywiad z artystkami, stworzone przez widzów AMV i MMV. Nie brakuje też cosplayerów wcielających się w role dziewczyn z zespołu.
Jeden z fanów o pseudonimie Stetson_Newsie pisze:
I think my favorite part about this by video is how many different groups are coming together to just enjoy it. You’ve got League gamers who don’t listen to Kpop, hardcore Kpop fans, people who’ve never heard kpop and just like music, and everyone in between. This song brought together several demographics, and I’m excited about it.
Pl: Myślę, że moją ulubioną częścią tego wideo jest to, jak wiele różnych grup spotyka się po to, by czerpać przyjemność z jego oglądania. Są tu gracze League of Legends, którzy nie słuchają K-pop’u, ekstremalni fani K-popu, ludzie, którzy po prostu lubią muzykę i wszyscy pomiędzy nimi. Ta piosenka zebrała razem kilka demografii i bardzo się z tego cieszę.
Internetowe wpisy świadczą o wielkim sukcesie tej produkcji. Już teraz klip K/DA ze wszystkich filmów zamieszczonych na oficjalnym YouTube LoL’a może pochwalić się największą liczbą wyświetleń w 2018 roku. Kto wie, może w przyszłości zespół doczeka się własnej płyty lub jak w przypadku Hatsune Miku – trasy koncertowej.
Więcej o League of Legend: sezon 9