Miłośnicy podróżowania z przyjaciółmi wiedzą, że w trasę nie wyrusza się bez kart. Klasyczna talia daje nam wiele możliwości rozgrywki i mieści się w każdym plecaku. Warto jednak nie zatrzymywać się na tym, co powszechne i poszukiwać nowych rozwiązań na wycieczkowe rozgrywki. I ja pokażę Wam, które tytuły warto zabrać ze sobą na górski szlak, biwak, plażę, a właściwie to…wszędzie.
Tytuły, które przywołam sprawdzają się w moim towarzystwie i zapewniam – gabaryt pozwala na zabranie ich dosłownie wszędzie! Moje zestawienie zawiera gry, które są odpowiednie dla tych mniej i bardziej doświadczonych graczy. Wybrałam te karcianki, których zasady nie wymagają 10-minutowego tłumaczenia, czy kilkukrotnego czytania instrukcji. Są to raczej proste gry, uniwersalne i warte swej ceny.
Splendor
Mogliście już spotkać się z tym tytułem, bo faktycznie było o nim głośno. W 2015 roku karcianka zyskała miano “Gry Roku” i do dzisiaj jest jedną z najczęściej kupowanych. W moim towarzystwie jest to zdecydowanie numer 1, bo mimo częstych rozgrywek, jeszcze nam się nie znudziła. Mogę pokusić się o stwierdzenie, że Splendor uzależnia, ale żeby zrozumieć musicie w nią zagrać. Rozgrywka polega na zbieraniu żetonów i kart, które pozwalają na dalszy rozwój. Wszystko odbywa się dynamicznie i naprawdę przyjemnie. Wcielamy się w renesansowych kupców i staramy się nabyć kopalnie klejnotów, środki transportu, sklepy – a wszystko to, by zdobyć jak największy prestiż.
- czas rozgrywki: 30 min.
- liczba graczy: 2-4
- wiek graczy: 8+
- cena: ok. 100 zł
Pchli Cyrk
Gra dość mocno przypomina karcianego remika, ale jest zdecydowanie atrakcyjniejsza. Wizualnie karcianka “wymiata”, a to wszystko za sprawą Łukasza Silskiego. Głównym atutem jest dynamika rozgrywki i szybkość tłumaczenia o co w niej chodzi. Celem gry jest zdobycie jak największej liczby punktów poprzez zbieranie zestawów kart.
- czas rozgrywki: 15 min.
- liczba graczy: 2-5
- wiek graczy: 6+
- cena: ok. 50 zł
Zasady są naprawdę banalne, sami zobaczcie:
Czarne historie
Nie mogłam nie wspomnieć o tej mrocznej karciance, którą możecie znać również z wersji mobilnej. Głównym celem gry jest odgadnięcie zagadki, która została ukryta w krótkiej, niejasnej opowiastce. Przyjdzie nam zmierzyć się z pytaniem o powód śmierci, przyczynę samobójstwa lub niezwykłego zbiegu okoliczności. Na początku poznajemy jedynie zarys sytuacji. Następnie samodzielnie składamy pytania, które pozwolą na wyciągniecie od znającego historię gracza wskazówek, a te doprowadzą nas do rozwiązania tajemnicy. Czarne historie to 50 zagadek do rozpracowania, ale jak łatwo się domyślić gra jest jednorazowa. Na szczęście wydawca wydał 7 części karcianki, a więc jest co rozwiązywać. Powstała również bardziej delikatna wersja dla dzieci oraz kilka edycji tematycznych.
- czas rozgrywki: 10 – 30 min.
- liczba graczy: 2-15
- wiek graczy: 12+
- cena: ok. 35 zł
Dobble
Z pewnością spotkaliście się już z tą grą, bo należy ona do jednych z najpopularniejszych i jest sprzedawana nawet w spożywczakach. Jednak nieliczni wiedzą, że karcianka ma kilka wersji rozgrywek, a więc ciężko, żeby się znudziła. W zasadach można znaleźć pięć mini-gier. Ta najbardziej znana polega na jak najszybszym dostrzeżeniu symbolu, który jest i na naszej karcie i na karcie, leżącej na stole. Dla utrudnienia zabawy symbole na kartach bywają odwrócone i miewają inne rozmiary. Gra świetnie sprawdza się nawet w zróżnicowanym wiekowo towarzystwie. Co ciekawe, istnieje wiele wersji graficznych Dobble– do wyboru, do koloru.
- czas rozgrywki: 5 -10 min.
- liczba graczy: 2-8
- wiek graczy: 6+
- cena: ok. 40 zł
Stwory z obory
Gra Stwory z Obory przenosi nas do nękanej przez potwory wioski. Niestety zawodowi zabójcy bestii zaniemogli, a że to nie bajka, na dzielnych rycerzy również nie ma co liczyć. Wieśniaki muszą sami podołać wyzwaniu, złapać za widły i walczyć. Oczywiście motywuje ich wielka żądza sławy i marzenia o zostaniu najlepszymi zabójcami potworów. Jednak wojna toczy się nie tylko z potworami, ale również z innymi wieśniakami. Celem jest zdobywanie punktów sławy za walkę z wrogiem jak i za skuteczne oszustwo rywali. Któż inny mógłby wymyślić grę o tak specyficznym humorze jak nie “chłop ze wsi”. Autorem Stworów z Obory jest niejaki Tomasz Bolik. Z zawodu grafik komputerowy, z pasji fachowiec od drewnianych łuków. Jego niewymagające poczucie humoru i miłość do fantasy dało mu niezłą podstawę do stworzenia naprawdę genialnej gry w klimacie wiejskiego science – fiction.
- czas rozgrywki: 30 min.
- liczba graczy: 2-5
- wiek graczy: 13+
- cena: ok. 50 zł
Gry kieszonkowe są świetnym rozwiązaniem dla wycieczkowiczów. Sprawdzą się w czasie długiej podróży pociągiem, czy jako wieczorna rozrywka. Karcianki, które mieszczą się w plecaku to także alternatywa dla uczniów na szkolne przerwy. Zamiast podpierać ściany, możemy usiąść w gronie i stoczyć naprawdę przyjemną i szybką rozgrywkę.