Rola mediów społecznościowych w dostępie do wiedzy: analiza na przykładzie ccFOUND

0
81

Dzięki internetowi niemal cała dostępna ludzkości wiedza jest na wyciągnięcie ręki — a dzięki mediom społecznościowym, jej rozpowszechnianie może być szybkie i proste jak nigdy. Może więc przyszedł czas na projekt, który połączy funkcjonalności social media i tradycyjnych platform edukacyjnych? Taki potencjał ma ccFOUND — polska platforma e-learningowa, na którą warto zwrócić uwagę.

ccFOUND — edukacyjna przestrzeń dla każdego

Zanim porozmawiamy o mediach społecznościowych, porównajmy ccFOUND do innej aplikacji, która szturmem wdarła się do naszych smartfonów. Czyli do Ubera. Lub do Bolta, jeśli jesteś jego zwolennikiem.

Aplikacje przewozowe zmieniły wieczorne powroty z wyjść do barów i poranne wyścigi z czasem w drodze do pracy na dobre. Przed ich wejściem na rynek branża przewozowa była absolutnie zdominowana przez firmy taksówkarskie — Uber dał kluczyki do tego rynku tysiącom zwykłych kierowców. ccFOUND próbuje przeprowadzić podobną rewolucję w świecie edukacji.

Założona przez Piotra Michalaka — polskiego inwestora — platforma ma umożliwić każdemu, kto czuje się ekspertem w swojej dziedzinie na dzielenie się swoją wiedzą w wybranej przez siebie formie: odpowiadając na pytania internautów, publikując własne e-booki czy organizując kursy online i webinary. Dotychczas taka e-learningowa działalność była dla wielu osób niemożliwa ze względu na dosyć wysoki próg wejścia na rynek — ccFOUND ma szansę to zmienić.

I tak jak Uber otwiera nowe możliwości nie tylko kierowcom, ale i pasażerom — tak ccFOUND czyni zdobywanie wiedzy łatwiejszym dla każdego, kto jest jej głodny. Dostępna na https://ccfound.com/pl platforma może być świetnym miejscem do rozwoju społeczności „poszukiwaczy wiedzy”. I na aspekcie społecznościowym się teraz skupmy.

Jak portale społecznościowe zmieniły świat edukacji… i jak ccFOUND idzie ich śladem?

W ostatnich latach powstało tyle badań na temat wpływu social mediów na procesy kształcenia, że trudno jest je zliczyć. W każdym razie — ten wpływ jest gigantyczny.

Przede wszystkim — portale społecznościowe przyczyniają się w dużym stopniu do demokratyzacji dostępu do wiedzy. Oddają prawo do dzielenia się swoimi eksperckimi doświadczeniami każdemu, kto ma w ręku smartfona — i sprawiają, że obieg informacji jest szybszy niż kiedykolwiek. Jeśli chcesz poznać odpowiedź na jakiekolwiek pytanie — na socialach na pewno ją znajdziesz. Oczywiście jest jeden haczyk — i to ogromny. Problem z weryfikacją zamieszczanych przez użytkowników informacji. Najpopularniejsze portale społecznościowe radzą sobie z tym… z różnymi skutkami; ccFOUND także znalazło swoją metodę. Każdy członek społeczności może oceniać wpisy ekspertów i ich wartość merytoryczną (podobnie, jak oceniłby kierowcę Ubera). Tym sposobem społeczność ccFOUND może wyróżnić prawdziwych ekspertów i „ukryć” tych, którzy nie dostarczają wartościowych treści. Na ile będzie to skuteczne — czas pokaże.

Jak sama nazwa wskazuje, social media mają na pierwszym miejscu być przestrzenią, w której rozwijać się będą internetowe społeczności. Bez barier geograficznych i językowych — dostępne dla każdego. W procesie edukacji to ogromny krok naprzód; już od dawna wiemy, że współpraca oraz wymiana doświadczeń w grupach są jednymi z najlepszych metod nauki. ccFOUND o tym także nie zapomina — umożliwia więc tworzenie się małych (i dużych) społeczności wokół tematów, które najbardziej interesują użytkowników platformy oraz wokół ekspertów, dostarczającym szczególnie wartościowych treści. Struktura ccFOUND sprawia, że każdy użytkownik może być jednocześnie nauczycielem i uczniem — i za to plus dla twórców platformy.

Artykuł sponsorowany / reklama
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments