NFM Orkiestra Leopoldinum wystąpi w przepięknych wnętrzach Cavatina Hall w Bielsku-Białej już 21 kwietnia. Usłyszymy wówczas koncert skrzypcowy Cztery Pory Roku: Vivaldi – Richter złożony z dwóch części. W programie utwory Samuela Barbera i Giuseppe Tartiniego oraz współczesna parafraza Czterech pór roku Vivaldiego w interpretacji Maksa Ritchera. Bilety już dostępne!
W pierwszej części programu – Adagio na smyczki Samuela Barbera
Adagio na smyczki jest uważany na najbardziej popularny utwór Samuela Barbera. Został skomponowany na podstawie Kwartetu smyczkowego h-moll op. 11 z 1936 roku tego samego autora, który postanowił go rozbudować na potrzeby większego zespołu. Napisany na orkiestrę smyczkową w 1938 roku zachwyca nostalgią i spokojem. Co ciekawe, krótko po premierze w audycji nowojorskiego radia w listopadzie 1938 roku, Adagio na smyczki został w ankiecie BBC wybrany najsmutniejszym dziełem w historii. Tempo jest wolne (adagio), a sam utwór przepełnia melancholią, dlatego bywa grany podczas finalnych ceremonii pożegnalnych. Adagio na smyczki zagrano m.in. na pogrzebach Alberta Einsteina i Johna F. Kennedy’ego oraz po wydarzeniach z 11 września 2001 roku.
ㅤ
ㅤ
Następnie wybrzmi Sonata g-moll „Z diabelskim trylem” Giuseppe Tartiniego
Następnie muzycy Narodowego Forum Muzyki wykonają Sonatę g-moll „Z diabelskim trylem” autorstwa Giuseppe Tartiniego. To jedno z najwybitniejszych dokonań kompozytora tworzącego na przełomie baroku i klasycyzmu. O sonacie z trylem diabelskim krążą liczne legendy, a najciekawszą z nich jest rzekomy sen, który przyśnił się Tartiniemu. Kompozytorowi wyobraził się w nocy sam diabeł. Przedstawiciel sił piekielnych miał go uczyć we śnie technik gry na skrzypcach. Pod koniec lekcji Giuseppe poprosił mistrza o próbkę jego umiejętności. Diabeł zaczął grać z niespotykaną maestrią, a gdy po przebudzeniu Tartini próbował zapisać melodię graną mu szatana, to jak sam twierdził, odtwarzał jedynie blade jej odbicie. Tak miało powstać jego najpotężniejsze dzieło – Sonata g-moll „Z diabelskim trylem”, która wybrzmi w pierwszej części koncertu w Cavatina Hall 21 kwietnia.
ㅤ
ㅤ
W drugiej części koncertu – The Four Seasons Recomposed Maxa Richtera
W drugiej części koncertu słuchacze będą mieli przyjemności wysłuchać dzieła współczesnego angielskiego twórcy, Maxa Richtera. The Four Seasons Recomposed jest parafrazą barokowego cyklu, który znają nie tylko miłośnicy muzyki klasycznej. Richter wykorzystał znane rytmy i zwroty melodyczne Czterech pór roku Vivaldiego, nadając im zaskakującego brzmienia i nowej jakości. Twórca igra z oczekiwaniami słuchaczy, kreując zupełnie nową, zaskakującą jakość. Kompozycja jest nazywana niebanalną, angażującą i świeżą – warto jej posłuchać na żywo w otoczeniu niezwykłej atmosfery Cavatina Hall. Koncert poprowadzi Alexander Sitkovetsky. Bilety można zakupić bezpośrednio na stronie organizatora: https://cavatinahall.pl/events/four-seasons-recomposed/.
ㅤ
ㅤ
NFM Orkiestra Leopoldinum w Cavatina Hall już 21 kwietnia
Koncert skrzypcowy Cztery pory roku: Vivaldi – Richter wypełni przestrzeń sali koncertowej muzyką, która dotyka głębokich pokładów emocji. Nieważne, które miejsce wybierzesz, ponieważ sala główna Cavatina Hall została zaprojektowana w taki sposób, aby każda nuta perfekcyjnie rozbrzmiewała w całym wnętrzu. Za wyjątkową jakość dźwięku odpowiada najnowocześniejszy system nagłośnienia L-ISA (L‑Acoustics). Poczuj przyjemność bezpośredniego spotkania się z muzyką w otoczeniu mistrzowsko zaprojektowanej, wielokrotnie nagradzanej sali Cavatina Hall. Koncert skrzypcowy już w niedzielę, 21 kwietnia w Bielsku-Białej. Zarezerwuj bilety już dziś!