W dniach 25–27 kwietnia 2019 roku we Wrocławiu zostanie wystawiony The Prisoner. Spektakl Teatru Bouffes du Nord w reżyserii Petera Brooka i jego współpracowniczki artystycznej Marie-Hélène Estienne.
Kim jesteś?
Gdzieś na świecie przed więzieniem siedzi samotnie człowiek. Kim jest? Dlaczego siedzi przed więzieniem? Te pytania zadają Peter Brook i Marie-Hélène Estienne, opowiadając historię tytułowego więźnia. The Prisoner to prawdziwa historia afgańskiego młodzieńca, który popełnia zbrodnię. Jego mistrz przekonuje jednak sędziego, aby wydał wyjątkowy wyrok. Winny ma odsiadywać karę nie w więzieniu, ale przed więzieniem. Spektakl jest przypowieścią o wolności, samotności, sprawiedliwości – w minimalistycznej, sugestywnej scenografii. Premiera miała miejsce 6 marca 2018 w Teatrze Bouffes du Nord w Paryżu.
25–27/04/2019 ogodzinie 19:00 w Instytut Grotowskiego, Piekarnia
(w języku angielskim z polskimi napisami)
Zobacz więcej: bilety, grotowski.
Twórcy
Peter Brook
Właściwie Peter Stephen Paul Brook, (ur. 1925, Wielka Brytania) brytyjski reżyser teatralny, operowy i filmowy, badacz teatru, pedagog, filmowiec, kompozytor, scenograf, krytyk i teoretyk teatralny, podróżnik. Jest jednym z najbardziej znanych twórców i autorytetów współczesnego teatru i Drugiej Reformy Teatru. W 1943 roku wyreżyserował w Londynie swoją pierwszą sztukę i od tego czasu zrealizował ponad siedemdziesiąt przedstawień w Londynie, Paryżu i Nowym Jorku. W 1971 roku utworzył z Micheline Rozan Międzynarodowy Ośrodek Poszukiwań Teatralnych w Paryżu, którego stałą siedzibą stał się w 1974 roku Teatr Bouffes du Nord.
Dorobek reżysera obejmuje – opery: La Bohème, Borysa Godunowa, Olimpijczyków, Salome i WeseleFigara w londyńskiej Covent Garden, Fausta i Eugeniusza Oniegina w Metropolitan Opera House w Nowym Jorku, Tragedię Carmen i Peleasa – Impresje w Teatrze Bouffes du Nord, Don Giovanniego na zamówienie festiwalu w Aix-en-Provence, i filmy: Moderato Cantabile (1959), Władca much (1963), Marat/Sade (1967), Tell Me Lies (1967), Król Lear (1969), Spotkania z wybitnymi ludźmi (1976), Mahabharata (1989) i Tragedia Hamleta (2002, TV).
Marie-Hélène Estienne
Urodzona w 1944 we Francji, w 1974 roku pracowała przy doborze obsady Tymona Ateńczyka Petera Brooka, a w 1977 roku dołączyła do zespołu Międzynarodowego Ośrodka Twórczości Teatralnej (C.I.C.T.), pracując przy spektaklu Ubu w Bouffes (1977). Była jego asystentką podczas prac nad Tragedią Carmen i Mahabharatą oraz współpracownikiem artystycznym przy Burzy, Peleasie – Impresje i Tragedii Hamleta (2000). Następnie opracowała dramaturgię do spektaklu Kto tam. Jest też współautorką, wraz z Brookiem, scenariusza do spektakli Mężczyzna, który i Jestem fenomenem, wystawionych w Teatrze Bouffes du Nord (1998). Ponadto dokonała francuskojęzycznych adaptacji opowiadania Cana Themby Garnitur i sztuki Sizwe Banzi nie żyje Athola Fugarda, Johna Kani i Winstona Ntshony. Opracowała sceniczną adaptację Wielkiego Inkwizytora (2003) na podstawie Braci Karamazow Dostojewskiego. Jest autorką tekstu do spektaklu Tierno Bokar (2005) i angielskiej adaptacji książki Jedenaście i dwanaście Amadou Hampaté Bâ (2009). Wraz z Peterem Brookiem wyreżyserowała Fragmenty – pięć krótkich form dramatycznych Becketta, oraz, z Peterem Brookiem i kompozytorem Franckiem Krawczykiem, stworzyła swobodną adaptację Czarodziejskiego fletu Mozarta i Schikanedera. Jest również współtwórczynią spektakli Garnitur (2012) i Dolina zadziwienia (2014).