Oddział Muzeum Narodowego w Krakowie w Kamienicy Szołayskich przygotował nową stałą ekspozycję. Wystawa Przedmioty. Galeria designu polskiego XX i XXI wieku to niewykła podróż historyczna po przedmiotach, które większość Polaków zna z własnych domów.
W dawnym hotelu Cracovia w niedalekiej przyszłości powstanie kolejny oddział Muzeum Narodowego w Krakowie. Wystawa zatytułowana Przedmioty. Galeria designu polskiego XX i XXI wieku, która aktualnie ma swoje miejsce w Kamienicy Szołayskich imienia Feliksa Jasieńskiego, ma być wstępem do jednej ze stałych ekspozycji tegoż oddziału. A to dopiero początek.
Najważniejsze osiągnięcia polskiego designu wreszcie znalazły swoje miejsce. Jego najciekawsze przykłady z ostatnich ponad stu dwudziestu lat stały się tematem tej ekspozycji. Znajdziemy tam cały repertuar znalezisk – od projektów graficznych, przez modę i meble, aż po gry komputerowe. Wśród zaprezentowanych eksponatów znalazły się kultowe przedmioty codziennego użytku oraz dzieła polskich projektantów, które na stałe wpisały się do kanonu polskiego wzornictwa.
W salach poświęconych designowi z czasów PRL na gości muzeum czekają m.in. słynna meblościanka, pocztówki dźwiękowe, ceramika z Ćmielowa, fajanse z Włocławka, szkła Zbigniewa Horbowego i aparat fotograficzny Alfa.
Ostatnie sale prezentują polskie wzornictwo po 1989 roku. Można tu zobaczyć m.in. stołki Ribbon Jana Lutyka i Plopp Oskara Zięty, szkło z zestawu Na palec Agnieszki Bar, a także zabawki z serii Poor design Bartosza Muchy. Tam też znajdują się projekty dla miasta i przestrzeni publicznej – model pociągu firmy PESA, rower miejski, koszulki firmy Pan tu nie stał czy gra komputerowa This War of Mine autorstwa 11 bit studios.
Osobne przestrzenie zajmują sztuka plakatu i moda. Obie te sale będą miały swoje czasowe odsłony. W pierwszej, poświęconej plakatowi, można zobaczyć prace Towarzystwa Artystów Polskich Sztuka, Towarzystwa Polska Sztuka Stosowana i Warsztatów Krakowskich. Swoje miejsce znalazły tu także przykłady plakatu awangardowego i konstruktywistycznego, dzieła polskiej szkoły plakatu, a również przykłady po 1989 roku, pokazujące komercjalizację plakatu oraz niszowe plakaty artystyczne.
Z kolei pierwsza odsłona sali z modą to dwanaście kreacji kobiecych z kolekcji Muzeum Narodowego w Krakowie. Są to kreacje wizytowe i balowe, utrzymane w jednolitej gamie kolorystycznej, z towarzyszącymi akcesoriami modowymi – torebkami, broszkami, kapeluszami.
Bilety to koszt 17 zł – ulgowy i 28 zł – normalny. Wystawę można oglądać za darmo we wtorek.