Wystawa czasowa Kenya Hara w Muzeum Narodowym w Poznaniu

0
442
Wystawa w Muzeum Narodowym w Poznaniu

Pierwsza w Polsce autorska wystawa Kenya Hara!

Wystawa czasowa potrwa od 24 marca 2023 do 30 lipca 2023 i będzie można ją zobaczyć w Muzeum Narodowym w Poznaniu przy Al. Marcinkowskiego 9 w Poznaniu.

Kenya Hara to światowej sławy projektant, designer, grafik i artysta. Od 1993 roku jest związany z Nippon Design Center, w ramach którego prowadzi własne studio/think-tank Hara Design Institute. Jest dyrektorem kreatywnym firmy MUJI – najbardziej znanej japońskiej marki „bez nazwy”, która obecnie promuje – obok szerokiej gamy produktów – również styl życia. Pod jego kierownictwem MUJI stało się międzynarodowym symbolem jakości estetycznej i konceptualnej. W przeszłości współpracował z takimi firmami jak Asahi Breweries, Toshiba, Toyota Motor, Nikon.

Ponadto Hara jest autorem książek łączących design z filozofią życia. Traktując design jako uniwersalną mądrość zgromadzoną w społeczeństwie, planuje i realizuje różne projekty oparte na komunikacji.

Jest pomysłodawcą, kuratorem i projektantem wielu wystaw designu w kraju i za granicą m.in. „RE-DESIGNThe Daily Products of the 21st Century”, której celem było rozszerzanie percepcji codzienności. Wizjonerską wystawę „HAPTICAwakening the Senses”, poruszającą temat zasobów drzemiących w ludzkich zmysłach.

Artysta został uhonorowany wieloma nagrodami w dziedzinach obejmujących różnorodne działania projektowe, tj. reklamę, identyfikację wizualną, projektowanie książek, wystawiennictwo. Otrzymał również nagrodę Suntory Arts and Science Award w dziedzinie nauk społecznych i humanistycznych.

Na poznańskiej ekspozycji zobaczyć będzie można m.in.

  • Plakaty i kampanie reklamowe projektowane dla japońskiej firmy MUJI

Kenya Hara jako projektant MUJI stara się łączyć kulturę życia z ekonomią:

Z perspektywy globalnej chcę pomóc w tworzeniu produktów, które większość ludzi zaakceptuje, mówiąc «to wystarczy».

Jego koncepcja reklamowa proponowana dla MUJI opiera się na pojęciu pustki, co oznacza reklamę pozbawioną jednoznacznego przekazu. Przedstawione projekty – symboliczne „puste naczynia” łączą w sobie prostotę i piękno minimalizmu. Odarte z wszelkiego nadmiaru – przyciągają uwagę.

  • Realizacje edytorskie: książki, katalogi

Realizacje wydawnicze, tj. magazyny reklamowe oraz czasopisma, projektowane od początku jego aktywności zawodowej. Każdemu projektowi towarzyszy niezwykła skrupulatność i poszukiwanie sposobów na dostosowanie projektu do tematyki wydawnictwa. W zbiorach znajdą się min. książka promocyjna Don’t Talk about Colors dla domu mody Issey Miyake (1997) oraz wydawnictwo poświęcone jednemu z najważniejszych artystów japońskich ukiyo-e UTAMARO The beauty (2016).

  • Inne plakaty realizowane od 1990 roku

Wystawa prezentuje m.in. najważniejsze plakaty, które powstały od początku pracy artystycznej Kenya Hary. W tych projektach autor eksperymentował z formą i fakturą, czego efektem są niezwykle tajemnicze, abstrakcyjne dzieła.

Wydarzenie zapowiada się niezwykle interesująco, nie tylko dla projektantów i grafików, ale dla wszystkich.

Kuratorka wystawy – Anna Grabowska-Konwent

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments