Pierwsza w Polsce autorska wystawa Kenya Hara!
Wystawa czasowa potrwa od 24 marca 2023 do 30 lipca 2023 i będzie można ją zobaczyć w Muzeum Narodowym w Poznaniu przy Al. Marcinkowskiego 9 w Poznaniu.
Kenya Hara to światowej sławy projektant, designer, grafik i artysta. Od 1993 roku jest związany z Nippon Design Center, w ramach którego prowadzi własne studio/think-tank Hara Design Institute. Jest dyrektorem kreatywnym firmy MUJI – najbardziej znanej japońskiej marki „bez nazwy”, która obecnie promuje – obok szerokiej gamy produktów – również styl życia. Pod jego kierownictwem MUJI stało się międzynarodowym symbolem jakości estetycznej i konceptualnej. W przeszłości współpracował z takimi firmami jak Asahi Breweries, Toshiba, Toyota Motor, Nikon.
Ponadto Hara jest autorem książek łączących design z filozofią życia. Traktując design jako uniwersalną mądrość zgromadzoną w społeczeństwie, planuje i realizuje różne projekty oparte na komunikacji.
Jest pomysłodawcą, kuratorem i projektantem wielu wystaw designu w kraju i za granicą m.in. „RE-DESIGN – The Daily Products of the 21st Century”, której celem było rozszerzanie percepcji codzienności. Wizjonerską wystawę „HAPTIC – Awakening the Senses”, poruszającą temat zasobów drzemiących w ludzkich zmysłach.
Artysta został uhonorowany wieloma nagrodami w dziedzinach obejmujących różnorodne działania projektowe, tj. reklamę, identyfikację wizualną, projektowanie książek, wystawiennictwo. Otrzymał również nagrodę Suntory Arts and Science Award w dziedzinie nauk społecznych i humanistycznych.
Na poznańskiej ekspozycji zobaczyć będzie można m.in.
- Plakaty i kampanie reklamowe projektowane dla japońskiej firmy MUJI
Kenya Hara jako projektant MUJI stara się łączyć kulturę życia z ekonomią:
Z perspektywy globalnej chcę pomóc w tworzeniu produktów, które większość ludzi zaakceptuje, mówiąc «to wystarczy».
Jego koncepcja reklamowa proponowana dla MUJI opiera się na pojęciu pustki, co oznacza reklamę pozbawioną jednoznacznego przekazu. Przedstawione projekty – symboliczne „puste naczynia” łączą w sobie prostotę i piękno minimalizmu. Odarte z wszelkiego nadmiaru – przyciągają uwagę.
- Realizacje edytorskie: książki, katalogi
Realizacje wydawnicze, tj. magazyny reklamowe oraz czasopisma, projektowane od początku jego aktywności zawodowej. Każdemu projektowi towarzyszy niezwykła skrupulatność i poszukiwanie sposobów na dostosowanie projektu do tematyki wydawnictwa. W zbiorach znajdą się min. książka promocyjna Don’t Talk about Colors dla domu mody Issey Miyake (1997) oraz wydawnictwo poświęcone jednemu z najważniejszych artystów japońskich ukiyo-e UTAMARO The beauty (2016).
- Inne plakaty realizowane od 1990 roku
Wystawa prezentuje m.in. najważniejsze plakaty, które powstały od początku pracy artystycznej Kenya Hary. W tych projektach autor eksperymentował z formą i fakturą, czego efektem są niezwykle tajemnicze, abstrakcyjne dzieła.
Wydarzenie zapowiada się niezwykle interesująco, nie tylko dla projektantów i grafików, ale dla wszystkich.
Kuratorka wystawy – Anna Grabowska-Konwent