The Best OFF w Poznaniu [ZAPOWIEDŹ]

Nie mów nikomu, fot. M. Zakrzewski

Już w ten weekend (11-13 maja 2018) zobaczyć będziemy mogli w Poznaniu, na Scenie Roboczej, trzy spektakle odgrywane w ramach największego, jak się zdaje, w Polsce konkursu teatrów offowych, The Best OFF. Okazja jest bardzo atrakcyjna, grzechem zaś jej przegapienie!

The Best OFF
Nie mów nikomu, fot. M. Zakrzewski

The Best OFF – cóż to? To ogólnopolski konkurs teatrów niezależnych. W tym roku mamy do czynienia z jego pierwszą edycją! Już teraz okazuje się ona wspaniałym sukcesem, ponieważ napłynęły aż 224 zgłoszenia. Z tej ogromnej liczby, obejrzawszy nagrania, wyłoniono 21 spektakli (nota bene niezgodnie z regulaminem zakładającym, iż inscenizacji powinno być 20 – ale takie łamanie reguł zasługuje jedynie na pochwałę!), które od 2 marca do 15 czerwca oglądane są przez jury (Piotr Cieplak, Marcin Kęszycki, Katarzyna Knychalska, Dariusz Kosiński i Piotr Olkusz) w najróżniejszych miastach Polski. Nagrodą w konkursie jest rekomendacja zwycięskiego dzieła w różnych ośrodkach kultury, tak by grupa za inscenizację odpowiedzialna mogła odbyć tournee po 5 dużych miastach Polski.

Poznański The Best OFF – fikcja?

Mamy do czynienia z sytuacją bardzo ciekawą. Wszystkie z trzech spektakli, które odegrane zostaną w zbliżający się weekend w ramach The Best OFF, w jakiś sposób traktują o Fikcji. Come true stara się zwalczyć udawanie aktorów na scenie, poprzez zatarcie granicy pomiędzy widownią a sceną, widzem a aktorem. Całe życie w dresach to spektakl non-fiction – jego główna bohaterka, Justyna Tomczak-Boczko opowiada o tym, jak wygląda życie, kiedy starasz się pogodzić dzienny doktorat, studia językoznawcze, teatr, zamiłowanie do kryminałów i… opiekę nad niepełnosprawnym synem cierpiącym na liczne schorzenia. Nie mów nikomu, którego recenzja pojawiła się już na naszym serwisie (klik), również zaklasyfikować można do tego samego nurtu – Adam Ziajski, pracując z osobami głuchymi, porusza w swoim dziele temat pewnego rodzaju fikcji, która staje się udziałem naszego społeczeństwa: fikcji, że osób głuchych nie ma, fikcji, że osoby głuche są głuchonieme.

The Best OFF
Całe życie w dresach – źródło: Scena Robocza

O spektaklach myśli nieuczesane

Jedno z dzieł, które obejrzeć będziemy mogli w ramach The Best OFF w nadchodzący weekend, widziałem już jakiś czas temu, w ramach zeszłorocznego poznańskiego festiwalu Malta. Rzecz nie zachwyciła mnie, choć to raczej nic nowego – o ile sobie przypominam, w ogromne wrażenie (ze spektakli, które tu recenzowałem) wprawiło mnie jedynie Mokradełko, Melt oraz Sny Marii Dunin. Znaczy to mniej więcej tyle, iż można określić mnie mianem teatralnego malkontenta – wysoce w swej malkontencji, jak mniemam, niepoprawnego, ale zaciętego. W nadchodzącym weekendzie zachwyca mnie możliwość obejrzenia spektakli, które mają ze sobą tyle wspólnego, różniąc się jednocześnie tak bardzo.

The Best OFF
Come True, fot. M. Zakrzewski

Ani Ziajskiemu, ani Stankiewiczowi (reżyser Come true), ani Tomczak-Boczko ująć niczego, tak sądzę, nie można (to, żem malkontent w sprawie spektakli nie znaczy, iż chcę kogoś obrażać lub wykazywać czyiś brak talentu, bo przecież do tego nie mam ani prawa, ani warsztatu) – czytając o nich, odnoszę wrażenie, że przyjdzie mi obcować z autorami bardzo siebie świadomymi. Tym lepiej…! Tylko dlaczego żaden z powyższych twórców, chyba, fikcji nie lubi…?

The Best OFF – bilety

Zapowiada się ciekawie? Bilety na The Best OFF do nabycia są tutaj, a ich cena bardzo atrakcyjna – jedynie 30 zł za karnet na wszystkie trzy spektakle!

Gdyby jednak komuś zależało na wejściówce na jedną tylko inscenizację z trzech tego-weekendowych w ramach The Best OFF – niech klika tu (koszt biletu 15 zł):

Nie mów nikomu
Come true
Całe życie w dresach

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o