Elastyczność ludzkiej wyobraźni - TEMPUS FANTASY
Teatr Wydarzenia

Elastyczność ludzkiej wyobraźni – TEMPUS FANTASY

Czas nie podzielił muzyki na style, tylko wzmocnił jej moc, siłę, przekaz i złączył pokolenia.

Elastyczność ludzkiej wyobraźni – TEMPUS FANTASY

Muzycy opowiadali dźwiękiem historię, a tancerze wyrażali muzykę poprzez taniec. Trudno stwierdzić, co było bohaterem tego widowiska. Muzyka? Taniec? Dwie oddzielne siły, które tylko w połączeniu mogły stworzyć TEMPUS FANTASY.

Elastyczność ludzkiej wyobraźni - TEMPUS FANTASY
fot. Łukasz Giza

Tempus Fantasy to połączenie granych fortepianowych utworów takich wirtuozów jak Claude Debussy, Maurice Ravel, Isaac Albéniz, Siergiej Prokofiew, Siergiej Rachmaninow, Fryderyk Chopin, Henryk Mikołaj Górecki i Franciszek Liszt z elektroniką. Całą muzyczną kompozycję na fortepianie tworzy Katarzyna Borek, a Wojtek Orszewski, który przepuszcza dźwięki przez całą masę efektów, dodaje do intrygującą rytmiczność i siłę rozpędu. Tytuł przedstawienia zaczerpnięty został z nazwy płyty „Tempus Fantasy”, na której Katarzyna Borek i Vojto Monteur zawarli brzmienia muzyki klasycznej w niekonwencjonalnym zestawieniu z elektronicznymi brzmieniami. Ten album posłużył za dźwiękową inspirację do spektaklu w teatrze muzycznym Capitol.

Elastyczność ludzkiej wyobraźni - TEMPUS FANTASY
fot. Łukasz Giza

Siła ciała

Dostrzegamy choreografię zaczerpnięte z jazzu, tańca współczesnego, baletu czy electric boogie. Jednakże jedenastu tancerzy w reżyserii Jacka Gębury chce pokazać coś więcej. Teatr tańca, dzięki któremu artyści mogą wyrazić swoją, mogłoby się wydawać improwizowaną, ekspresję oraz stany emocjonalne, jest dopracowany prawie do perfekcji. Panowanie nad ekspresją, równowagą i regulowanie natężenia całej sztuki jest zadaniem arcytrudnym, wymagającym od tancerza niezwykłych predyspozycji psychofizycznych.

Elastyczność ludzkiej wyobraźni - TEMPUS FANTASY
fot. Łukasz Giza

Elastyczność ludzkiej wyobraźni – TEMPUS FANTASY

Podczas półtoragodzinnego  spektaklu każdy może zobaczyć coś innego. Początek świata, a może jego apokalipsę, narodziny życia pod ziemią lub upadek homo sapiens i ucieczkę do podziemi w poszukiwaniu nadziei. Jednoznacznie zauważamy siłę przyrody, cztery żywioły wprowadzające dynamikę w całą sztukę:  ziemię – korzenie drzew tworzące minimalistyczną scenografię, wodę – multimedialną inscenizację, dzięki której zauważamy również powietrze, ogień wylewający się jak lawa z podziemi w trzech kobiecych postaciach. Całe szczęście ruch jest na tyle abstrakcyjnym środkiem wyrazu, że opowiedzenie jednoznacznej historii staje się zadaniem niewykonalnym.

Tempus Fantasy to opowieść o człowieku, o jego namiętnościach, cielesności, duchowości, o jego samotności, miejscu w świecie. Również jest to walka, którą ludzie muszą toczyć z samym sobą.

Elastyczność ludzkiej wyobraźni - TEMPUS FANTASY
fot. Łukasz Giza

 

Realizacja:

Libretto, choreografia i reżyseria: JACEK GĘBURA

Muzyka: KATARZYNA BOREK I VOJTO MONTEUR

Kostiumy i scenografia: ANNA CHADAJ

Projekcje: JAKUB LECH I JAKUB HADER

Reżyseria światła: TOMASZ FILIPIAK

Realizacja dźwięku: ŁUKASZ NOWACKI, MACIEJ KOWALEWSKI

Muzyka:

KATARZYNA BOREK – fortepian

VOJTO MONTEUR – instrumenty elektroniczne

Tancerze:

BOŻENA BUKOWSKA, ILONA GUMOWSKA, MARTA HICHEL, ANNA KASPRZAK, MAJA LEWICKA, KATARZYNA TORZYŃSKA, MATEUSZ BRENNER, ALBERT CIASTEK, PIOTR MAŁECKI, JAN NYKIEL, MICHAŁ SZYMAŃSKI

 

Zobacz więcej : Capitol

Maria Kupijaj

Studentka turystyki i rekreacji na Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu. Uwielbia backpakerskie podróże, kształci się w dziedzinie treningu siłowego, jednak to teatr wypełnia jej cały wolny czas. Realizuje się jako obserwatorka i dziennikarka sztuk teatralnych, ale także jako reżyserka i aktorka w studenckiej grupie teatralnej i PSYCHOTEATRZE.

One thought on “Elastyczność ludzkiej wyobraźni – TEMPUS FANTASY

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *