Drugi dzień przeglądu spektakli nagrodzonych „The Best OFF”

IG_MY-WY_Fot. Klaudyna Schubert

Drugi dzień przeglądu spektakli nagrodzonych w 1. Konkursie na Najlepszy Spektakl Teatru Niezależnego „The Best OFF”.

W Studiu na Grobli zobaczyliśmy spektakl pod tytułem MY|WY w reżyserii Eryka Makohona. Zdecydowanie największym atutem spektaklu jest muzyka Michała Paducha. Wykonywane częściowo na żywo tradycyjne pieśni ludowe we współczesnych aranżacjach. Muzyka nadaje choreografii jeszcze większą żywiołowość i dzikość ruchu, która dynamizuje cały spektakl. Warto wspomnieć, że choreografia była inspirowana polską techniką tańca współczesnego Jacka Łumińskiego.

Drugi dzień przeglądu spektakli nagrodzonych „The Best OFF”
MY | WY_fot. Katarzyna Machniewicz

Polska technika tańca współczesnego Jacka Łumińskiego

Łumiński stworzył nową formę i styl tańca współczesnego w oparciu o bogate tradycje narodowe. Jego styl choreograficzny i tworzony przez niego materiał ruchowy wywodzą się z tradycyjnych oraz współczesnych form tanecznych i są ściśle związane z kulturą polską. W swojej pracy choreograficznej zaadoptował pewne idee tańca chasydzkiego: nacisk na odpowiednią pracę kręgosłupa i miednicy – co pozwala tancerzom poruszać się z niewiarygodną prędkością w każdym kierunku. Tancerze wdzierają się w przestrzeń sceniczną z ogromną siłą i uderzającą szybkością. Łumiński zafascynowany folklorem polskim jeździł po Kurpiach, Podlasiu, Lubelszczyźnie, Podhalu i przyglądał się tańcom ludowym. Taniec współczesny zawsze podkreśla związek ciała tancerza z ziemią. Jednak dla twórców równie ważna jest ekspresja ciała wyzwalającego się ze swoich ograniczeń, odrywającego się od ziemi. Taniec jako modlitwa lub  połączenie się z siłami nadprzyrodzonymi. Także byliśmy świadkami tradycyjnej wersji tańca współczesnego, miejscami seksownego i bardzo eleganckiego, składającego się z akrobatycznych skoków, nagłych upadków i szybkich ruchów rąk. 

Za czy przeciw ?

Warto również wspomnieć o siatce, która oddziela aktorów od widzów. Na pierwszy rzut oka banalna scenografia. Jednak z czasem zaczyna się bronić. Zamienia się ona w kraty, płot, pod którym można pełzać i skamleć o jedzenie. Można przez nią patrzeć sobie w oczy, jęczeć i krzyczeć. Ta niby niewidzialna siatka oddziela od siebie kochanków. W spektaklu widzimy wiele symboli. Choćby biało-czerwone bukiety kwiatów wetknięte pomiędzy nogi tancerek, czy spuszczanie powietrza z materaca. Polacy łatwo dają się złapać w sieć, pułapkę, która zmusza do zajmowania jednoznacznego stanowiska, najlepiej, w każdej sprawie – religijnej, politycznej, czy nawet dotyczącej intymności kobiecej. W pieśniach twórcy wołają o wolność, zadają pytania, gdzie przebiega granica pomiędzy za i przeciw, czy tak i nie. Kto może odpowiedzieć, na te wszystkie pytania?

Występują: Paulina Dziuba, Monika Godek, Angelika Mizińska/Pamela Bosak, Magdalena Skowron, Katarzyna Żminkowska-Szymańska, Filip Meyer-Luters, Mateusz Ulczok, Bartłomiej Gąsior/Kacper Szklarski

PREMIERA 16.12.2017

Jedno jest pewne – baby babom zgotowały ten los,

czyli drugi spektakl w laboratorium Grotowskiego pod tytułem Baby. Reżyserka, Iwona Woźniak, tym razem stworzyła spektakl o śląskich kobietach, a ściślej mówiąc, o Ankce Pniok spod Bytomia, kobiecie z Sosnowca oraz młodej dziewczynę, która chce  się ze Śląska wyjechać. 

Drugi dzień przeglądu spektakli nagrodzonych „The Best OFF”
Baby_Fot. Jagoda Stula

Spektakl porusza śląską kulturę i status kobiety. To ciagłe zmaganie się ze samą sobą pomiędzy gotowaniem, sprzątaniem, rodziną a samorealizacją. Takiego typu stereotypy, niestety, nie dotyczą tylko śląskich kobiet, ale wszystkich kobiet, które pod wpływem kultury i środowiska poddały się, i polerują codziennie okna i podłogi. Wszystko zaczyna się tak swojsko i niewinnie, gdy nasze Baby, jak co dzień, wyglądaj przez okno. Mogłoby się wydawać, że są koleżeńskie, solidarne i postępowe. Nic bardziej mylnego, możemy je uważać za zaściankowe, zazdrosne i lękliwe. Jednak co pewien czas, gdy już ich obsesje na punkcie czystości i pełnych żołądków zostają zaspokojone, pytają samych siebie: kobieto, co ty robisz?.

Występują: Olga Chrzan, Nina Wolska, Maria Baładżanow

PREMIERA 9.12.2017

Zoabcz więcej: Grotowski, KulturalneMedia.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here