Poznaliśmy nazwisko ostatniego laureata Międzynarodowego Konkursu Muzycznego im. Karola Szymanowskiego w kategoriach dla wykonawców. I nagrodę dla najlepszej śpiewaczki otrzymała Ewa Tracz.
20 września zakończyły się przesłuchania finałowe w kategorii śpiew. Znamy już nazwiska laureatów I Międzynarodowego Konkursu Muzycznego im. Karola Szymanowskiego.
Muzyków oceniało grono jurorów w następujących składzie:
Jadwiga Rappé (przewodnicząca jury), Ewa Biegas, Hartmut Höll, Bruno Michel, Mitsuko Shirai i Elżbieta Szmytka. Sekretarzem jury był Paweł Sobierajski.
Nagrody w kategorii ŚPIEW otrzymali:
- I NAGRODA – Ewa Tracz
- II NAGRODA – Sylwia Olszyńska
- III NAGRODA – Agnieszka Grochola
Nagroda specjalna za najlepsze wykonanie utworu Karola Szymanowskiego również powędrowała do laureatki pierwszego miejsca.
Do startu w konkursie skłoniła mnie przede wszystkim miłości do muzyki Karola Szymanowskiego. Dzięki temu musiała znaleźć czas i siłę, aby pochylić się nad tymi pieśniami, bardziej je zgłębić, zrozumieć, przeżyć” – powiedziała sama laureatka tuż po ogłoszeniu wyników.
Parę słów o tegorocznej laureatce konkursu
Ewa Tracz jest absolwentką Accademia Teatro alla Scala w Mediolanie oraz Akademii Muzycznej w Katowicach w klasie śpiewu solowego. Uczestniczyła w Programie Kształcenia Młodych Talentów Akademia Operowa w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. Jest również laureatka wielu nagród m.in.: I na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Imricha Godina „Iuventus Canti” na Słowacji, I na III Konkursie Wokalnym im. Jana, Edwarda, Józefiny Reszków w Częstochowie, I w kategorii głosów żeńskich na XV Konkursie Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu, II na 9. Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im Klaudii Taev w Estonii, II na 9. Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Stanisława Moniuszki.
Wokalistka debiutowała w 2011 roku tytułową rolą w Siostrze Angelice, następnie śpiewała partie: Donny Anny w Don Giovannim w Operze Śląskiej, tytułową w Joannie D’Arc Verdiego w Operze Wrocławskiej, Hrabiny w Weselu Figara, Pierwszej Damy w Czarodziejskim flecie, czy też Fiordiligi w Così fan tutte Mozarta. Kreowała również partię Marianny w Kawalerze srebrnej róży R. Straussa oraz Ksenii w Borysie Godunowie.
W mediolańskiej La Scali debiutowała partią Konstancji w Uprowadzeniu z seraju Mozarta w wersji dla dzieci (2016). Artystka posiada na swoim koncie wiele innych prestiżowych występów. Mogliśmy ją także usłyszeć podczas inauguracji sezonu NFM Orkiestry Leopoldinum w partii sopranu w XIV Symfonii g-moll na sopran, bas, orkiestrę kameralną i perkusję Szostakowicza (2017).
Trening pod okiem najlepszych
Swe umiejętności od lat doskonaliła na licznych kursach i warsztatach wokalnych prowadzonych przez wybitnych pedagogów i śpiewaków, takich jak: Izabella Kłosińska, Matthias Rexroth, Eytan Pessen, Neil Schicoff, Anita Garanča, Doris Yarick-Cross, Wiesław Ochman, Helena Łazarska, Luciana D’Intino, George Kunde, Eva Mei.
Współpracowała także z takimi dyrygentami, jak: Michał Klauza, Nello Santi, Marc Albrecht, Joseph Swensen, David Coleman, Alexander Liebreich, Marco Guidarini, Pietro Mianiti, Michele Gamba, Wincenty Hawel, Adam Klocek, Andriy Yurkevych, Massimiliano Caldi, Warcisław Kunc, Ewa Michnik, Maciej Tomasiewicz, Tadeusz Zathey, Tomasz Tokarczyk, José Ferreira Lobo.