W świecie operowych dźwięków

W świecie operowych brzmień
Fot. Materiały prasowe

Miłośnicy opery, ale także ci, których fascynuje ta dziedzina sztuki, a nie mieli do tej pory okazji obcowania z nią, powinni wybrać się wkrótce do Bielańskiego Ośrodka Kultury w Warszawie. Tam w piątek 22 marca odbędzie się drugie spotkanie z cyklu zOperowani. Wydarzenie to poświęcone jest najważniejszemu aspektowi opery – a więc głosowi ludzkiemu, bez którego nie mogłaby ona istnieć.

Wiele mówi się o operze, samych dziełach, ich treści i historii. Ale czy tak naprawdę wiemy wystarczająco dużo o samym głosie ludzkim, który jest podstawą i budulcem do zaistnienia tej formy? Opera to barwne, często dość groteskowe historie opowiadane za pomocą głosu. To właśnie on będzie bohaterem najbliższych spotkań. Zaproszeni artyści opowiadać będą o typie i rodzaju głosu jakim dysponują. Poznamy pewne tajniki sztuki wokalnej, co sprawia, że dany głos jest odpowiedni do konkretnej partii operowej i jakie są zależności pomiędzy rodzajem głosu a możliwościami ekspresyjnymi.

 

Co usłyszymy tym razem?

Podczas najbliższego piątkowego spotkania będziemy mieli okazję poznać głos sopranowy – chyba najbardziej rozchwytywany obok tenoru. Głos ten osiąga najwyższe dźwięki skali ludzkiej, stąd jest najbardziej rozpoznawalny. W dorobku kompozytorów operowych pojawiła się w historii niezliczona ilość arii przeznaczona na ten rodzaj głosu. W szczególności upodobał go sobie Mozart, który stworzył wiele zabawnych i barwnych postaci kobiecych obdarzonych sopranem.

Gościem specjalnym tego wieczoru będzie Justyna Stępień – solistka Polskiej Opery Królewskiej, której towarzyszyć będzie przy fortepianie Weronika Janyst. Wykona arie Wolfganga Amadeusza Mozarta z takich oper jak Don Giovanni, Zaide czy Wesele Figara. Cały cykl koncertów prowadzi Szymon Waćkowski.

 

Drogocenna wiedza

Przedsięwzięcie stanowi świetną okazję, aby poszerzyć swoją wiedzę na temat opery i to z zupełnie innej strony. Uważam, że to bardzo cenne i pomocne posiadać wiedzę także o samym warsztacie. Zaczynamy wówczas widzieć daną rzecz w zupełnie innym świetle. Posiadając pewne pojęcie o działaniu głosu, o jego ekspresji, możemy dużo bardziej świadomie słuchać dzieł operowych. Poznawanie warsztatu „od kuchni” jest niezwykle ciekawe i pomocne. Znacznie poszerza horyzonty i zmienia punkt widzenia. Jakbyśmy po części byli wykonawcami i jednocześnie słuchaczami.

Dlatego bardzo polecam wybranie się na wydarzenie. Może nas ono wzbogacić nie tylko o pewne doznania artystyczne, ale także dać niezastąpioną wiedzę. Oby takich inicjatyw było coraz więcej. Może wtedy i muzyka klasyczna zyska więcej odbiorców i nie będzie nam już taka „straszna”. W końcu człowiek ciągnie do tego co nie jest mu obce!

7 najwspanialszych bibliotek na świecie

7 najwspanialszych bibliotek na świecie

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o