Sztuczna sława i muzyka bez treści czyli sukces Sanah

0
100
Sanah
sanah, Letnie Brzmienia 2024, Poznań, sobota, fot. Natalia Nazar

W dzisiejszych czasach, polska scena muzyczna coraz bardziej przypomina targowisko próżności, gdzie sukces nie zależy od talentu, ale od umiejętności sprzedania się za wszelką cenę. Niestety, jedną z tych artystek, która idealnie wpisuje się w ten trend, jest Sanah, której twórczość powinna budzić więcej krytyki niż zachwytu.

Sanah, mimo swojego powszechnego uznania, wydaje się być przykładem kariery zbudowanej na wątpliwych fundamentach. Jej teksty są banalne, płytkie i mówiąc wprost, głupie. Śpiewa o niczym. Próżno szukać w jej twórczości głębszego sensu, przekazu czy emocjonalnej wartości. Słuchając jej piosenek, można odnieść wrażenie, że te utwory są napisane na siłę, bez jakiejkolwiek refleksji nad tym, co artystka chce przekazać słuchaczom. Jedyne wyjątki, w których Sanah osiąga jakikolwiek poziom, to wtedy, gdy inspiruje się poezją Wisławy Szymborskiej. Ale czy naprawdę mamy chwalić artystkę za to, że czerpie ze spuścizny wielkiej poetki, zamiast samodzielnie stworzyć coś wartościowego?

Kariera muzyczna

Ciekawy jest również sposób, w jaki Sanah buduje swoją karierę. Przez długi czas nie była w stanie się przebić jako solistka. Zamiast polegać na własnych umiejętnościach, nieustannie występuje z innymi artystami i zaprasza ich do współpracy przy swoich utworach. To typowy zabieg – kiedy brakuje ci talentu, otaczaj się tymi, którzy mogą podnieść twoją wartość. Dla Sanah to przepis na sukces, który nigdy nie powinien mieć miejsca. Jej muzyka zdobywa popularność nie dzięki jej własnym osiągnięciom, ale przez asocjację z bardziej doświadczonymi i utalentowanymi artystami.

Limp Bizkit zagra w Łodzi w 2025 roku

A co z głosem? Czy rzeczywiście zasługuje na pochwały? Wręcz przeciwnie. Barwa głosu Sanah pozostawia wiele do życzenia. Elżbieta Zapendowska, uznana nauczycielka muzyki i ekspertka w dziedzinie wokalu, wielokrotnie podkreślała, że pomysł na muzykę w wykonaniu Sanah jest po prostu kiepski. Zapendowska znana jest z ostrych, ale sprawiedliwych ocen, i jeśli ona mówi, że coś brzmi źle, to trudno się z tym nie zgodzić. W kontekście takiej krytyki, jak to możliwe, że Sanah wciąż zdobywa kolejne nagrody i pochwały? Może to znak naszych czasów – sukces w muzyce nie wymaga już ani umiejętności wokalnych, ani głębokiego przekazu.

Nie jestem zachwycona tą artystką. Szczególnie po tym, jak połączyła Słowackiego, Norwida i kogoś tam jeszcze ze swoją muzyką, która mi się wydaje bardzo banalna. Natomiast teksty, no przygważdżają. No nie wolno takich robić połączeń.

– powiedziała Zapendowska.

Muzyczny marketing

Podsumowując, popularność Sanah to jedynie efekt dobrze przemyślanej strategii marketingowej, a nie prawdziwego talentu czy wartości artystycznej. Jej teksty to płytkie, bezsensowne frazesy, a jedyny moment, w którym nabierają one jakiegokolwiek znaczenia, to wtedy, gdy sięga po cudzą twórczość. Jej głos nie zasługuje na pochwały, a współpraca z innymi artystami jest wyraźnym dowodem na to, że sama nie byłaby w stanie osiągnąć sukcesu. Szkoda, że polska scena muzyczna coraz bardziej promuje takich artystów, zostawiając naprawdę utalentowanych twórców na marginesie.

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments