Muzyczne serwisy streamingowe – sposób na sukces dla artystów XXI wieku

0
933
Muzyczne serwisy streamingowe - sposób na sukces dla artystów XXI wieku
Fot. Pixabay

Poruszanie aktualnych tematów jest kluczem do tego, by przyciągnąć odbiorców. Bardzo chętnie korzystają z tego artyści, między innymi raperzy, którzy często kolokwialnym językiem przekonują do siebie coraz to większą publiczność. Szczerość, która płynie z melorecytowanych utworów ma ogromną siłę przebicia. Przekonał się o tym Taco Hemingway, który jako pierwszy polski artysta uzyskał miliard odtworzeń w serwisie Spotify.

Śmiało można stwierdzić, że Internet odgrywa dużą rolę w życiu każdego człowieka. To już nie tylko rozrywka, ale też sposób na biznes i pracę w social mediach. Wirtualny świat daje nam wiele możliwości: pozwala rozwijać pasje, uczyć się nowych rzeczy i daje chwilę wytchnienia od codziennych spraw. Internet to narzędzie wszystkich artystów, którzy chcą dotrzeć do szerszego grona odbiorców. Skupmy się jednak na muzyce. W sieci można znaleźć wiele serwisów streamingowych, a najpopularniejsze z nich to Spotify, Apple Music, Tidal, YouTube Music. Często jest to główne i jedyne źródło muzyki dzisiejszej młodzieży. 

Najbardziej popularne serwisy z muzyką

Muzyczne serwisy streamingowe - sposób na sukces dla artystów XXI wieku
fot. Raport MIDiA

Spotify

Szwedzki serwis powstał w 2006 roku. Z aplikacji korzysta ok. 345 milionów użytkowników (oznacza to, że posiada ok. 31% udziałów na rynku muzycznych usług streamingowych). W swojej ofercie posiada 4 plany Premium:

  • Individual: cena to 19,99 zł za miesiąc i oferuje 1 konto z odtwarzaniem na żądanie, również w trybie offline i bez reklam.
  • Duo: cena to 24,99 zł za miesiąc i oferuje 2 konta Premium dla pary mieszkającej pod tym samym adresem. To muzyka na żądanie, również w trybie offline i bez reklam.
  • Family: cena to 29,99 zł za miesiąc, nawet za 6 kont Premium dla członków rodziny mieszkających pod tym samym adresem. Dodatkową opcją jest możliwość zablokowania wulgarnych treści.
  • Student: oferta specjalna skierowana do studentów z zatwierdzonej listy uczelni. Koszt tego planu to 9,99 zł za miesiąc.
Muzyczne serwisy streamingowe - sposób na sukces dla artystów XXI wieku
for. Pixabay

Apple Music

Powstał w 2015 roku wraz z opublikowaniem nowego systemu iOS 8.4. Zajmuje drugie miejsce na rynku muzycznych usług, z wynikiem 15%. Po okresie próbnym możemy wybrać jeden z trzech planów:

  • Studencki za 9,99 zł/miesiąc (po weryfikacji uczelni). Z tego planu można korzystać maksymalnie przez 4 lata. Jest bez reklam, oferuje autorskie programy, koncerty i materiały dostępne tylko w Apple Music. 
  • Indywidualny za 19,99 zł/miesiąc, ma funkcje pakietu Studenckiego.
  • Rodzinny za 29,99 zł/miesiąc – oprócz funkcji z poprzednich planów, oferuje nieograniczony dostęp nawet dla sześciu osób (wymagana jest chmura rodzinna). 

YouTube Music

Powstało w 2015 roku, a od 2020 roku zostało główną platformą streamingową Google’a. Szacuje się, że posiada ok. 8% udziałów rynku usług streamingowych.

YT Music w podstawowym wariancie jest darmowe, a wersja Premium kosztuje 19,99 zł/miesiąc – muzyka w trybie offline, bez reklam oraz z wygaszonym ekranem. Pakiet w wersji rodzinnej (do 6 kont, minimalny wiek to 13 lat) kosztuje 29,99 zł/miesiąc, funkcje takie, jak w Premium.

Muzyczne serwisy streamingowe - sposób na sukces dla artystów XXI wieku
fot. Pixabay

Tidal

Powstał w 2014 roku dzięki grupie Aspiro. Aktualnie należy do Project Panther Ltd., której właścicielem jest amerykański raper Jay-Z. Co ciekawe, serwis nie umożliwia wypróbowania swoich funkcji w ramach bezpłatnych okresów próbnych.

Plany podzielone są na dwie kategorie:
Tidal Premium, czyli muzyka ze standardową jakością dźwięku:

  • Standard za 19/99 zł/miesiąc, bez reklam z nieograniczonym przełączaniem piosenek,
  • Pakiet rodzinny (do 6 kont) za 29,99 zł/miesiąc, funkcje ze Standardu,
  • Pakiet studencki (po weryfikacji uczelni) za 9,99 zł/miesiąc, funkcje ze Standardu.

Teledyski, podcasty i zakulisowe materiały wideo w jakości HD, konkursy z nagrodami: bilety na koncerty, gadżety od artystów.

Tidal HiFi, czyli muzyka z jakością HD:

  • Konto indywidualne za 39,99 zł/miesiąc,
  • Pakiet rodzinny (do 6 kont) za 59,99 zł/miesiąc,
  • Pakiet studencki (po weryfikacji) za 19,99 zł/miesiąc.

Teledyski, podcasty i zakulisowe materiały wideo w jakości HD, konkursy z nagrodami: bilety na koncerty, gadżety od artystów. Dodatkowy katalog w jakości dźwięku Masters – utwory pochodzące bezpośrednio ze studia nagraniowego.


Która platforma streamingowa oferuje najwięcej muzyki?

Liczba utworów na wszystkich platformach jest podobna, oscyluje wokół 70 milionów. Wytwórnie muzyczne, aby powiększyć swoje dochody, umieszczają swoje produkcje na każdej możliwej aplikacji streamingowej. Oczywistym jest, że biblioteki są stale aktualizowane o najnowsze utwory lub albumy muzyczne.

Muzycy, dzięki serwisom typu Spotify, oprócz zarobków (od Spotify, za jedno odtworzenie utworu artysta otrzymuje od 0,006 do 0,0084 dolara) mają zdecydowanie większe pole do popisu. W takich miejscach mogą promować swoją muzykę, ale również są w stanie zdobyć dane o ich odbiorcach – między innymi pochodzenie, wiek. W ten sposób planowanie kolejnych tras koncertowych może okazać się dużo prostsze. Wiek słuchaczy jest równie ważny – grupa docelowa może się zmieniać, jednak zawsze trzeba znaleźć sposób, aby trafić do niej z przekazem.

Plusy doby Internetu

W dzisiejszych czasach, dzięki stałemu dostępowi do sieci możemy w krótkim czasie znaleźć aktualne wiadomości, nie będąc zależnym od godziny emisji programu informacyjnego w telewizji, radiu czy wydruku papierowej prasy. Muzyczne serwisy streamingowe pozwalają nam na swobodne odtwarzanie ulubionych piosenek w dowolnej kolejności, nie musimy już zamawiać piosenek na życzenie w audycjach radiowych. Takie platformy mają ogromny potencjał, ponieważ do słuchania muzyki wystarczy już tylko smartfon, a to pozwala na słuchanie muzyki w każdej chwili, niezależnie od tego, co robimy i gdzie jesteśmy. Wszelkie przenośne odtwarzacze odchodzą do lamusa, bowiem siła i przyszłość jest w Internecie. Ma to również swoje minusy, ponieważ coraz rzadziej kupujemy najnowsze fizyczne albumy ulubionych wykonawców.

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments