Jarmark – kontrowersyjny manifest czy krzyk o Polskę?

0
4

Niepokojący, pełen odniesień do rzeczywistości społeczno-politycznych album Taco Hemingwaya pod tytułem Jarmark miał być według zapowiedzi jego najbardziej świadomym projektem. Jak prezentuje się płyta, co ją wyróżnia i jak została przyjęta przez słuchaczy?

Album ukazał się pod koniec lata 2020 roku, jednak jego premiera miała kilka odsłon. Materiał szybko trafił w ręce słuchaczy, a tematów, które porusza, nie brakowało.

Geneza, nagranie i wydanie

Jarmark to czwarty album studyjny Taco Hemingwaya. Premiera odbyła się 28 sierpnia 2020 roku. Nagrania powstały w 2020 roku, a wydawnictwo ukazało się nakładem wytwórni 2020. Z materiałem można było zapoznać się od razu ponieważ, album został udostępniony w serwisach streamingowych, a także można go było pobrać za darmo ze strony artysty. Fizyczna wersja płyty trafiła do sklepów we wrześniu 2020 roku. Stylowo płyta porusza się w nurcie hip-hopu z silnymi wpływami alternatywnego hip-hopu i pop-rapu.

Tematyka najważniejszych utworów

Jarmark jest albumem, w którym raper konfrontuje się z rzeczywistością — polityką, kondycją społeczeństwa, problemami młodego pokolenia. Utwór promujący płytę to Polskie Tango, który ukazał się 10 lipca 2020 roku, dzień przed ciszą wyborczą. W tekście artysta komentuje mentalność Polaków i sytuację w kraju. To właśnie ten singiel zapowiedział całe wydawnictwo. Wśród 12 głównych kompozycji znajdują się też m.in. Łańcuch I: Kiosk, Influenza, Nie Mam Czasu, POL Smoke, W.N.P., 1990s Utopia czy Szczękościsk. Gościnnie na albumie pojawili się m.in. Artur Rojek, Lanek, Gruby Mielzky, Borucci, CatchUp oraz Kacha.

Odbiór krytyczny oraz kontrowersje

Recenzje Jarmarku były mieszane. Krytycy chwalili rapera za to, że odważył się poruszyć w tekstach ważne tematy społeczne i polityczne. Jednocześnie wielu zarzucało mu populizm oraz brak pogłębionej refleksji, szczególnie w odniesieniu do trudnych zagadnień, o których rapował. W recenzjach oceniano, że tekstowo Jarmark ma momenty mocne, ale muzycznie — albo brakuje mu spójności, albo momentami odstaje od najwyższego poziomu wcześniejszych dokonań artysty.

Wyniki sprzedaży, a także znaczenie dla kariery

Pomimo kontrowersji i krytyki, Jarmark okazał się sporym sukcesem komercyjnym. Debiutował na pierwszym miejscu polskiej listy sprzedaży OLiS. W krótkim czasie zdobył status złotej płyty, a później platynowej. Do 10 listopada 2021 roku sprzedano 30 tysięcy egzemplarzy. Co więcej, w 2020 roku Jarmark był ósmą najlepiej sprzedającą się płytą w Polsce. Album przyczynił się także do odświeżenia wizerunku artysty — jako twórcy, który nie boi się poruszać trudnych tematów oraz skłaniać słuchaczy do refleksji.

Jarmark to odważny i spójny — jeśli chodzi o tematy — album Taco Hemingwaya. Wyróżnia go gotowość do poruszania aktualnych problemów społecznych oraz politycznych, a także komercyjny sukces, który potwierdził, że jego przesłanie znalazło odzew wśród słuchaczy.

Podobał Ci się to, co robimy?
Wesprzyj nas i postaw nam kawę!
Wesprzyj nas
0 0 głosy
Article Rating
Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Najstarsze
Najnowsze Najwięcej głosów
Opinie w linii
Zobacz wszystkie komentarze