Donald Glover powrócił jako Childish Gambino w wielkim stylu – klip do jego utworu This Is America bije rekordy wyświetleń. Muzykowi nie na takim sukcesie zależało. Chciał za to nam pokazać Amerykę taką, jaka naprawdę jest.
Widzieliście już nowy teledysk Childish Gambino – This Is America? Glover operuje w nim kontrastem. Już przed pierwszą minutą piosenki wesoła, beztroska melodia zostaje urwana przez strzał. Od tego momentu Glover zaczyna ponury, trochę agresywny, rap, zmienia się rytm. Słyszymy wyraźniejszą i mroczniejszą linią basową, a utwór staje się mocnym, kontrowersyjnym komentarzem do sytuacji panującej w Stanach Zjednoczonych.
Guns in my area
Gambino uderza w punkt zapalny – nasycony polityką wątek broni, która pełni w klipie rolę kluczową. Glover sam, wręcz tłumacząc się, że to właśnie Ameryka, wykonuje strzał w stronę bezbronnego straceńca. Warto zwrócić uwagę jednak na pewien, znaczący szczegół – w sposób w jaki raper pozyskuje broń. Tanecznym, frywolnym krokiem zmierza w stronę ofiary, a pistolet zostaje mu wręczony z pewnym namaszczeniem. Pomocnik muzyka, którego widzimy przez dosłownie przez chwilę wydaje się przekazywać go z troską i dużą ostrożnością.
I got the strap, I gotta carry ’em
Od lat trwa dyskusja na temat nadużycia broni w Stanach Zjednoczonych. Często rozszerza się pojęcie obrony własnej, by usprawiedliwić zbrodnie, a ataki z jej użyciem są coraz częstsze. W ostatnich latach odnotowano znaczący wzrost takiego nadużycia, gdzie ludźmi rządziły rasistowskie pobudki. Amerykańskie prawo do posiadania broni nie zostało jednak nadal w żaden sposób ograniczone. Raper w swoim teledysku jasno daje do zrozumienia, że życie ludzkie ma mniejszą wartość od pistoletu, do którego podchodzi się z szacunkiem. Dla porównania ciało ofiary Childish Gambino zostaje po prostu przeciągnięte po podłodze, gdy broń zostaje włożona między czerwony materiał.
Don’t catch you slippin’ up!
Nie można zapomnieć o niechlubnej historii Stanów związanej z rasizmem i prześladowaniami mniejszości. Czarnoskórzy Amerykanie są nadal dyskryminowani w swoim kraju i znaczna radykalizacja poglądów się do tego przyczyniła. Gambino nie pozwala o tym zapomnieć. Nonszalancka poza przy wykonywaniu strzału jest nieprzypadkowa i odwołuje się do tak zwanego Jima Crowa, czyli teatralnej postaci, której odtwórcą był Thomas D. Rice i która była pastiszem Afroamerykanów. Rice z wymalowaną twarzą miał być karykaturą czarnoskórych niewolników. Spopularyzował on tradycyjną piosenkę niewolników Jump Jim Crow. W efekcie w latach 30. określenie Jim Crow było obelgą na tle rasowym.
To nie jedyny motyw rasizmu i przejmowania kultury, które są problemem we współczesnej Ameryce, jaki możemy zobaczyć w This Is America. W scenie, w której widzimy chór kościelny, znowu możemy usłyszeć wesołą i lekką melodię. Gambino początkowo z uśmiechem na ustach tańczy do rytmu, by zaraz wraz ze zmianą mimiki i kolejnym pojawieniem się chłodnego rapu, dokonać egzekucji każdego z członków chóru. To nawiązuje do strzelaniny w kościele w Charleston z 2015 roku, podczas której zginęło 9 osób. Muzyk najpierw podryguje w akompaniamencie chóru, co jest metaforą tego, jak często Amerykanie przejmują kulturę Afroamerykanów, jednocześnie okazując niechęć do nich samych.
You got me dancing!
Co towarzyszy nam przez niemal całą długość klipu, jest szalony taniec. Gambino wykonuje jednak ruchy nieprzypadkowe. Taniec, jaki widzimy na ekranie to Gwara Gwara, tradycyjny układ w Południowej Afryce. Przy bliższym przyjrzeniu się możemy zauważyć, że taniec ma tak naprawdę odwrócić naszą uwagę, o ile nawet nie zakryć, tego, co widoczne jest w tle. Od momentu, gdy tylko Gambino zaczyna się poruszać do rytmu, za jego plecami dzieją się rzeczy, które możemy przegapić w mgnieniu oka – przemoc, bójki, pożar, samobójstwo, a nawet Jeźdzca Apokalipsy (I widziałem, a oto koń płowy. , a tego, który siedział na nim, imię było Śmierć, a Otchłań mu towarzyszyła; i dana im jest moc nad czwartą częścią ziemi, aby zabijali mieczem i głodem, i morem, i przez zwierzęta ziemskie.
(Ap 6, 1-8)), niosącego śmierć i zagładę.
Wielu fanów uznało taniec za odniesienie do mediów, w szczególności kanałów rozrywkowych, nastawionych na to by bawić i odwracać uwagę widza od faktycznie istotnych wydarzeń ze świata, które łatwo przeoczyć. Gambino sugeruje, że zamykamy się na tragedię, a otwieramy na to, co przyjemne i łatwe do przyswojenia.
This is a celly, that’s a tool
Odzwierciedleniem naszych czasów w teledysku jest także to, do czego służy telefon. Wiele osób w zdaniu This is a celly, that’s a tool doszukuje się nawiązania do tragicznej śmierci Stephona Clarka. Czarnoskóry mężczyzna został postrzelony przez policjanta na terenie własnej posiadłości. Oskarżony policjant tłumaczył swoje nadużycie mówiąc, że podejrzewał Clarka o trzymanie w ręku pistoletu. W rzeczywistości, młody mężczyzna miał w ręce telefon.
Moment w którym widzimy grupę młodych ludzi obserwujących krwawe zamieszki nasuwa jednak inną interpretację. Celly, które pojawia się w tekście, czyli telefon może rzeczywiście być narzędziem – grupa gapiów nagrywa całą sytuację, tworząc przy tym dowody zbrodni. Z drugiej strony, zapatrzeni w smartfony nastolatkowie zapominają o tym, by zainterweniować i udzielić pomocy rannym.
You just a black man in this world
Nieprzypadkowe jest użycie znajomych sampli. W piosence możemy usłyszeć takich raperów jak Young Thug, 21 Savage, Slim Jxmmi i Blocboy JB. W teledysku da się zauważyć takżę wokalistkę SZA. Wybór czarnoskórych artystów podkreśla potrzebę ich reprezentacji w mediach i na scenie muzycznej. To swego rodzaju świadectwo. Smutną puentą jest jednak powtarzane przez Young Thuga You just a black man in this world, podczas gdy Childish Gambino biegnie w teledysku, co może nasuwa myśl o ucieczce przed niebezpieczeństwem.
Childish Gambino – This Is America
Teledysk do This Is America jest jednocześnie oczywisty, jak i wymagający. Zaskakuje nas też to jak mało nas zaskakuje. Ponury wydźwięk nie ma nas jednak zdołować, a raczej zmotywować do zmiany. Glover wydaje się być zrezygnowany, a tak naprawdę chce pokazać potrzebę działania.