Won-Pyung Sohn dała się poznać polskim czytelnikom jako autorka Almonda – powieści dla młodzieży, której główny bohater cierpi na aleksytymię. Choroba uniemożliwia odczuwanie emocji. W tym roku wydawnictwo Mova prezentuje nam tłumaczenie kolejnej książki spod pióra poczytnej autorki. Tym razem Won-Pyung Sohn bierze na tapet życie przeciętnych trzydziestolatków. Kontratak to wyraz ich gniewu wobec władzy i niesprawiedliwości.
Każde pokolenie ma własny czas
Dla urodzonych w Korei Południowej pod koniec lat osiemdziesiątych, wejście w prawdziwy świat dorosłych jest jak zderzenie ze ścianą. Wymarzona praca pozostaje w sferze mrzonek, kiedy nie stać cię na wynajęcie czegoś lepszego od podpiwniczenia. Staż przeciąga się w nieskończoność. Nie jest ani przyjemny, ani prestiżowy. Dookoła nuda. Brak perspektyw. Samotność. Niesprawiedliwość. Bezradność. Tak wygląda życie przeciętniaczki, a jednocześnie bohaterki książki. Ji-hye uważa, że daleko jej do wyjątkowości. Tkwi na stanowisku, które jej nie satysfakcjonuje. W pracy znosi humorki menadżerki i wykonuje swoje prozaiczne obowiązki. Kupuje kawę dla ludzi postawionych wyżej od niej i ustawia krzesła w równych rządkach. W seulskiej Akademii-korporacji pojawia się nagle nowy stażysta. Gyu-ok ma w sobie zapał, którego brakuje Ji-hye. Nie chce siedzieć cicho. Wspólnie dokonują drobnych aktów oporu. Następuje kontratak…
Każde pokolenie chce zmienić świat
Won-Pyung Sohn stworzyła powieść, która w przejmujący sposób ukazuje problemy zwykłych ludzi. Ludzi takich, jakich pełno. To wszystko ściśle powiązane jest z rewolucją jaka miała miejsce w Korei pod koniec wieku. Reformy gospodarcze, kapitalizm, konglomeracja czeboli, wreszcie – kryzys. To wszystko odbija się na społeczeństwie, na ludziach młodych, którzy pragną od życia czegoś więcej, a zmuszeni są do podporządkowania się systemowi. Znalezienie dobrze płatnej pracy graniczy z cudem. Rzeczywistość ta jest czymś, z czym nie radzą sobie bohaterowie powieści Sohn. Ji-hye całe życie „wybiera to, co większość”, jest bierna. Akceptuje swój los, mimo że jest nieszczęśliwa. Spotkanie z Gyu-okiem może być czymś, co zmieni jej postrzeganie świata. Może czas wyjść na przód tłumu, przestać być niewidzialnym?
„Jestem jak pasożyt przemieszczający się pod skórą tego miasta”
Kontratak ma powolne tempo. Niekiedy dłuży się, choć książka nie należy do cegiełek. Poświęcono wiele czasu na rozwinięcie portretów psychologicznych postaci kosztem akcji. Niektórym czytelnikom takie rozwiązanie z pewnością przypadnie do gustu. Powszednie sprawy, przemyślenia głównej bohaterki i jej proste życie to siła powieści. Won-Pyung Sohn zasypuje nas mądrościami. Pięknie pisze o rzeczach codziennych, dotyczących społeczeństwa i jego bolączek. Tytułowy kontratak toczy się przede wszystkim we wnętrzu bohaterów, także tych na drugim planie. Książka skłania do refleksji, do poszukiwania siebie i swojej roli w społeczeństwie. Przez to łatwo będzie nam się utożsamić z Ji-hye i jej towarzyszami. Ciekawie przedstawiono tu też problem samotności, która może objawiać się w zaskakujący sposób. W tak niewielkiej książce poruszonych zostało kilka ważnych tematów, głównie tych z zakresu psychologii. Dla amatorów tej dziedziny będzie to więc na pewno ciekawa lektura.
Każde pokolenie odejdzie w cień
Znajdą się również tacy, którzy powiedzą, że dla nich to za mało. Wartkiej akcji tu nie uświadczymy. Zakrada się do fabuły monotonia. Paradoksalnie, debiut autorki o chłopcu bez emocji wywołuje tych emocji znacznie więcej. Kontratak skubie po trosze kilka zagadnień społecznych na raz, jednocześnie pozostawiając w nas niedosyt. Podtytuł Gniewni trzydziestoletni trochę nas zwodzi. Gniew, jeśli jest w sercach naszych bohaterów, to rzadko daje o sobie znać. Wulkan pozostaje uśpiony. Niemniej, Kontratak trzyma poziom swojej głośnej poprzedniczki i ci, którzy pokochali Almonda, bez obaw mogą sięgnąć i po ten tytuł. Jest to z pewnością pozycja obowiązkowa dla tych, którym niestraszne powolne tempo i przyziemne tematy.
Kontratak ukaże się 24 stycznia nakładem wydawnictwa Mova.
Zachęcamy do zapoznania się z wywiadem z autorką.