Literatura

Minka Kent – Idealne życie [ RECENZJA]

idealne życie

Mówi się, że ideały nie istnieją, a wszyscy mają tajemnice. Jaki sekret skrywa zatem idealna rodzina McMullenów? Kim stanie się dla nich tajemnicza Autumn? I wreszcie – gdzie przebiega granica między fascynacją a obsesją? Na te pytania odpowiada Minka Kent w swoim debiucie Idealne życie.

Thriller za thrillerem

Nietrudno zauważyć, że od czasu premiery osławionej Dziewczyny z pociągu thrillerów tylko przybywa. Pisarze prześcigają się w tworzeniu poruszających opowieści, w konstruowaniu zagubionych bohaterów uwikłanych w misterną siatkę kłamstw. We wrześniu ubiegłego roku do tego grona dołączyła Minka Kent, pisząc swoje debiutanckie Idealne życie. Początkowa wzmianka o Dziewczynie z pociągu nie była przypadkowa – nawet wydawca porównuje książkę Kent właśnie do (nie)sławnej powieści Pauli Hawkins. Oczywiście ma to na celu zachęcenie potencjalnego czytelnika, ale nie może też być całkowitym kłamstwem… No cóż, prawda jest taka, że poza wątkiem śledzenia i obserwacji rodzinnych sekretów przez obcą osobę nic tych dwóch pozycji nie łączy. Z drugiej strony, stalking to motyw wykorzystywany w wielu innych książkach, a opisywanie tajemnic skrytych w czterech ścianach stało się swego rodzaju modus operandi autorów thrillerów psychologicznych. Młoda pisarka, uderzając właśnie w te tony, ruszając po dawno wydeptanym szlaku, postawiła sobie niełatwe zadanie. Czy zdołała się czymś wyróżnić?

Idealne życie, idealne kłamstwa

Idealne życie (podobnie jak w recenzowanej niedawno pozycji Byłam kochanką arabskich szejków) ma dwie główne bohaterki. Pierwszą z nich jest Autumn Carpenter, młoda kobieta uzależniona od mediów społecznościowych. Konkretniej: od jednego profilu na serwisie Instaface, prowadzonego przez Daphne McMullen, drugą bohaterkę powieści. Autumn maniakalnie wnika w życie Daphne, zachłannie pożerając wszelkie szczegóły na temat jej dzieci (szczególnie małej Grace, którą określa jako swoją) i całego życia. Życia, które tylko wydaje się idealne. Im bardziej Carpenter zbliża się do McMullenów (a razem z nią czytelnik), tym dostrzega więcej zła. Fasada rozpada się, a na wierzch wychodzą kłamstwa, zdrady i morderstwa. Wtedy nic już nie jest pewne – nawet to, komu właściwie można wierzyć.

W której szafie jest trup?

Przez to, że drugą bohaterką Idealnego życia jest Daphne, wiele sekretów jej rodziny my, czytelnicy, poznajemy dużo wcześniej, niż Autumn. Zdecydowanie wcześniej, bo właściwie od samego początku, gdy pani McMullen pojawia się jako narratorka, odkrywamy kłamstwa jej rodziny. Inna sprawa, że wbrew temu, co mrocznie sugeruje dosyć lakoniczny opis z tyłu okładki, sekretów tych wcale nie jest tak dużo. Nie są one też szczególnie wstrząsające, wiążą się raczej z budowaniem swojego wizerunku w social media. Nie ma trupów w szafie, straszliwych demonów przeszłości, przemocy domowej. Jest może nieco manipulacji, okłamywania samego siebie, ale nic poza tym. Być może zabrzmi to okrutnie, ale prawda jest taka, że czytelnik pokonuje kolejne rozdziały niejako siłą rozpędu, zastanawiając się, gdzie właściwie jest pies pogrzebany. Bo przecież gdzieś musi być, prawda? W końcu to thriller psychologiczny! I rzeczywiście – plot twist (związany ściśle z Autumn) na samym końcu wywraca wszystko do góry nogami, choć dla fanów tego gatunku nie będzie to trzęsieniem ziemi. No i nie zmienia to faktu, że przez sporą część książki czytelnik zastanawia się, dokąd zmierzają te wszystkie opisy i dialogi.

Szkic bez barw

Jeśli chodzi o język, to trzeba przyznać, że Idealne życie czyta się bardzo płynnie. Książkę Minki Kent da się bez problemu pochłonąć w jeden dzień, i to nawet mimo ciężkiej tematyki. Można oczywiście powiedzieć, że to zasługa dobrego tłumaczenia – i po części tak jest – ale myślę, że problem leży gdzieś indziej: w ominięciu pewnych kwestii. Po zakończeniu lektury odniosłam wrażenie, że autorka jedynie „prześlizgnęła” się po niektórych kwestiach. Pominęła to, co można było rozwinąć. Zarysowała problem (a nawet kilka problemów), ale zabrakło jej odwagi lub umiejętności, by jeszcze go pogłębić. Fabuła jest spójna, owszem, ale brakuje jej kolorytu. Jest jak naprawdę dobry szkic, który ktoś zapomniał pokolorować. W efekcie Idealne życie jest poprawne, chwilami nawet niezłe, ale do doskonałości mu daleko. Nawet opis z tyłu okładki sugeruje coś, czym ta powieść mogłaby być, gdyby… no właśnie, gdyby nie zabrakło tu głębi. Bez niej czytelnik pozostaje nienasycony, zostawiony z pytaniami, na które nie ma odpowiedzi.

Thriller dla zabieganych

Książka Minki Kent jak na debiut jest całkiem dobra, ale nie da się ukryć, że sporo jej brakuje. Szczególnie fani thrillerów psychologicznych mogą być mocno rozczarowani – wątek tajemnic rodzinnych (i to mocniejszych, a przy tym lepiej zarysowanych) znaleźli już w wielu innych powieściach. Pod tym względem Idealne życie wyważa otwarte drzwi. Czym innym jest bowiem sugerowanie, że rodziny stwarzają pozory, a w media społecznościowe kłamią? Czystym truizmem. Z drugiej strony właśnie ten wątek internetowego stalkingu wydaje mi się najciekawszy z całej powieści. Minka Kent całkiem trafnie pokazuje, do czego może prowadzić nadmierne upublicznianie swojego życia w Sieci. Na pewnym etapie Autumn stworzyła z siebie kobietę idealną dla McMullenów, bo doskonale znała ich preferencje. Skąd? Właśnie z Instaface. I właśnie to wyróżnia Idealne życie z morza innych thrillerów psychologicznych. Jeżeli więc ciekawi was temat wpływu social media na życie, a przy tym nie czytaliście do tej pory zbyt wielu powieści tego gatunku, to debiut Minki Kent zdecydowanie jest dla Was.

Katarzyna Tkaczyk

Miłośniczka książek, zwierząt futerkowych i herbaty. Od dziecka zafascynowana kulturą średniowiecza, marzyła, by zamieszkać w zamku i zostać rycerzem, bo bycie księżniczką jest nudne. Obecnie spełnia te pragnienia pisząc opowiadania i powieści fantasy, a także levelując w grach typu RPG. Na co dzień tłumaczy zagubionym ludziom, gdzie znajdą reportaże i dlaczego na empik.com było taniej.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *