Tajemnice Pętli: Zestaw Startowy [recenzja]

0
702
Tajemnice Pętli

Zanurz się w świecie Pętli i wskocz w lata 80’… które nigdy się nie wydarzyły. Dziecięca beztroska oraz technologiczny przeskok, w postaci robotów kroczących lub lewitujących nad ziemią frachtowców, a wszystko to owiane tajemniczymi zjawiskami dziejącymi się w okolicach ośrodków badawczych – tak prezentuje się gra fabularna Tajemnice Pętli. Przyjrzyjmy się temu bliżej i zobaczmy co oferuje nam zestaw startowy.

Czym są gry fabularne?

Istotą gier fabularnych lub inaczej gier RPG (z ang. role-playing games) jest oparcie rozgrywki wyłącznie na wyobraźni graczy. W tym celu uczestnicy wcielają się w rolę fikcyjnych postaci (w zależności od gry mogą to być badacze, fantastyczni bohaterowie, dzieciaki itd.), aby następnie odgrywać wybraną przez siebie kreację podczas licznych przygód (zwanych również scenariuszami) – skrzętnie opowiedzianych przez Mistrza Gry, który pełni w tym przypadku funkcję narratora opowieści.

Ten rodzaj rozrywki polega zatem na wspólnym wymyślaniu oraz kształtowaniu historii, która musi jednocześnie trzymać się pewnych ram – wyznaczonych najczęściej poprzez mechanikę oraz setting danej produkcji (będąc zwykłym badaczem tajemnic nie możemy nagle sprawić, że po udanym rzucie kośćmi nasz bohater zacznie latać i zyska supermoce (no chyba, że zasady stanowią inaczej)).

Aby rozpocząć rozgrywkę potrzebny jest nam zazwyczaj wyłącznie zestaw startowy, w którym znajdziemy wszelkie pomoce dla Mistrza Gry – w tym wyjaśnienie najważniejszych zasad, karty postaci, przykładowy scenariusz, kości do gry itd.

Teraz wystarczy jedynie znaleźć paczkę znajomych (najlepiej 2-5 graczy) oraz zarezerwować sobie wolny wieczór, aby zapewnić sobie dawkę niezapomnianych przygód we wspólnym gronie.

Zaczynamy?

Tajemnice Pętli
Autor: Simon Stålenhag

Jakie tajemnice skrywa Pętla?

„Tajemnice Pętli” to szwedzka gra fabularna wydana na polskim podwórku dzięki Black Monk Games. Podłożem pod stworzenie tej produkcji były retrofuturystyczne grafiki autorstwa Simona Stålenhaga, który w swoich pracach przedstawia alternatywną wizję Skandynawii lat 80. XX wieku. Rzeczywistość wykreowana przez artystę w żadnym stopniu nie przypomina jednak obrazków dobrze znanych nam z przeszłości.

W świecie Pętli losy ludzkości potoczyły się nieco inaczej, a przełomowe odkrycia technologiczne sprawiły, że widok robotów kroczących, czy też olbrzymich frachtowców lewitujących kilkanaście metrów nad ziemią nie robi tu na nikim najmniejszego wrażenia.

Co więcej, niektórzy posiadają nawet swoje własne maszyny, które wykorzystywane są na wszelkie możliwe sposoby – od pomocy przy drobnych porządkach domowych (takich jak sprzątanie, gotowanie, pranie), aż do angażujących prac w rozległych gospodarstwach rolnych. Na podwórkach okolicznych domów nie brakuje również robo-zwierzaków, które to zaskarbiły sobie w szczególności sympatię dzieci.

Tajemnice Pętli
Autor: Simon Stålenhag

Czym natomiast jest sama Pętla?

Ta owiana tajemnicą nazwa, to potoczne określenie na Ośrodek Badań nad Fizyką Wysokich Energii, w którym mieści się akcelerator cząstek. To służące do zaawansowanych badań urządzenie staje się przyczyną dziwnych zjawisk, które napotkać możemy w jego okolicach. Wydarzenia te natomiast stwarzają nam okazję do przeżycia niezapomnianych przygód, które zapadną nam w pamięci na długie lata.

Starter oferuje nam trzy gotowe Pętle:

  • Klasyczną szwedzką Pętlę, znajdującą się na wyspach na jeziorze Melar
  • Amerykańską Pętlę, znajdującą się w miasteczku Boulder City w stanie Nevada
  • Polską Pętlę, osadzoną w podwarszawskim Rembertowie

Dodatkowo do każdej z lokacji otrzymujemy w zestawie ogromną mapę w formacie A2.

Tajemnice Pętli
Mapa szwedzkiej Pętli na jeziorze Melar

Bohaterowie Pętli

Cała niezwykłość świata Pętli opiera się również na jednym istotnym aspekcie. W grze wcielamy się w rolę dzieci w przedziale 10-15 lat, które oprócz tego że dorastają w miejscu występowania nieprawdopodobnych zjawisk i anomalii, mają przecież cały szereg swoich własnych problemów i przeżyć z okresu adolescencji. Pierwsza młodzieńcza miłość, kłótnie z wiecznie nieobecnymi rodzicami, przesiadywanie całych dni w „bazie” oraz pakowanie się w coraz to nowsze tarapaty – to tylko przykłady tego jak ogromne pole do odgrywania postaci posiada w tym przypadku gracz w Tajemnicach Pętli.

Dodatkowo, sama sceneria produkcji osadzona w przebojowych latach 80. XX wieku, będących kulturalną bombą oraz fakt, że czasy te doskonale kojarzy każdy (niektórzy nawet z własnego doświadczenia!) – nadaje grze niewiarygodnego klimatu.

Tajemnice Pętli
Autor: Simon Stålenhag

Mechanika gry

Jeżeli chodzi o mechanikę, mamy tu do czynienia z bardzo intuicyjnym systemem Year Zero Engine. Na dobrą sprawę jedynymi kośćmi, które potrzebne są nam do rozgrywki to kości sześciościenne (k6), przy czym w samym zestawie startowym otrzymujemy ich aż 10 (!) sztuk.

Testy umiejętności polegają w tym przypadku na próbie wyrzucenia przynajmniej jednej szóstki na kościach k6 (test zdany), a w przypadku wyrzucenia ich większej ilości – otrzymujemy stosowne bonusy. To ile kości będziemy mogli użyć dla testów umiejętności zależy od punktów przypisanych do naszych 4 głównych cech: ciało, technika, serce oraz umysł. Każda z nich przyjmuje wartość 1-5 i symbolizuje naszą biegłość w danej zdolności.

W przypadku kiedy nie uda nam się zdać testu umiejętności (brak jakiejkolwiek szóstki) – mamy możliwość jednokrotnego przerzucenia wyników, wykorzystując do tego punkt szczęścia (im jesteśmy młodsi, tym tych punktów mamy więcej). Jeśli natomiast i to nie zadziała (lub wykorzystaliśmy limit dostępnych punktów) – nasza postać otrzymuje jeden z 4 stanów: zdenerwowanie, przerażenie, zmęczenie, zranienie, które prowadzą w najgorszym wypadku do „wycieńczenia” oznaczającego koniec gry dla danej postaci. Nasze bohaterskie postacie dzieciaków w świecie Pętli nie mogą jednak umrzeć (zmienia się to w dodatku Tajemnice Powodzi, gdzie gramy dużo starszymi nastolatkami).

Tajemnice Pętli
Autor: Simon Stålenhag

Co znajdziemy w zestawie startowym?

Jak już wspomnieliśmy na samym początku – w zestawie startowym z pewnością znajdziemy wszystkie elementy potrzebne nam do rozpoczęcia rozgrywki. Po otworzeniu kartonowego pudełka pięknie okraszonego grafiką z motywem przewodnim Tajemnic Pętli, naszym oczom ukaże się bogato opakowana foliowa koszulka. W niej natomiast znajdziemy:

Ilustrowany zbiór zasad

Co ciekawe, w zbiorze zasad znajdziemy nie tylko same reguły dotyczące rozgrywki (jest ich wręcz mniej niż połowa). Dużo więcej miejsca poświęcono na opisanie settingu świata Pętli, jak i kontekstu kulturowego lat 80. XX wieku. W ten sposób możemy dowiedzieć się chociażby o tym w jaki sposób wykreowana historia różni się od tej rzeczywistej, jak to jest dorastać w danym społeczeństwie oraz przykładowo jakie filmy, czy też piosenki były wówczas popularne.

Warte nadmienienia jest tutaj to, że opisy przedstawiające każdą z Pętli (szwedzka, amerykańska oraz polska) są poprowadzone skrupulatnie, a przy tym nie zabierają ogromnej ilości przestrzeni.

Tak przygotowany arkusz jest dzięki temu bardzo przyjemny w odbiorze i poręczny, a całość dopełnia jedynie fakt występowania tu i ówdzie przepięknych grafik autorstwa Simona Stålenhaga.

Tajemnica „Chłopiec z odzysku”

Jest to krótki scenariusz przygotowany specjalnie dla początkujących Mistrzów Gry. Rozegranie go pozwoli nam na wstępne zapoznanie się ze światem Pętli oraz nauczenie się podstawowych zasad dotyczących rozgrywki. Nie zdradzając za bardzo fabuły – wpasowuje się ona idealnie w pierwsze zderzenie z wizją przedstawionych realiów. Bardzo przyjemny wstęp do rozgrywki.

Jego małym minusem jest fakt, iż według mnie jest zdecydowanie zbyt krótki jak na jedyny scenariusz dołączany do zestawu. Dodatkowo dość szybko gracze mogą się w nim domyśleć jaką tajemnicę skrywa, co może co poniektórym popsuć końcowy efekt „wow”.

6 gotowych kart postaci

W samym zbiorze zasad nie znajdziemy niestety reguł dotyczących tworzenia nowych postaci. Na ratunek przychodzi nam jednak szóstka gotowych postaci dzieciaków, które osadzone są już w świecie Pętli.

Przy użyciu gotowych kart postaci oraz opisanych relacji między nimi, z łatwością przyjdzie nam więc rozpoczęcie pierwszej rozgrywki.

Dodatki

Na sam koniec, do zestawu dołączane są dodatkowe elementy wzbogacające rozgrywkę. Trzy pięknie wykonane mapy każdej z gotowych Pętli (szwedzka, amerykańska oraz polska), każda w formacie A2 oraz dziesięć sześciościennych kości z logo gry.

Tajemnice Pętli
Autor: Simon Stålenhag

Podsumowanie

Jeżeli chodzi o samo wydanie zestawu startowego, to ja jestem jak najbardziej na tak. Jest to najzwyczajniej w świecie solidny pakiet, który z pewnością pozwoli nam na rozpoczęcie zabawy w świecie Pętli. Lekkim minusem jest natomiast wcześniej wspomniany fakt, że dość szybko będziemy zmuszeni dokupić kolejną przygodę lub wymyślić własną – dołączana w zestawie tajemnica „Chłopiec z odzysku” jest po prostu krótka.

Nie zmienia to natomiast mojego spojrzenia na tą produkcję, którą uważam jako jedną z ciekawszych na rynku. Zaletą Tajemnic Pętli jest również ich przystępność. Jest to według mnie jeden z łatwiejszych do przyswojenia RPG-ów, głównie za sprawą prostej mechaniki oraz tego, że gramy dzieciakami. Gorąco polecam!

Egzemplarz recenzencki udostępniło wydawnictwo Black Monk Games za co serdecznie dziękujemy. Grę możecie zakupić tutaj.

Recenzja gry planszowej Wahadło

Recenzja gry planszowej Wahadło

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments