Mobilne Granie #1 – Idle Heroes

Lubicie wyciągnąć czasem telefon w celach innych niż przejrzenie facebooka albo rozmawianie? Ja też. Niemiłosiernie boli mnie jednak, że gry, ktore oferują nam urządzenia mobilne, są po prostu crapem, mającym na celu wycciągniecie z nas jak najwiekszej ilości pieniędzy, nie oferując przy tym nic ciekawego. W tej (mam nadzieję) regularnej serii postaram ukazać i zachęcić was do gier, które chlubnie wybijają się ponad ten stereotyp. Na celownik pierwszego Mobilnego Grania weźmiemy grę o nazwie Idle Heroes.

Ruszaj do boju… bo tak.

Idle Heroes to gra typu clicker, która bazuje na walkach drużynowych między graczem a wrogiem – czy to wirtualnym, czy prawdziwym, w formacie player vs. player. Głównym jej założeniem jest zdobywanie nowych, coraz to lepszych bohaterów, po czym posyłanie ich do boju, ku chwale i coraz wyższym miejscom w rankingu serwera. Gdy logujemy się do gry, naszym oczom ukazuje się “centrum dowodzenia”. Poza ikonkami pozwalającymi nam na kontakt z innymi ludźmi, przeglądanie osiągnięć czy ekwipunku, znajdujemy tam szereg budynków, z których każdy pełni ważną funkcję. Opiszę je tu po kolei, od lewej do prawej strony.

Z czym to się je?

Idle Heroes, to gra typu clicker, ktora bazuje na walkach drużynowych między graczem, a wrogiem- czy to wirtualnym, czy prawdziwym w formacie player vs. player. Głównym jej założeniem jest zdobywanie nowych, coraz to lepszych jakościowo bohaterów, po czym posyłanie ich do boju, ku chwale i coraz wyższym miejscu w rankingu serwera. Gdy logujemy się do gry naszym oczom ukazuje się “centrum dowodzenia”. Poza ikonkami pozwalającymi nam na kontakt z innymi ludźmi, przeglądaniem osiagnięć, czy ekwipunku. Znajdujemy tam szereg budynków, z ktorych każdy pełni ważną funkcje. Opisze je tu pokolei, zaczynając od strony lewej, do prawej.

Po centrum dowodzenia poruszamy się, przesuwając palcem w prawo i lewo. Archiwum prywatne.

Tawerna

Jest to budynek, z którego wysyłamy herosów na misje. Różnią się one rangą oraz wymaganiami. Na przykład misja czterogwiazdkowa wymaga trzech bohaterów: jednego z fortecy, jednego wojownika i jednego bohatera pięciogwiazdkowego. Z misji możemy dostać walutę premium, zwoje przywołań czy inne przydatne surowce.

Tawerna

Czarny market.

Można tu kupić wszystko, od surowców poprzez upgrade aż po średniej klasy bohaterów.

Drzewo proroka.

Przydatne miejsce, w którym masz szanse na zdobycie mocnych herosów, lub wymienienie ich w obrębie frakcji.

Ołtarz

Tu możesz poświęcać herosów, przemielając ich na surowce lub walutę do kupna nowych bohaterów.

Krąg stworzenia.

W tym miejscu poświęcamy kilka kopii danego bohatera oraz kilku słabszych, by awansować go na ulepszoną wersję.

Idle heroes
Krąg Stworzenia.

Krąg przywołań.

Tutaj, mając do wyboru normalne, heroiczne, oraz przyjacielskie przywołanie, możemy przywołać losowego bohatera. Oczywiście ci najlepsi mają najniższą szansę na ujrzenie światła dziennego.

Idle Heroes
Krąg przywołań

Kampania

To główny sposób expienia w Idle Heroes. Mamy tu kilka poziomów – na każdy przypada kilku bossów oraz parę poziomów trudności. Mamy opcje auto-expa na danych poziomach oraz walk, za które dostajemy surowce, itemy oraz też bohaterów.

Idle Heroes
Kampania

Arena

Główne miejsce, w którym gramy w trybie Pvp. Dobierasz przeciwnika i walczysz o ranking. Więcej tłumaczyć nie trzeba.

Próba męstwa.

Dostępna co drugi dzień. Rozgrywamy tu 15 walk z graczami dobranymi nam przez system, który opiera sie na sile twojej ekipy. O ile pierwsze 5 walk nie jest wyzwaniem, to później zaczyna robić się gorąco. Nasz team nie odnawia HP po walce, wiec jeśli jakiś z naszych bohaterów zaliczy wpadkę, nie będziemy mogli go użyć w następnej walce. Za wygraną dostajemy walutę, za którą możemy kupić ekwipunek, odłamki potrzebne do stworzenia bohaterów i wiele innych.

Loch Aspen

Otwarty na 24h godziny raz na dwa dni. Zasady są proste: wystawiasz piątkę herosów, a każdy walczy pojedynczo z kolejnymi falami wrogów. Gdy padnie, jego miejsce zajmuje następny. Co walkę dostajemy itemy wzmacniające herosów, pieniądze, surowce lub handlarzy z ciekawymi ofertami. Cel? Dojdź najdalej, jak się da.

Wieża otchłani.

Wspinamy się tu na kolejne piętra, by mierzyć się z wymagającymi przeciwnikami. Każdy poziom oferuje nagrody a co 5 poziomów mamy szansę na potężny przedmiot lub nawet bohatera.

Kuźnia

Tutaj możemy przekuwać kilka sztuk słabszego ekwipunku na jeden – mocniejszy.

O walce słów kilka.

Idle Heroes charakteryzuje się turową walką 6vs6, gdzie bohaterowie walczą ze sobą bez czynnego udziału gracza. Nie zmienia to faktu, że walka musi być przemyślana, głównie pod względem doboru odpowiedniej ekipy.

Bohaterowie w Idle Heroes dzielą się na frakcje, z których każda specjalizuje się w innym aspekcie walki. Nieumarli są ekspertami w przebiciu pancerza, bohaterowie Lasu wyszukują słabe punkty przeciwników, zwiększając szanse na trafienie krytyczne. Ci z Twierdzy są mistrzami uników. Twory Pustki z kolei zadają tępe obrażenia. Mamy jeszcze bohaterów Światła i Cienia, którzy bardzo dobrze omijają efekty kontroli. Każda z frakcji działa lepiej na inną, zadając jej z domysłu większe obrażenia.

Idle Heroes

Co do samych herosów, dzielą sie oni na 4 klasy. Mamy wojowników, którzy zadają średnie obrażenia, będąc dość wytrzymałymi, magów, speców od robienia obrażeń obszarowych i kontroli przeciwnika, assasynów, którzy robią to, co robą assasyni, ranwersów –  słabo opancerzonych speców od szybkości i taków obszarowych, oraz supportów- wszelkiej maści lekarzy, czy też bufferów/debufferów.

Każda postać charakteryzuje się jakością podawaną w gwiazdkach. O ile postaci do pięciu gwiazdek można przywołać, kupić lub zdobyć jako nagrodę, tak zdobycie postaci od 6-ciu gwiazdek w górę wymagaj sporego nakładu pracy. Im więcej gwiazdek, tym lepsze statystyki osiągnie ta postać na maksymalnym poziomie. W zależności też od liczby gwiazdek każda postać może osiągnąć inny lvl- podnoszony za złoto i specjalny surowiec. Przykładowo postać o pięciu gwiazdkach może osiągnąć maksymalnie 100 lvl, podczas gdy 6 gwiazdek wyznacza poziom 140.

Każda postać charakteryzuje się  też czterema statystykami – obrażenia, zdrowie, pancerz, redukujący przyjmowane obrażenia, oraz szybkość, która pozwala zaatakować szybciej od innych w trakcie walki.

Ponadto każda postać posiada maksymalnie 4 umiejętności, jedną aktywną i trzy pasywne. Odpalane są one za pomocą energii, którą dostajemy dzięki atakom lub przyjmowanym obrażeniom. Kiedy pasek energii jest pełny, w następnej turze postać przeznaczy ją na atak specjalny. Umiejętności pasywne działają biernie, w trakcie walki podnosząc atrybuty, nakładając dodatkowe efekty czy aktywując sie przy śmierci herosa. Posiadając te informacje, doszedłem do wniosku, że bierność gracza w trakcie walki nie jest minusem, gdyż prawdziwym wyzwaniem jest taktyczne dobranie ekipy, która będzie się ze sobą komponować. Czasem zmiana miejsca jednego bohatera w szyku potrafi zadecydować o zwycięstwie w walce, na której utknęło się na dobre kilka dni.

Idle Heroes

Gildie, znajomi, oraz kilka innych mechanik.

Jak w każdej grze MMO, nie mogło i tutaj zabraknąć systemu gildii. Poza prowadzeniem wojen z innymi gildiami możecie stanąć do walki z szeregiem gildyjnych bossów, a za nagrody z nich kupować bohaterów i kilka przydatnych rzeczy. Można też wysłać swoją ekipę na gildyjną misję lub wykupić perki, które wzmocnią  poszczególne statystki danych klas. Jest co robić, ale w sumie nie na długo.

(Nr1-Tak wygląda ekran operacyjny gildii)

Kolejną rzeczą jest social. O ile na kanale globalnym ludzie rzadko piszą coś innego niż prośby o zaproszenie do grona znajomych (o tym później), to na chacie gildyjnym idzie przeprowadzić ciekawe rozmowy i poznać ciekawych ludzi. Co do znajomych – przydają się oni z dwóch powodów. Raz na dzień możesz wysłać im i odebrać od nich serduszko. Za dziesięć serduszek można przywołać minimum dwugwiazdkowego herosa. Poza tym każdy gracz może odnaleźć rozbójnika, czyli bossa, z którym pomóc mu mogą jego przyjaciele. Skutkuje to zdobyciem waluty premium.

Co do waluty premium…

…to jej mechanika naprawdę mnie zaskoczyła. Walutę premium można zdobyć wszędzie. Czy to podczas cotygodniowych różnorakich eventów, czy za walki pvp, levelowanie konta, kończąc na dziennych zadaniach. Jest jej tyle, że tak naprawdę niewiele osób korzysta z mikropłatności. No chyba, że chce nabić sobie konto vip, które daje dość spore benefity. Nie wiele osób jednak z tego korzysta, gdyż najdroższe pakiety limitowane kosztują prawie 400 zł. A najtańsze 20 zł. Niemniej poza punktami na konto vip, to, co daje ten drugi pakiet, można zdobyć samemu w przeciągu dnia gry.

Podsumowując

(W artykułach recenzenckich będę oceniał zawsze kilka składowych, tworzących całą ocenę. Oczywiście z krótkim komentarzem do każdego aspektu.)

Grywalność 8/10

Gierka wciąga i sprawia przyjemność. Jest kompletnie bezstresowa i prosta w obsłudze, nie wymaga dużego skupienia. Sprawia to, że ciągnie do siebie masę graczy (zapełniających ponad 100 serwerów).

Różnorodność 9/10

Masa unikatowych postaci, mechanik, przedmiotów i kombinacji składu sprawia, że cały czas można odkrywać nowe połączenia. Poza tym twórcy gry też nie dają ciała, pula herosów cały czas rośnie a eventy i cotygodniowe patche stale urozmaicają rozgrywkę.

Fabuła 0/10

Totalny brak fabuły znacznie obniży ocenę tej gry. Mimo że uważam Idle heroes za świetną grę, to akurat fabuła jest rzeczą świętą i za jej brak twórcy będą smażyć się w piekle.

Mikropłatności 3/10

Drogo. Za drogo. Ocenę troszkę ratuje fakt powszechnej dostępności waluty premium.

Ocena łączna 7,5

Pomimo ogólnej przyjemności jaką daje ta gra, brak fabuły, kosmiczne ceny oraz system dziennych rutynowych rzeczy do zrobienia sprawia, że lepszej oceny wystawić nie mogłem. A szkoda, bo gierka naprawdę zasługuję na więcej. Mam nadzieje, że twórcy mają w zanadrzu kilka ciekawych pomysłów, bo pomimo minusów Idle Heroes to najlepsza mobilna gra, w jaką przyszło mi grać. Co zresztą możecie zobaczyć po levelu konta na pierwszym screenie w lewym górnym rogu.