Ekspedycja Ares, czyli mniejsza i w mojej opinii ciekawsza wersja Terraformacji Marsa doczekała się pakietu dodatków. Na sklepowych półkach pojawiły się – Kryzys, Odkrycia oraz Infrastruktura. Chętnie Wam o nich opowiem troszkę więcej.
Każdy z wprowadzonych dodatków, dodaje grze głębi, czyniąc rozgrywkę bardziej różnorodną. Czy wszystkie są warte zakupu? Sprawdźmy to!
KRYZYS
Kryzys to dodatek który dosyć znacząco zmienia rozgrywkę. Robi z niej grę kooperacyjną. Tutaj, w przeciwieństwie do podstawki, Mars jest już w pełni funkcjonująca plantą, a naszym celem będzie uratowanie go po urzeczony asteroidy. Naszym zadaniem będzie pilnowanie, żeby wskaźniki terraformacji nie spadły zbyt nisko. Do końca 5 poziomu kryzysu należy sprawić by znowu byłyna najwyższym poziomie – w przeciwnym razie również przegramy.
Co rundę pojawiają się nowe karty celów kryzysu, które będziemy musieli rozwiązywać. Jeśli nam się nie uda, otrzymamy karę. Zazwyczaj obniżenie jakiegoś współczynnika. Ważne, żeby starać się na bieżąco wykonywać cele, gdyż jeśli uzbieramy zbyt wiele kart kryzysu, możemy nie dać rady osiągnąć zwycięstwa.
Dla mnie to najlepszy dodatek, bo jestem dużym fanem gier kooperacyjnych. Podczas ogrywania bawiłem się świetnie! Czuć tutaj presję czasu i stres czy uda się ogarnąć sytuację czy nie. Podoba mi się ten fabularny twist, że rozpoczynamy grę, w momencie gdy tradycyjna Terraformacja się kończy. Karty celów spowodowały, że czasem musimy zagrywać niekoniecznie takie karty jakie byśmy chcieli. Trochę ciężej buduje się tutaj swój silniczek.
Emocje towarzyszą nam od początku do samego końca. W mojej opinii kooperacyjne zadania bardzo pasują do świata TM i aż dziwne, że dopiero teraz otrzymaliśmy taki dodatek. To pozycja obowiązkowa dla tych, którym przejadła się już tradycyjna forma gry w Ekspedycje Ares.
ODKRYCIA
Dodatek Odkrycia urozmaica podstawową grę o nowe, wzmocnione karty faz. Możemy je pozyskać, wymieniając podstawową kartę fazy na jedną z ulepszonych, jeżeli jakaś karta projektu w grze da nam taką możliwość. Wzmocnione karty zazwyczaj zawierają więcej możliwości lub ciekawszy bonus. W pudełku znajdziemy też nowe karty korporacji oraz żetony tytułów i nagród. Nagrody możemy zdobywać po 3 na daną grę za osiągnięcie danego celu. Dodatkowo znajdziemy tu żetony z symbolami, które możemy wykorzystać, gdy na danej karcie projektu zamiast oznaczenia jej typu jest znak zapytania – wówczas możemy sami ustalić jaki to rodzaj karty.
Generalnie sam dodatek nie wprowadza nic odkrywczego. Karty wzmocnień potrafią zrobić robotę. Fajnie, że mamy więcej kart korporacji, ale najfajniejsze są tytuły i nagrody. Cała zawartość dodatku, powoduje, że tytuł jest jeszcze bardziej regrywalny. Karty wzmocnień przyspieszą naszą grę, pozwalając na szybsze wykonywanie naszych planów – szybciej zagramy większą liczbę kart, zwiększymy dochody czy dobrzemy więcej kart. Odkrycia, to dodatek, który nie zrobił rewolucji, ale dodał więcej zawartości, którą na stałe wprowadziłem do moich rozgrywek. Mam trochę wrażenie, że wszystko co w nim znajdziemy powinno znajdować się już w podstawce. Warto mieć ten dodatek, dla pełnego funt z terraformowanie Czerwonej Planety.
INFRASTRUKTURA
Infrastruktura to trzeci i ostatni wydany dodatek do Ekspedycji Ares. Zawiera on nowe plansze graczy, karty faz i wzmocnione karty faz – co pozwala na zwiększenie liczby graczy do 6. Pojawia się również tor nowego wskaźnika globalnego, czyli Infrastruktury oraz klasycznie – nowe karty projektów i kartę korporacji.
Przyznam szczerze, że jest to najmniej potrzebny dodatek, z tych które się pojawiły. No chyba, że faktycznie chcemy grać w Aresa w 6 osób – wtedy będzie niezbędny. Owszem, otrzymujemy tutaj dodatkowy tor, którego poziom również należy podnieść do maksimum, by zakończyć grę. Powoduje to delikatne wydłużenie rozgrywki. Nowy wskaźnik jest ciekawym pomysłem, ale też nie daje on szczególnie innych odczuć podczas grania. Nie powiem, że odradzam ten dodatek, ale uważam, że zdecydowanie lepszym pomysłem będzie kupienie Kryzysu lub Odkrycia. No chyba, że chcecie mieć wszystko do TM, wtedy kupujcie.