Pierwszego lipca odbyła się premiera nowego filmu z lubianej serii Minionki: Wejście Gru. Prequel pobił rekordy sprzedaży, w czym pomógł popularny w mediach społecznościowych trend #gentlemionions. Ma on jednak swoją ciemną stronę.
Internetowy trend #gentleminions
Sam trend #gentleminions pojawił się pierwotnie na TikToku, gdzie ma już ponad 19,6 miliona wyświetleń. Bardzo szybko przeniósł się także na inne media społecznościowe. Zachęca młodzież by na pokazy filmu Minionki: Wejście Gru przychodzili ubrani w eleganckie stroje. W ten sposób mają upodobnić się do głównego bohatera filmu – tytułowego Gru.
Ubiór to jednak nie wszystko. Jak widać na licznych nagraniach, biorący udział w wyzwaniu przychodzą do kin w dużych grupach, zajmują całe rzędy siedzeń oraz głośno oklaskują film. Naśladują też charakterystyczne zachowania Gru.
Młodzież w garniturach – co w tym złego?
Trend wydaje się nieszkodliwy, dlaczego więc brytyjskie kina zabraniają nastolatkom ubranym w garnitury wstępu na salę?
Ma to związek z ich zachowaniem. W mediach społecznościowych znaleźć można wpisy dokumentujące chaos spowodowany w kinach przez młodzież w garniturach. Nastolatkowie głośno wiwatowali, wstawali z foteli, a także rzucali przedmiotami. Nie stosowali się też do zaleceń personelu.
Efekty trendu #gentleminions niektórzy wprost nazywają wandalizmem. Widok zdemolowanych kin budzi gorące emocje w internecie, a odbiorcy podkreślają, że pozostawiony bałagan muszą sprzątać pracownicy.
Zaśmiecone sale oraz zakłócanie pokazu spowodowały w niektórych kinach ogromne straty finansowe. Dyrektor kina Vue w Worcester podaje, że na zwroty biletów musiał wypłacić blisko 1300 funtów (około 7 tys. zł). Przez zachowanie nastolatków ucierpiały zwłaszcza rodziny z małymi dziećmi, które wybrały się do kina po raz pierwszy. Jak podaje BBC, rodzice wyprowadzali płaczące i przestraszone pociechy już przed rozpoczęciem filmu.
By temu zaradzić, kilka kin Odeon w Wielkiej Brytanii umieściło komunikaty mówiące, że każdej grupie gości w formalnym stroju zabroniony zostanie wstęp na seanse filmu Minionki: Wejście Gru.
Pomimo kontrowersji, do dalszych akcji zachęca samo studio filmowe Universal Pictures, odpowiedzialne za produkcję Minionków. Swoją aprobatę wyrazili na Twitterze, gdzie do wszystkich biorących udział w trendzie napisali: widzimy was i kochamy was.
#gentleminions w Polsce?
W Polsce film Minionki: Wejście Gru osiągnął rekordowe wyniki oglądalności. Już po pierwszym weekendzie od premiery film obejrzało ponad 513 tysięcy widzów, a frekwencja z polskich kin znalazła się na dziesiątym miejscu wyniku światowego Box Office. Pomimo popularności filmu, jak dotąd brak doniesień o przypadkach trendu #gentleminions w naszym kraju.