W ostatnich miesiącach platforma Netflix mierzy się z poważnymi kłopotami związanymi z utratą subskrybentów. To z kolei wymusza na jej właścicielach zmiany w funkcjonowaniu platformy, które maja objąć tworzenie tańszych pakietów z reklamami oraz podjąć walkę ze współdzieleniem kont.
Ten rok z całą pewnością nie jest zbyt dobry dla platformy Netflix. Jak wynika z różnych badań i analiz rynkowych, serwis VOD stracił w drugim kwartale tego roku już prawie milion subskrybentów (dokładnie 970 tysięcy). To już drugi taki spadkowy kwartał z rzędu. Przewidywania platformy Netflix mówią jednak, że już niebawem nastąpi odbicie i uda się wyjść z chwilowego kryzysu.
W jego zwalczeniu ma pomóc wprowadzenie tańszego pakietu z reklamami. Dodatkowo platforma Netflix ma w planach wprowadzenie pewnych ograniczeń za udostępnianie konta osobom z poza jednego miejsca zamieszkania. Należy sobie jednak zadać pytanie czy takie rozwiązanie nie przyczyni się do jeszcze większego kryzysu.
Netflix – tani pakiet z reklamami, ale mniejszy wybór
Według oficjalnych zapowiedzi wykupienie tańszego pakietu wiązałoby się z oglądaniem reklam na Netfliksie. Póki co nie wiadomo ile miałby trwać taki standardowy blok reklamowy i czy będzie on umieszczany tylko i wyłącznie przed materiałem wideo czy też może będą pojawiać się materiały reklamowe w trakcie oglądania danej pozycji na platformie.
Prawdziwe niezadowolenie fanów może wywołać natomiast informacja o planowanym uszczupleniu oferty dla subskrybentów, którzy zdecydują się na tańszy pakiet. Podczas ostatniej wideokonferencji związanej z wynikami, przedstawiciele platformy Netflix zasugerowali, że w tańszym pakiecie może się nie znaleźć pełna oferta platformy.
Można sobie zadać pytanie jaki jest powód tej decyzji? Liderzy Netflixa wyjaśniają, że nie chcą dyskryminować abonentów tańszego pakietu. Zmiana jaka zostanie wprowadzona jest podyktowana przede wszystkim podpisywanymi umowami z niektórymi producentami i partnerami serwisu. Nie wszyscy chcą lub mają możliwość zaakceptowania tańszego pakietu z reklamami. Na razie jednak nie wiadomo, które tytuły miałyby zniknąć z tańszej oferty Netflixa.
Walka ze współdzieleniem kont?
Dodatkowym elementem, który miałby przeciwdziałać spadającej liczbie subskrybentów ma być walka ze współdzieleniem kont na platformie. Władze Netflixa nie chcą jednak całkowicie zakazać współdzielenia konta. W planach jest natomiast wprowadzenie specjalnego systemu, który miałby naliczać dodatkową opłatę, w momencie kiedy z jednego konta chcą korzystać osoby z poza jednego gospodarstwa domowego. Koszt o jakim mowa to 2,99 dol. miesięcznie. Póki co nie wiadomo jaka stawka miałaby obowiązywać w Polsce.
Wszelkie zmiany, o których tu mowa mają zostać wprowadzone na platformę Netflix wraz z początkiem 2023 roku.