Lekarstwo na życie – sanatorium iluzji i szaleństwa

0
5

Lekarstwo na życie to film ambitny, hipnotyzujący pod względem wizualnym i muzycznym, ale równocześnie nierówny w warstwie narracyjnej. Reżyser Gore Verbinski sięga po gotową literacką inspirację, by stworzyć hipnotyzujący thriller psychologiczny o tym, co kryje się za pozorną perfekcją.

Reżyseria i kontekst twórczy

Gore Verbinski, znany z takich tytułów jak The Ring, Rango czy pierwsze części Piraci z Karaibów, decyduje się tym razem na obraz, który balansuje pomiędzy horrorem a dramatem psychologicznym. Lekarstwo na życie opiera się na pomyśle własnym Verbinskiego i scenarzysty Justin Haythe, czerpiąc częściowo inspirację z powieści Czarodziejska góra Thomasa Manna. Verbinski stawia na styl – zarówno w budowaniu atmosfery, jak i w montażu, prowadzeniu kamery i konstrukcji przestrzeni.

Scenografia i zdjęcia – prawdziwy atut filmu

Jednym z najmocniejszych punktów Lekarstwa na życie jest scenografia i zdjęcia, które tworzą bardzo silny, niepokojący klimat. Scenografią zajęła się Eve Stewart, a zdjęcia wykonał Bojan Bazelli. Lokacje w Niemczech – m.in. zamek Hohenzollern Castle – oraz koncepcja wnętrz sanatorium tworzą wrażenie izolacji, stylizowanego luksusu i zarazem rozkładu.

Muzyka i ścieżka dźwiękowa

Za warstwę muzyczną filmu odpowiada Benjamin Wallfisch. Muzyka staje się tutaj nie tylko tłem, ale czynnikiem budującym napięcie i psychologiczną głębię. Warto podkreślić, że Verbinski wcześniej często współpracował z Hansem Zimmerem. Wybór Wallfischa świadczy więc o świadomej zmianie stylu. Soundtrack został zauważony. Wallfisch zdobył nagrodę International Film Music Critics Award (IFMCA) za najlepszy oryginalny score w filmie action/adventure/thriller.

Nagrody i wyróżnienia

Choć film nie był wielkim sukcesem komercyjnym (budżet ok. 40 mln USD, wpływy około 26,6 mln USD) to jednak został dostrzeżony w pewnych kategoriach technicznych i promocyjnych. Do najważniejszych jego wyróżnień należą:

  • Golden Trailer Awards 2017 – wygrał w kategoriach Best Thriller oraz Best Thriller TV Spot.

  • Fright Meter Awards 2017 – wygrał Best Cinematography dla Bojana Bazelliego. IMDb

  • IFMCA 2018 – nagroda dla Benjamina Wallfischa za muzykę w filmie thriller.

  • Ponadto nominacje w kategoriach takich jak Best Production Design (Eve Stewart) czy Best Costume Design (Jenny Beavan) świadczą o tym, że film był ceniony za stronę wizualno-techniczną.

Podobał Ci się to, co robimy?
Wesprzyj nas i postaw nam kawę!
Wesprzyj nas
0 0 głosy
Article Rating
Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Najstarsze
Najnowsze Najwięcej głosów
Opinie w linii
Zobacz wszystkie komentarze