Hongkong w latach 90., przyspieszające społeczeństwo i spektrum wzruszeń, z którymi utożsamić może się każdy. Klimat uniwersum Wong Kar Waia czaruje entuzjastów kina od przeszło dwóch dekad. Za sprawą platformy Pięć Smaków, twórczość reżysera stała się nareszcie dostępna także w Polsce.
W listopadzie 2022 roku w ramach Azjatyckiego Festiwalu Filmowego, na dużym ekranie oraz w serwisie Pięć Smaków, entuzjaści wschodniego kina obejrzeć mogli dzieła Wong Kar Waia. Wśród nich znalazły się między innymi: Chungking Express, Fallen Angels, Happy Together, In the Mood for Love czy 2046.
Chociaż projekcje miały być z założenia jednorazowe, to zdumiewająca frekwencja pokazała, że polscy widzowie są głodni Wong Kar Waia. Serwis Pięć Smaków wyszedł naprzeciw oczekiwaniom. Od tej pory perełki azjatyckiego kina serwowane będą legalnie i po polsku. Zainteresowani mogą wykupić dostęp do pojedynczego tytułu lub sprezentować sobie karnet, by w pełni zanurzyć się w hongkońskim uniwersum. A zdecydowanie warto!
Chungking Express
Dzieło na pograniczu dramatu i romansu z 1994 roku nie odpowie na pytanie, czy warto znów pokochać. Pokaże za to dwie analogiczne, choć pozornie skrajnie różne sytuacje życiowe, których wypadkową jest zrządzenie losu. Widzowi samemu przyjdzie wówczas ocenić, czym jest miłość. Być może wypranym ręcznikiem i świeżym mydłem, jak w figurze Faye. Albo też smutną datą przydatności na puszce, uosabiającą utracone uczucie.
Chungking Express to historia o tym, jak potoczył się los dwóch policjantów ze złamanym sercem. Pogrążeni w samotności stróżowie prawa, przyjmują różnokierunkowe postawy wobec siły napędzającej ich dotychczas w życiu, a więc miłości. Wong Kar Wai umieścił rozterki bohaterów na tle zatłoczonego miasta. Obnażył Hongkong i zaprezentował jego wycinki, tworząc nie tylko panoramę miasta, ale i doskonały obraz estetyki lat 90.
Happy Together
Chociaż tytuł sugeruje inaczej, to sam film nie obfituje w czułe sceny, po których obejrzeniu na sercu widza, niczym gęsty miód, rozleje się przyjemne ciepło. Produkcja z 1997 obdziera ze skóry wyidealizowaną miłość i pokazuje, jak związki mogą wyglądać naprawdę. Daleko im do monolitycznych, a w Happy Together, jeszcze dalej do zdrowych.
Wong Kar Wai projektuje dualizm uczuć w sylwetkach dwóch mężczyzn (Ho Po-wing i Lai Yiu-fai), którzy wyjeżdżają do Buenos Aires, by naprawić swoją relację. Więź, chociaż silna, wciąż nasycona starymi schematami i przeszłością, okazuje się trudna do zmiany. Nawet w upalnym klimacie i z dala od domu, w miejscu, gdzie wszystko miało być nowe.
Fallen Angels
Brutalność, brud i niebezpieczne fantazje, a wszystko to przepuszczone przez niezwykle wyczulone na ludzką samotność szkiełko Wong Kar Waia i zielony filtr. Okraszony mroczniejszą fabułą produkt geniuszu azjatyckiego reżysera, demaskuje uczucia partnerów w zbrodni. Wong Chi-ming, płatny zabójca, nie planuje wiązać się ze swoją agentką. Ta jednak ma inne plany i próbując urzeczywistnić swoje fantazje, posuwa się nawet do kradzieży jego śmieci. W tym samym czasie, Wong Kar Wai ekranizuje również historię innego mężczyzny z kryminalnego półświatka. Bohater co noc włamuje się do sklepów i sprzedaje w nich towary.
Szkatułkowa budowa filmu pozwala poznać chociaż różnych, a i czasem zupełnie ze sobą niezwiązanych, to jednak tak samo wyalienowanych ludzi. Fallen Angels to pozycja nieodstająca od wairowskiej koncepcji urbanistycznej surowości i zaglądania do mniej okazałych zakątków Hongkongu. W pozycji z 1995 klimat podbijają rozmazane kadry, wygaszone kolory i zbliżenia, które wręcz krzyczą, że powstały z wizji azjatyckiego geniusza kina.