Już 24 czerwca 2022 roku odbędzie się polska premiera nakręconego z rozmachem, wielkoekranowego spektaklu produkcji Warner Bros. Pictures – Elvis w reżyserii wizjonerskiego, nominowanego do Oscara Baza Luhrmanna. Film zgłębia życie i twórczość Elvisa Presleya, a główne role grają w nim Austin Butler i dwukrotny laureat Oscara Tom Hanks.
Fabuła i obsada
Ten kinowy dramat opowiada o Elvisie (Austin Butler) z perspektywy jego skomplikowanych relacji z menadżerem Pułkownikiem Tomem Parkerem (Tom Hanks). Przedstawiono trwającą ponad 20 lat, od samych początków niezwykłej kariery piosenkarza, znajomość z Parkerem. Jak twierdzi scenarzysta, reżyser i producent Baz Luhrmann:
Choć film nazywa się Elvis, jest to również opowieść o Pułkowniku Tomie Parkerze, a przynajmniej jego wersja. Jest on naszą drogą przez film, naszym narratorem, ale takim, na którym nie można polegać. Jak lubię mówić, Pułkownik Tom Parker nie był pułkownikiem, nie był Tomem i nie był Parkerem, był mimo to fascynującą postacią. Był festynowym krzykaczem, zdeterminowanym, żeby znaleźć tego jednego wspaniałego wykonawcę
Jak pokazuje w filmie Luhrmann, kluczowym motywatorem były pieniądze, a Parker był prawdopodobnie pierwszym, który dostrzegł w muzyce finansowy potencjał: merchandising. Był świadkiem tego, jaki niesamowity wpływ Elvis miał na publiczność – wprawiał ich w ekscytację.
Natomiast tak o Parkerze mówi Tom Hanks:
Był urodzonym geniuszem i łajdakiem. Cechowała go wielka dyscyplina, był inteligentnym biznesmenem i dusigroszem, ale zarazem pionierem show biznesu takiego, jaki nie istniał, zanim nie pojawił się Elvis Presley. Natychmiast rozpoznał w Elvisie wyjątkowego artystę, dostrzegł jego olbrzymi potencjał i wiedział, że jeśli nie zarobi dzięki niemu fortuny, zrobi to ktoś inny.
Tłem filmu jest zmieniający się krajobraz kulturowy Ameryki i jej utrata niewinności. Osią historii jest jedna z najbardziej znaczących i wpływowych osób w życiu Elvisa, Priscilla Presley (Olivia DeJonge).
Wśród obsady znaleźli się także m.in.: Helen Thomson jako matka Elvisa, Gladys, Richard Roxburgh jako ojciec Elvisa, Vernon. Luke Bracey gra Jerry’ego Schillinga, Natasha Bassett wciela się w Dixie Locke, David Wenham gra Hanka Snowa, Kelvin Harrison Jr. – B.B. Kinga, Xavier Samuel – Scotty’ego Moore’a, a Kodi Smit-McPhee wciela się w Jimmiego Rodgersa Snowa.
W rolach innych słynnych muzyków w filmie Luhrmann obsadził wokalistkę i autorkę piosenek Yolę jako Siostrę Rosettę Tharpe, modela Altona Masona jako Little Richarda, pochodzącego z Austin w Teksasie Gary’ego Clarka Jr. w roli Arthura Crudupa i artystkę Shonkę Dukureh jako Willie Mae Big Mamę Thornton.
Twórcy
Nominowany do Oscara Luhrmann (Wielki Gatsby, Moulin Rouge!) wyreżyserował film na podstawie scenariusza, który napisał z Samem Bromellem, Craigiem Pearce’em i Jeremym Donerem na podstawie pomysłu swojego i Jeremy’ego Donera. Producentami filmu są Luhrmann, laureatka Oscara Catherine Martin (Wielki Gatsby, Moulin Rouge!), Gail Berman, Patrick McCormick i Schuyler Weiss. Toby Emmerich, Courtenay Valenti i Kevin McCormick są producentami wykonawczymi.
W ekipie reżysera znaleźli się również: operatorka Mandy Walker (Mulan, Australia), nagrodzona Oscarem scenografka i projektantka kostiumów Catherine Martin (Wielki Gatsby, Moulin Rouge!), scenografka Karen Murphy (Narodziny gwiazdy), montażyści Matt Villa (Wielki Gatsby, Australia) i Jonathan Redmond (Wielki Gatsby), nominowany do Oscara specjalista od efektów specjalnych Thomas Wood (Mad Max: Na drodze gniewu), kierownik muzyczny Anton Monsted (Australia, Moulin Rouge!) i kompozytor Elliott Wheeler (The Get Down).
Informacje o produkcji
Główne zdjęcia do Elvisa odbyły się w Queensland, w Australii, przy wsparciu władz stanu Queensland, organizacji Screen Queensland i offsetowego programu producenckiego rządu Australii.
W USA Elvis otrzymał kategorię PG-13 ze względu na sceny przedstawiające nadużywanie nielegalnych substancji, wulgarny język, sugestywne zachowanie i palenie tytoniu.
Muzyka
Każdy, kto widział któryś z filmów Baza Luhrmanna, bez względu na tematykę, wie, że traktuje on muzykę i ścieżkę dźwiękową równie poważnie jak każdą scenę i klatkę. Jak stwierdza:
Uważam muzykę, scenariusz i język wizualny za całość. Współpracuję tak samo z zespołem muzycznym jak z operatorami. Anton Monsted jest kierownikiem muzycznym przy Elvisie, Elliott Wheeler jest autorem muzyki i wykonawczym producentem muzycznym, a z oboma pracowałem już wcześniej. Zapis muzyczny, słowo pisane i obraz łączę w jedno z pomocą tych ludzi, żeby aktorzy, kiedy zjawią się w moim świecie, mieli już gotową wizualizację. Mają już “muzykalizację”, i wiem, że takie słowo nie istnieje. Używam go, ale sam je wymyśliłem. Bo dla mnie te wszystkie elementy żyją jednocześnie. Nie przychodzę i nie mówię «mamy scenariusz, pomyślmy teraz o muzyce». Muzyka nie jest tłem.
Presley nagrał ponad 700 piosenek. Luhrmann z zespołem musiał podjąć trudne decyzje dotyczące tego, co może, a co nie znaleźć się w filmie. Kierował się nie popularnością, ale tylko tym, co najlepiej pasuje do fabuły.