12. Festiwal Muzyki Filmowej w Krakowie już w maju

Już niebawem do Krakowa zjadą się największe sławy świata kina i muzyki filmowej. Festiwal Muzyki Filmowej w Krakowie rozpocznie się 14 maja i potrwa przez siedem wypełnionych muzyką dni. Prezentujemy kilka propozycji tegorocznej edycji FMF.

Cinema Chorale na inaugurację 12. Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie

Chóralna muzyka filmowa w gotyckim wnętrzu kościoła św. Katarzyny w Krakowie na inaugurację 12. FMF. Misja, Król ostatnich dni, Pan od muzyki, Śmierć w Wenecji, Henryk V, Lilie, Szkarłatna litera, Wielkie piękno – te filmowe hity zainaugurują 12. Festiwal Muzyki Filmowej w Krakowie. 14 maja w kościele św. Katarzyny zabrzmi muzyka filmowa w aranżacji na chóry. Związany z Festiwalem od początku zespół Pro Musica Mundi, poprowadzi Krakowski chórmistrz Wiesław Delimat.

Koncert Cinema Chorale jest zadedykowany chórzystom będącym częścią festiwalu od jego początku. Klimatyczny, elektryzujący, pełen mistyki koncert Cinema Chorale rozpoczynający 12. FMF to wydarzenie wyjątkowe, dedykowane chórzystom współtworzącym festiwal od początku jego istnienia.

fot. Wojciech Wandzel dla KBF

Od lat odsuwam ten pomysł w czasie, a przecież chóry, które dla nas śpiewają to esencja energii i festiwalowego piękna. To są ludzie z pasją, którzy kochają śpiew, czerpią z niego radość i dzięki temu potrafią stworzyć magiczną atmosferę i zjawiskowe kreacje dźwiękowe. Chór ma wielką, lecz niedocenianą siłę w kinie – chcemy w pełni pokazać jego mistykę, potęgę i blask – mówi dyrektor artystyczny FMF, Robert Piaskowski.

W programie koncertu znajdą się prawdziwe przeboje muzyki klasycznej i filmowej. Wszystkie w aranżacji na chór. A wśród nich: Angelle Dei Enia Morricone z Misji Ronalda Joffe, Adagietto V Symfoni Cis-moll Gustawa Maglera, wykorzystane w Śmierci w Wenecji Tomasza Manna. Nie zabraknie polskich akcentów. Agnus Dei z niemieckiego serialu Król ostatnich dni Toma Toelle, skomponowane przez Wojciecha Kilara. Ponadto usłyszymy wykonania chóralne takich utworów jak: I lie Davida Langa z Wielkiego piękna Paola Sorrentina, Non nobis, Domine Patricka Doyle’a z Henryka V Kennetha Branagha czy Lux Aeterna Christophera Younga z Próby sił Chucka Russella.

Dracula Live in Concert

Pokaz superprodukcji Francisa Forda Coppoli z muzyką Wojciecha Kilara w Centrum Kongresowym ICE Kraków.

Kino kojarzyło mi się zawsze z Coppolą, bo lubię i cenię właśnie taką kinematografię, która oznacza obraz, ruch, akcję, namiętności i skrajne uczucia, takie jak miłość czy zemsta. Dlatego uznałem, że Coppola – zupełnie jak w Ojcu Chrzestnym – złożył mi propozycję nie do odrzucenia… 

Mówił kompozytor Wojciech Kilar, opisując kulisy współpracy z Francisem Copollą nad horrorem Bram Stoker’s Dracula. 15 maja publiczność Festiwalu Muzyki Filmowej jako pierwsza w historii kina obejrzy megahit w muzyką Wojciecha Kilara na żywo.

Nie wiadomo co zaważyło wyborze polskiego kompozytora do filmu hollywodzkiego reżysera. Zdaniem niektórych była to kwestia czysto finansowa, a innych, że wynikało to z podziwu dla ścieżki dźwiękowej do Ziemi obiecanej Andrzeja Wajdy.

Scoring4Polish Directors: Krzysztof Zanussi

Bilans kwartalny, Cwał, Kontrakt, Obce ciało, Persona non grata, Czarne słońce – te i inne tematy z filmowo-muzycznego repertuaru Krzysztofa Zanussiego i Wojciecha Kilara zabrzmią 16 maja 2019 roku w Sali Audytoryjnej im. Krzysztofa Pendereckiego Centrum Kongresowego ICE Kraków. Reżyser – w czerwcu tego roku świętujący osiemdziesiątą rocznicę urodzin – będzie gościem specjalnym 12. Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie i bohaterem czwartej odsłony cyklu Scoring4Polish Directors.

Krzysztof Zanussi jest jednym z najczęściej nagradzanych polskich reżyserów filmowych – w jego kolekcji znajduje się Krzyż Komandorski z Gwiazdą Orderu Odrodzenia Polski, Złoty Medal Zasłużony Kulturze Gloria Artis, a także prestiżowe nagrody związane z przemysłem filmowym, m.in. dwa Złote Lwy i pięć Orłów (w tym tegoroczna statuetka za osiągnięcia życia).

Festiwal Muzyki Filmowej w Krakowie

Współpraca Zanussiego i Kilara zaczęła się u samego początku kariery reżysera. Struktura kryształu, opowieść o dwóch fizykach prowadzących filozoficzny spór, został pomyślany jako film nakręcony w takt muzyki, a jego fabuła dostosowana do narracji dźwiękowej. Z początku Krzysztof Zanussi poprosił o skomponowanie muzyki Henryka Mikołaja Góreckiego. Co prawda te prace spodobały się reżyserowi, ale jego zdaniem ilustrowały zupełnie inny film. Na te słowa młody Zanussi usłyszał: Pana to może jeszcze Kilar zrozumie!

Kompozytor zgodził się na pomysł napisania muzyki i dokręcenia do niej muzyki. Całe przedsięwzięcie okazało się porażką. Reżyser zrozumiał, że jest niemożliwe nakręcenie zdjęć do skomponowanej przez Kilara muzyki. Kompozytor wyszedł naprzeciw problemom Zanussiego i skomponował kolejną muzykę do filmu, tym razem w tradycyjnej kolejności. To początek niemal czterdziestoletniej przyjaźni Zanussiego i Kilara, która zaowocowała takimi dziełami jak Iluminacja, Bilans kwartalny, Cwał, Kontrakt, Constans czy Z dalekiego kraju.

Ciężko powiedzieć, co sprawiło, że ich współpraca była tak owocna. Być może wspólne poglądy religijne, spojrzenie na świat sztuki czy umysłowa siła.

Współpraca dwóch artystów cechowała się wolnością artystyczną, była polem wymiany zdań za pomocą filmowych i muzycznych środków wyrazu.

Najpiękniejsze ścieżki dźwiękowe ze wspólnych dzieł Zanussiego i Kilara usłyszymy na uroczystej gali Scoring4Polish Directors, czwartej już edycji cyklu poświęconego twórczości wybitnych polskich filmowców. Uroczystość wpisuje się w osiemdziesiątą rocznicę urodzin Krzysztofa Zanussiego.

To rodzaj hołdu, który chcemy złożyć twórczości znakomitego artysty i wizjonera polskiego kina, a także członka Kapituły Honorowej Nagrody im. Wojciecha Kilara, przyznawanej na naszym festiwalu – mówi Robert Piaskowski, dyrektor artystyczny FMF.

Wzorem zeszłorocznej edycji Scoring4Polish Directors, gala połączy klasykę polskiego kina z nowościami zaobserwowanymi w minionym sezonie. Drugą część koncertu wypełnią utwory gości specjalnych 12. FMF – Antoniego Komasy-Łazarkiewicza, Bartosza Chajdeckiego i Marcina Maseckiego.

Usłyszymy tematy z seriali i filmów takich jak  Kruk. Szepty słychać po zmroku, Ziuk. Młody Piłsudski, Kamerdyner czy Obywatel Jones. Wszystko w wykonaniu Orkiestry Kameralnej Miasta Tychy AUKSO pod batutą założyciela zespołu Marka Mosia, a także zespołu folkowego Południce, Jazz Bandu Młynarski-Masecki oraz solistek: Kasi Moś, Katarzyny Bogusz i Anny Witczak-Czerniawskiej.

Nagrody

Podczas tegorocznej gali zostanie wręczona po raz pierwszy nagroda za Polską Ścieżkę Dźwiękową Roku, ustanowiona z myślą o autorach muzyki do rodzimych filmów i seriali. Zwycięzca oprócz statuetki zostanie zaproszony do wykonania swojej muzyki podczas 13. edycji FMF w Krakowie.

Ponadto zostanie wręczona nagroda Young Talent Award. Młodzi uczestnicy konkursu skomponowali własną ścieżkę dźwiękową do Pokotu Agnieszki Holland. Zwycięska kompozycja zostanie zaprezentowana tego wieczora.

Znamy już program 12. Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie

Program 12. FMF “The Glamorous”

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o