Wybór opakowania dla produktu spożywczego to duże wyzwanie. Na co zwrócić uwagę, aby mieć pewność, że pojemnik zapewni żywności wysoką ochronę i spełni oczekiwania wymagających konsumentów? Oto 7 rzeczy, które warto uwzględnić przy projektowaniu.
Rodzaj produktu
Dobierz materiał do rodzaju żywności, którą planujesz wprowadzić na rynek.
- W jakiej temperaturze produkt będzie przechowywany?
- Czy czynniki zewnętrzne, takie jak promieniowanie UV czy wilgoć, mogą negatywnie wpłynąć na jakość i właściwości artykułów spożywczych?
- Czy produkt będzie wchodził w reakcje chemiczne z opakowaniem?
To podstawowe pytania, które musisz sobie zadać przed wyborem materiału opakowaniowego i projektowaniem.
Bezpieczeństwo
Sprawdź, czy materiał, z którego zostało wykonane opakowanie, jest dopuszczony do bezpośredniego kontaktu z żywnością. Dowiedz się, czy producent opakowań gwarantuje, że sprzedawane przez niego wyroby mają certyfikaty bezpieczeństwa.
Koszt produkcji
Przy wyborze materiału warto wziąć pod uwagę koszt produkcji pojedynczego opakowania. Producenci żywności, którym zależy na maksymalizacji zysków, najczęściej wybierają tworzywo sztuczne. Plastik jest łatwy w obróbce i jednocześnie zapewnia produktom spożywczym doskonałą ochronę. Wybierając materiał, który jest stosunkowo tani w produkcji i odporny na uszkodzenia, producenci mogą utrzymać konkurencyjne ceny swoich produktów.
Zabezpieczenie przed działaniem czynników zewnętrznych
Zanim Twój produkt trafi do konsumenta, musi przebyć długą drogę – od zakładu produkcyjnego przez magazyn po sklepową półkę. Upewnij się, że wiadro plastikowe lub inne opakowanie ma szczelne zamknięcie i chroni żywność przed działaniem światła, wilgoci oraz innych czynników, które mogłyby negatywnie wpłynąć na jej cechy organoleptyczne. Pamiętaj, że opakowanie powinno być na tyle trwałe, żeby zapewniało żywności ochronę przez cały okres przydatności do spożycia. Takie opakowania dostępne są m.in. na stronie https://www.plast-box.com/produkty/branza-spozywcza/
Ergonomia
Dobierz rozmiar i kształt opakowania do rodzaju produktu. Pomyśl o jego magazynowaniu i transporcie, np. czy opakowania są przystosowane do sztaplowania?
Zadbaj o ułatwienia dla konsumenta, które pozwolą mu w wygodny sposób korzystać z produktu (np. praktyczną rączkę z plastiku czy wieczko umożliwiające ponowne zamknięcie).
Design
Zadbaj o to, żeby Twój produkt wyróżnił się na sklepowej półce. Pamiętaj, że konsumenci wiele decyzji zakupowych podejmują pod wpływem impulsu. Dobierz taki kolor opakowania, który będzie budził pozytywne skojarzenia i będzie spójny z pozostałymi elementami identyfikacji wizualnej marki. Stwórz projekt etykiety, pamiętając, że pełni ona nie tylko funkcję informacyjną, ale także marketingową. Oprócz podstawowych informacji o produkcie musi znaleźć się na niej także logo firmy oraz inne elementy, które uatrakcyjnią przekaz i zachęcą do zakupu. Może to być ciekawe hasło lub kod QR z kodem rabatowym.
Ekologia
Sprawdź, czy materiał, z którego powstanie opakowanie, nadaje się do recyklingu i ponownego przetworzenia. Wybierz nowoczesny sposób etykietowania, który ułatwia segregację odpadów (np. w technologii IML). Zredukuj ilość surowca pierwotnego, zadrukowując jedynie połowę opakowania.
Wybór opakowania spożywczego dla produktu wymaga świetnej znajomości rynku i aktualnych trendów. Aby mieć pewność, że pojemnik będzie bezpieczny i spełni wysokie oczekiwania konsumentów, warto podjąć współpracę z doświadczonym producentem opakowań.